Turun satamaprojekti etenee suunnitellusti

Facebook
15.08.2024 | Yrityselämässä tapahtuu

Turun sataman uudesta satama-alueesta terminaalirakennuksineen tulee valmistuessaan entistä paremmin matkustaja- ja rahtiasiakkaita palveleva kokonaisuus, joka lisää osaltaan kaupungin vetovoimaa matkailijoiden näkökulmasta. Turun Satama haluaa jatkaa valitsemallaan linjalla, jossa se pyrkii huomioimaan myös ympäristöä parhaalla mahdollisella tavalla.

– Mietimme yhdessä varustamoiden kanssa, mitä kaikkea voimme ympäristön eteen tehdä. Varustamot pyrkivät reagoimaan ajamalla puhtaammilla polttoaineilla ja hakemalla uusia teknologioita. Me satamatoimijana pyrimme etsimään erilaisia sähköön liittyviä ratkaisuita sekä pitämään ympäristön kaikilta osin mielessä, myös uuden terminaalirakennuksen osalta, Turun Sataman toimitusjohtaja Erik Söderholm toteaa.

Turun satamasta liikennöivien laivojen kaikki ruokajätteet hyödynnetään biokaasun tuotannossa. Söderholmin mukaan pyrkimyksenä on muutenkin kierrättää kaikki mahdollinen. Myös laivojen jätevedet otetaan Turun jätevedenpuhdistusjärjestelmään, jota varten satama on hankkinut tarvittavan laitteiston.

Yhtenä isona askeleena Söderholm mainitsee ruoppausmassojen läjittämisen.

Viime vuonna Turun Satama läjitti ruoppausmassat ensimmäistä kertaa maalle, kun ne on aikaisemmin läjitetty merenpohjaan Airistolle.

Ainoaksi haasteeksi Söderholm nimeää uusien maaläjitysalueiden löytämisen, kun Hirvensalon alue jossakin vaiheessa täyttyy.

– Läjitykseen sopivia alueita haetaan jo kymmeniä vuosia etukäteen, joten sellainen varmasti löytyy. Hollantilaiset ovat käyttäneet kyseistä menetelmää jo satoja vuosia. Vaikka se maksaa enemmän kuin mereen läjittäminen, se on ympäristön kannalta kestävää toimintaa.

Turun Sataman toimitusjohtaja Erik Söderholm.

Turun satama vietti 870-vuotissyntymäpäiviään Tall Ships Races -tapahtuman yhteydessä heinäkuun puolivälissä.

Tall Ships Races -tapahtumassa purjelaivat kisaavat eri kokoluokissa, liikkuessaan eri merisatamien välillä. Ensimmäisenä Itämeren satamana Turku saa jatkossa toimia Tall Ships Races -tapahtuman kohdesatamana ilman erillistä hakuprosessia.

– Taustalla on varmasti vaikuttanut Aurajoelle ja joen rannoille levittäytyneen tapahtuman kompakti kokonaisuus, joka sijaitsee lisäksi kaupungin keskustassa. Tämä on hieno uutinen meille satamana, Turun kaupungille ja erityisesti alueen yrittäjille, Söderholm kiittelee.

Vaikka tapahtuma vietiin läpi vähän aiempaa kapeammalla laivakalustolla, paikalla oli kuitenkin yli 60 laivaa eri kokoluokissa. Söderholmin mukaan tapahtumaan osallistui satojatuhansia ihmisiä. Laivojen lisäksi tapahtumaan kuului runsaasti ravintolapalveluita sekä Slot Festivaalin tarjoama laaja esiintyjäkattaus.

Tapahtuman aikaan vietettiin myös Turun sataman 870-vuotissyntymäpäiviä. Ohjelmaan kuului mm. uuden sataman historiaan keskittyvän teoksen julkaisu.

– Tässä uudessa historiikissa teoksessa on keskitytty pääasiassa 2000-lukuun ja siihen, mitä nyt tehdään ja tehdään jatkossa, esimerkiksi vihreisiin arvoihin liittyen. Olemme tehneet kaupungin kanssa ilmastosopimuksen, jonka mukaan vuonna 2029 Turku ja Turun alue on hiilineutraali. Olemme jopa vähän aikataulusta edellä tämän suhteen, Söderholm mainitsee.

Turku–Maarianhamina–Tukholma -reitti on hiilineutraali vuonna 2035

– Teimme viime helmikuussa sopimuksen Turun ja Tukholman satamien sekä Viking Linen kanssa, että Turku-Maarianhamina-Tukholma -reitti (Transport Corridor) on hiilineutraali vuonna 2035.

Söderholmin mukaan tavoitteen toteutumisen suurin haaste liittyy vaihtoehtopolttoaineen tuotantokapasiteetin riittävyyteen.

– Viking Linen uudet laivat, Grace ja Glory, pystyvät käyttämään monipuolisesti erilaisia polttoaineita. Tällä hetkellä Viking Line käyttää mahdollisuuksien mukaan Gasumin biokaasua, mutta kuitenkin edelleen pääasiassa LNG:tä, joka tankataan autolauttaan meidän satama-altaassa erityisellä LNG-tankkauslaivalla. Laivan LNG-tankkaus tapahtuu meren puolelta turvallisuussyistä. Vaikka LNG on suhteellisen vaaratonta, haluamme turvallisuussyistä tehdä tankkauksen niin, ettei se häiritse myöskään laivan purkua ja lastausta.

Söderholm toteaa, että LNG ei ole vielä täysin puhdas polttoaine, vaan siitä syntyy edelleen metaanipäästöjä, joista on pitkässä juoksussa tavoitteena päästä eroon. Uusia vaihtoehtopolttoaineita on suunnittelupöydillä jo lukuisia.

– On muistettava, että 98 % maailman laivoista liikkuu edelleen dieselillä. Niiden saaminen puhtaan polttoaineen piiriin vie vielä kohtalaisen pitkään. Wärtsilä on kehittämässä näitä uusia koneita ja siitä on tullut ihan uusi liiketoiminta-alue Suomelle.

Söderholm kertoo, että vuoden 2024 alusta lähtien varustamot ovat joutuneet maksamaan päästömaksuja, joiden hinta nousee jatkuvasti, joten jossakin vaiheessa vanhempien alusten ajaminen käy taloudellisesti mahdottomaksi.

Rahtimäärät ennallaan, matkustajien aktiivisuus on kuitenkin viime vuotta vaisumpaa

– Rahtipuoli on edelleen hyvällä tasolla. Mutta kuluttajan kukkarolle mentäessä taloustilanne näkyy ihmisten varovaisuutena. Meillä on ollut satamassa noin 10 % edellisvuotta vähemmän matkustajia. Sama tilanne näkyy myös Helsingissä. Ihmiset ovat selvästi varovaisempia rahan käytön suhteen, toki tilanne voi nopeasti myös muuttua, Söderholm näkee.

Vaikka Suomen suuret massasatamat ovat Söderholmin mukaan menettäneet rahtia tänä vuonna, sama ilmiö ei näy Turun satamassa, joka on keskittynyt pääasiassa kappaletavaraliikenteeseen.

– Kauttamme kulkee hyvin paljon elintarvikkeita ja nettikaupan tuotteita. Nettikauppa kasvaa jatkuvasti noin 10 % vuodessa. Nettikaupan myyjillä on Pohjoismaiden varastot pääasiassa Ruotsin puolella. Turun alueella on Schenkerin ja Postnordin satamavarastot, mistä tavarat lastataan edelleen Suomen jakeluihin. Meidän sataman kautta kulkee paljon lääkkeitä ja elintarvikkeita, joten lamakaan ei vaikuta näihin, tosin raskaaseen teollisuuteen taantuma vaikuttaa huomattavasti enemmän.

Terminaalirakennuksen ja pistolaiturin kilpailutukset ovat käynnistyneet

– Toivomme että terminaalirakennuksen ensimmäiset tolpat lyödään maahan vielä tämän vuoden puolella, jolloin se valmistuisi vuonna 2026. Myös uuden pistolaiturin osalta ollaan valmiita näillä näkymin vuoden 2026 aikana, mikäli projekti käynnistyy tänä vuonna.

Söderholm mainitsee, että edellä mainittujen valmistuttua aletaan peruskorjaamaan Tallinkin nykyistä laituria, jonka tavoitteena on valmistua vuonna 2027.

– Kun uusi terminaali ja pistolaituri valmistuvat, Tallink siirtyy uuteen laituriin Tallinkin vanhan laiturin korjauksen ajaksi. Viking Line tulee siirtymään Tallinkin vanhaan laituriin kun sen korjaus valmistuu. Tämän jälkeen Turun kaupunki pääsee kiinteistökehittämään Viking Linen nykyistä autokenttää ja laivaliiketoiminta siirtyy puhtaasti satama-altaan puolelle.

Söderholmin mukaan satamatalous on edelleen suunnitelmien puitteissa, eikä synkkiä pilviä ole näkyvissä.

– Toivotaan että Suomen talous alkaa vihdoin piristyä ja laivoille saadaan uusia matkustajia.

portofturku.fi

LinkedIn | Instagram | YouTube | X

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä