Suomalaisilla intoa matkailla kotimaassa pandemian jälkeenkin

Kuva: Virpi Kylmälä
Kuva: Virpi Kylmälä
02.06.2022 | Yrityselämässä tapahtuu

Enemmistö suomalaisista aikoo matkailla kotimaassa tänäkin kesänä, selviää tuoreesta 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan ja Suoma ry:n teettämästä kyselytutkimuksesta. Kotimaanmatkailuun innostaa helppous, edullisuus ja halu tukea paikallisia yrittäjiä, mutta toisaalta matkasuunnitelmiin vaikuttaa polttoaineen hinnannousu.

Kyselytutkimuksen mukaan 65 % suomalaisista matkailee tulevana kesänä kotimaassa, vaikka matkustusrajoitukset ulkomaille ovat keventyneet. Matkustushalukkuus kotimaassa on pysynyt korkeana ja jopa kasvanut kaksi prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta.

Yli kolmasosa suomalaisista odottaa tänäkin kesänä kotimaanmatkailulta eniten luontoa ja kauniita maisemia. Lisäksi matkailijoita houkuttelevat kotimaassa muun muassa lähiseutujen retket, tapahtumat ja elämykset kaupunkikohteissa. Ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen kotimaan matkakohteiden tarjonta, myös kulttuurin ja tapahtumien osalta, on kunnolla auki.

Suomalaiset haluavat tukea paikallisia matkailuyrittäjiä

Matkailu Suomessa nähdään juuri nyt helppona, edullisena ja Venäjän hyökättyä Ukrainaan myös turvallisena vaihtoehtona. Nuoremmat, 18–34-vuotiaat, matkailijat arvostavat edullisuutta enemmän. Yli 65-vuotiaille suomalaisille puolestaan turvallisuus on tärkeämpi kotimaanmatkailun puolestapuhuja kuin muissa ikäryhmissä.

”Kotimaassa matkaillaan myös siitä syystä, että suomalaisilla on aito halu tukea paikallisia matkailualan yrittäjiä. Kotimaanmatkailu on vastuullista paitsi ympäristön, myös suomalaisen työn tukemisen näkökulmasta. Jokaisella kotimaanmatkalla on vaikutusta matkailuyritysten elinvoimaisuuteen”.

Polttoaineen hinnannousu vaikuttaa matkakilometreihin

Konkreettisesti polttoaineen hinnannousu ei välttämättä vähennä matkojen määrää, mutta vaikuttaa siihen, kuinka kauas matkustetaan. Suomalaiset kertovat tekevänsä yhä harkitumpia matkasuunnitelmia, välttävänsä pitkiä automatkoja ja etsivänsä kohteita yhä lähempää tulevana kesänä. Moni matkailija aikoo myös suosia kulkuvälineenä junaa.

”Lähilomat ja ekologinen liikkuminen ovat sekä kotimaanmatkailun trendi että taloudellinen valinta tänä kesänä”.

Kotimaanmatkailun ykkössivusto tarjoaa vinkkejä lähilomiin

Viime kesänä matkailualan toimijoiden yhteismarkkinointi 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan kautta siivitti kotimaanmatkailun ennätyslukemiin, kun kotimaisten yöpymisten määrä heinäkuussa 2021 oli historian korkein. Kotimaan kohteiden vetovoima jatkuu tutkimuksen tulosten mukaan tänäkin kesänä.

”100 syytä matkailla Suomessa -kampanja on erinomainen tapa tuoda alueiden suosikkikohteita ja piileviä helmiä esille. Yhteistyö mahdollistaa laajemman näkyvyyden ja kampanjan merkitys ja tunnettavuus kasvaa vuosi vuodelta”.

Aluerajat ylittävän yhteistyön kautta kampanja on onnistunut innostamaan suomalaisia matkailemaan kotimaan kohteissa ja viime vuonna 100syytä.fi -sivustolla vieraili noin 530 000 yksittäistä kävijää. Kuudetta vuotta toteutettavassa kampanjassa on mukana 120 kohdetta ympäri Suomea. Aktiivinen kampanja-aika kestää toukokuun alusta syyskuun loppuun, mutta kampanja kokoaa kotimaan kohteita myös talven yli sivustolla ja sosiaalisessa mediassa.

Lähde:100 syytä matkailla Suomessa kampanja, Suoma ry ja goSaimaa

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä