
Uusien pakettiautojen myynti piristynyt

Kuva: Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
10.02.2025 | Yrityselämässä tapahtuu
Pakettiautojen rekisteröinnit kasvoivat tammikuussa 21 prosenttia edellisen vuoden tammikuuhun. Uusia henkilöautoja rekisteröitiin tammikuussa 5744, mikä on 12,9 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden tammikuussa. Käytettyjen henkilöautojen kauppa jatkui vilkkaana. Vähäpäästöisten kuorma-autojen hankintatuen toivotaan jatkuvan.
– Vuosi 2024 oli haastava uuden auton kaupalle, ja myös tammikuussa 2025 uusien henkilöautojen rekisteröintimäärät jäivät vaatimattomalle tasolle. Uusien pakettiautojen myynnin kasvu piristi muuten alakuloista uusien autojen kauppaa. Pakettiautojen ensirekisteröinneistä sähkökäyttöisten osuus oli tammikuussa 15,4 prosenttia, mikä on yli viime vuoden keskiarvon, joka oli 12,7 prosenttia. Myyntiä on kirittänyt hankintatuki, jonka käyttöaika valitettavasti päättyi vuodenvaihteeseen ja jonka jatkosta tulisi päättää tänä vuonna, kommentoi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Autoliikkeissä käytettyjen henkilöautojen kauppa jatkui vilkkaana. Viimeisen 12 kuukauden aikana käytettyjen henkilöautojen myynnin määrä autoliikkeissä oli noin 6,7 prosenttia kasvussa.
Uusien pakettiautojen myynti käynnistyi edellisvuotta paremmin
Pakettiautoja rekisteröitiin 950 kappaletta tammikuun 2025 aikana. Määrä on 21 prosenttia edellisen vuoden tammikuuta suurempi. Viimeisimmän 12 kuukauden aikana pakettiautojen ensirekisteröinnit ovat olleet 9,6 prosenttia laskussa. Tammikuussa uusien pakettiautojen ensirekisteröinneistä 15,4 prosenttia oli sähkökäyttöisiä. Kun mukaan lasketaan ladattavat hybridit, ladattavien autojen osuus pakettiautojen ensirekisteröinneistä nousee 20,1 prosenttiin.
Suomen autokannassa sähkökäyttöisiä pakettiautoja oli vuoden 2025 alussa yhteensä 4470 kappaletta. Määrä on vielä pieni, mutta kasvusuunnassa. Vuonna 2024 liikennekäytössä olevien sähköpakettiautojen määrä kasvoi noin 40 prosentilla verrattuna edellisvuoteen. Kaasukäyttöisiä pakettiautoja oli autokannassa vuoden 2025 alussa yhteensä 1227.
Vähäpäästöisten kuorma-autojen hankintatuen jatkolle tarvetta
Vuonna 2024 ensirekisteröidyistä uusista kuorma-autoista kaasukäyttöisiä oli 5,3 prosenttia ja sähkökäyttöisiä 1,8 prosenttia. Esimerkiksi Ruotsissa sähkökuorma-autojen osuus kuorma-autojen ensirekisteröinneistä oli 8 prosenttia. Suomessa on käytössä muita EU-maita raskaampia kuorma-autoja, joissa sähkö yleistyy hitaammin kuin kevyemmissä painoluokissa. Lisäksi julkinen ja yksityinen latausverkosto ei vielä ole kattava raskaan liikenteen tarpeisiin. Diesel onkin vielä suosituin käyttövoima kuorma-autoissa.
– Raskaan liikenteen käyttövoimamurros vaatii investointeja. Logistiikkaketjun ja kuljetusten muuttaminen vähäpäästöisemmäksi on yrityksille ja julkisyhteisöille tärkeä keino kokonaispäästöjen vähentämisessä. Vuodenvaihteeseen päättynyt sähkö- ja kuorma-autojen hankintatuki edisti kuljetusyritysten investointipäätöksiä vähäpäästöisempään kalustoon ja hankintatuen jatko olisikin testatusti toimiva keino raskaan liikenteen käyttövoimamurroksen vauhdittamiseen, linjaa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Vuonna 2022 käynnistynyt ja vuoden 2024 loppuun päättynyt sähkö- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki on ollut tärkeä hintaeroa tasoittava kannuste vähäpäästöisten kuorma-autojen hankinnassa Suomessa. Sähkökuorma-autojen hankintahinta on vielä toistaiseksi huomattavasti dieselautoa korkeampi. Hankintatuen maltillinen, noin 6 miljoonan euron kolmivuotinen määräraha varattiin loppuun syyskuussa 2024. Mitä nopeammin autokanta sähköistyy, sitä vähemmän on painetta korottaa polttoaineen hintaa nostavaa jakeluvelvoitetta.
Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus
Haluatko oman yrityksen esille tähän?
Katso myös tämä

Ford pakettiautojen ykkönen Suomessa jo neljättä vuotta peräkkäin
Ford oli ennätyksellisesti jo kahdeksantena peräkkäisenä vuonna Euroopan myydyin hyötyajoneuvomerkki.
Yrityselämässä tapahtuu

Uusien autojen rekisteröinnit elpyivät hieman toukokuussa
Komponenttipulan taittuminen on edessä vasta loppuvuonna.
Yrityselämässä tapahtuu