LinkedinFacebook
Pyydä tarjous

Uusi asumisinfo-palvelu tukee taloyhtiön päätöksentekoa

Digipalvelut
02.09.2020 | Yrityselämässä tapahtuu
Joensuun Isännöinti-Ykköset Oy on ottamassa käyttöön taloyhtiöille tarkoitetun asumisinfo-palvelun.– Se on tavallaan taloyhtiön kotisivu, mutta minun mielestäni se on ennen kaikkea foorumi, jossa on oma näkymänsä kolmelle eri käyttäjäryhmälle: taloyhtiön hallituksen jäsenille, osakkeenomistajille ja asukkaille, kertoo Pekka Uuranne, isännöitsijä, AIT.– Asumisinfo on verkossa sijaitseva taloyhtiön tietopankki ja asiakirja-arkisto, jonka toiminnot rajautuvat käyttäjäsegmentin mukaan. Asukkaat, ts. vuokralaiset, näkevät taloyhtiön tiedotteet ja voivat tehdä esimerkiksi vikailmoituksia palvelun kautta. Osakkeenomistajille näkyvät tiedotuskanavien lisäksi taloyhtiön tietyt dokumentit. Hallituksen jäsenillä on laajimmat oikeudet, he pääsevät näkemään mm. taloyhtiön tekemiä sopimuksia ja muita asiakirjoja.– Asumisinfon salasanat ja käyttäjätunnukset toimitetaan osakkeenomistajille tositteiden mukana. Asumisinfolla on toimiva rajapinta käyttämämme isännöinti- ja kirjanpito-ohjelmiston kanssa.Sähköinen kysely tuottaa tietoaPekka Uuranne toteaa, että asumisinfo-sivusto lisää taloyhtiön toiminnan läpinäkyvyyttä ja tuo selkeyttä päätöksentekoon. Kätevä väline päätöksenteon tueksi on asumisinfon kyselytyökalu.– Järjestelmään pystytään luomaan sähköisiä kyselyitä joko kaikille asukkaille tai vain osakkeenomistajille. Kyselyillä hallitus voi tehdä ennakkotiedusteluja siitä, mitä hankkeita kannattaa lähteä viemään eteenpäin ja mitä ei.– Tämä on isännöinnin uusi elementti verrattuna perinteiseen tapaan, jossa kerran vuodessa pidetään kokous. Kyselyillä asioita voi selvittää ympäri vuoden ilman että kaikkien kanssa istutaan alas. Kyselyt ovat hyvin selkeitä ja helppokäyttöisiä, ja lisäksi niihin voidaan liittää tiedostoja, vaikkapa saatuja tarjouksia, jos taloyhtiö on tekemässä hankintoja.– Väitän, että lopputulos on kaikkein paras, kun asioista keskustellaan ja sovitaan yhdessä. Mieluummin osallistavaa kehäjohtamista kuin käskevää nuolijohtamista, tiivistää Pekka Uuranne.Peruskivinä luotettavuus, paikallisuus ja ihmiskeskeisyysJoensuun Isännöinti-Ykköset Oy on uudistanut brändistrategiansa, ja strategiatyön yhteydessä yritys määritteli toimintaansa läpäisevät arvot.– Keihäänkärkemme on luotettavuus. Se jos mikä isännöinnissä – ja miksei kaikessa muussakin liiketoiminnassa – korostuu. Isännöintipalvelu usein henkilöityy isännöitsijään. Nähdäksemme luottamus tarkoittaa, että olemme avoimia ja tarjoamme mahdollisimman paljon tietoa nähtäville. Tässä auttaa edellä mainittu asumisinfo. Toiminnan läpinäkyvyys ja lupauksista kiinni pitäminen luovat luottamusta. Ne ovat yksinkertaisia asioita, mutta vaikuttavat suuresti tekemiseen.Pekka Uuranne mainitsee, että läpinäkyvyyden lisäämiseksi Isännöinti-Ykköset ei esimerkiksi lähetä taloyhtiöiden hallituksille pelkkää vastikerahoituslaskelmaa, vaan kattavamman tietopaketin.– Vastikerahoituslaskelma kertoo ainoastaan yhtiön tulot ja menot pureutumatta tilanteeseen yhtään syvällisemmin. Meillä on tapana lähettää tietoja pääkirjasta tai antaa hallituksen jäsenille tarvittavat käyttäjätunnukset, joilla he pääsevät näkemään taloyhtiön laskuja verkon kautta.Toiseksi arvoksi Joensuun Isännöinti-Ykköset Oy on nostanut paikallisuuden. Isännöinti-ykköset on perustettu Joensuussa 1992, ja asiakkuuksista vanhimmat ovat 1970-luvulta.– Olemme ylpeästi paikallinen yritys ja haluamme, että paikallisuus näkyy esimerkiksi hankinnoissa. Pyrimme siihen, että rahaa jäisi omaan maakuntaan. Kerromme päätöksiä tekeville taloyhtiöiden hallituksille alueen tuntemuksen ja kumppanivalintojen merkityksestä. Ajattelutapa on otettu hallituksissa hyvin vastaan.– Kolmas toimintaa ohjaava arvo on ihmiskeskeisyys. Ihmisiä varten me töitä teemme. Yritämme luoda isännöitsijöistä sellaista mielikuvaa, että meidän luoksemme ei tarvitse tulla hattu kourassa kuin ennen vanhaan lääkärin vastaanotolle tai pappilaan, Uuranne kuvailee.– Emme ole mitään portinvartijoita, joiden takana kaikki salaisuudet piilevät, vaan olemme helposti tavoitettavia ja kerromme asioista ymmärrettävällä tavalla.– Ihmiskeskeisyyden periaate pätee paitsi asiakkaisiimme, myös oman yrityksen henkilöstöön. Me omistajat haluamme auttaa työntekijöitämme parhaan kykymme mukaan. Koen tämän perheyhtiöksi, vaikka emme sukulaisia olekaan. Näin hienoa työilmapiiriä ei rahalla voi ostaa.Perustajapolvea eläkkeelleJoensuun Isännöinti-Ykköset Oy:n perustajajäsenistä Pertti Hirvonen ja Esko Laukkanen ovat tänä vuonna jäämässä eläkkeelle. Pekka Uuranne kertoo, että heidän tehtävänsä ottavat hoitaakseen uudet henkilöt. He ovat jo remmissä mukana, mutta vaihdos toteutetaan pikku hiljaa perehtyen ja perehdyttäen loppuvuoden mittaan.– Pertti ja Esko ovat käytännössä nähneet aivan kaiken, mitä tällä alalla eteen voi tulla. Heillä on runsaasti ns. hiljaista tietoa, jota pyritään uusille tekijöille siirtämään.Joensuun Isännöinti-Ykköset Oy Torikatu 9 A, 4. krs, Joensuu Toimisto avoinna ark. klo 9.00–15.30 P. 010 406 4980 info(at)jiy.fi isannointi-ykkoset.fiArtikkeli on julkaistu Pohjois-Karjalan Yritysmaailma -lehdessä 3/2020.