Kannaksen lukio – tieteitä, taiteita ja kulttuuria kannustavassa ja kansainvälisessä opiskeluympäristössä

Facebook
15.12.2020 | Koulutus ja opiskelu

Kannaksen lukio Lahdessa on oppimisen ja opettamisen kehittämisen kärjessä kulkeva lukio. Seuraamme aikaa ja katsomme tulevaisuuteen panostamalla opiskelijalähtöisesti uusiin oppimismenetelmiin. Tämä näkyy mm. erilaisina hankkeina liikkuvasta opiskelusta yksilöllisiin oppimispolkuihin ja kansainvälisyyteen, sanoo rehtori Jyrki Rosti. Kevään 2021 yhteishaussa valittavat uudet opiskelijat opiskelevat ensimmäisen vuoden jälkeen uudessa lukiossa, sillä Kannaksen lukio ja Tiirismaan lukio yhdistyvät Lahdessa vuoden 2022 syyslukukauden alkaessa. Kannaksen lukio on perinteikäs yleislukio, jossa toimii myös IB-linja sekä valtakunnallinen kuvataide- ja muotoilulinja. Suuren lukion etuna on erittäin laaja ja monipuolinen kurssitarjonta kaikissa aineissa. Rehtori Rosti mainitsee erityisesti luonnontieteiden kurssit ajanmukaisissa ja hyvin varustelluissa laboratorioissa, kattavan kielivalikoiman, laajan musiikkitarjonnan, kansainvälisyystoiminnan ja korkeakouluyhteistyön.

– Kannakseen on helppo tulla ja siellä on hyvä olla. Kannaksen lukion opettajat innostavat ja tukevat opiskelijoita parhaisiin mahdollisiin tuloksiin niin opiskelussa kuin elämän muillakin osa-alueilla. Työn tulokset näkyvät konkreettisesti siten, että Kannaksen lukiolaiset menestyvät ja voivat hyvin monilla eri mittareilla mitattuna.

– Kannaksen lukio on avoin, suvaitseva ja kannustava lukio: tänne mahtuu monenlaisia opiskelijoita ja persoonia. Kannaksen lukio luo modernilla opetusteknologiallaan sekä viihtyisällä ja terveellisellä opiskeluympäristöllään erinomaiset puitteet aikuistuvan nuoren lukio-opintoihin. Kuvataide- ja muotoilulinja sekä IB tuovat oman värinsä lukion toimintaan. Taide ja kansainvälisuus näkyvät lukiomme käytävillä, toteaa Jyrki Rosti. Myös yleislinjan opiskelijoilla on mahdollisuus valita joitain kuvataide- tai IB-linjan kursseja ja lukea ne hyväksi lukio-opintoihinsa. Kannaksessa opiskelijat voivat valita myös teatteritaiteen kursseja. Joka toinen vuosi toteutetaan mittavampi teatteriproduktio. Opiskelijat ovat mukana näyttelemässä, puvustamassa, lavastamassa, musisoimassa sekä ääni- ja valotekniikassa. Teatterissa, kuten myös kuvataiteessa ja mediassa, on mahdollista suorittaa lukiodiplomi.

Monipuolinen kuvataide- ja muotoilulinja

Valtakunnallisen erityisen koulutustehtävän kuvataide- ja muotoilulinjalla tarjotaan yli 50 erilaista kuvataiteen ja muotoilun kurssia. Linjan opiskelijat voivat halutessaan jättää opinnoistaan pois 16 opintopisteen verran valtakunnallisia pakollisia tai syventäviä opintoja. Edellytyksenä on, että he opiskelevat linjan opintoja vähintään 24 opintopistettä. Opintotarjonnasta löytyy niin perinteistä kuin digitaalistakin sisältöä (mm. maalaus, valokuvaus, graafinen suunnittelu, arkkitehtuuri, videointi, kalustesuunnittelu sekä uudempina sisältöinä pelisuunnittelu ja 3D-mallinnus). Linjalle hakeutuvia erilaisia persoonia yhdistää kiinnostus kuvataiteisiin ja muotoiluun, mikä luo heille vahvan ”me-hengen” sekä yhteistä etsimisen, tekemisen ja löytämisen iloa. Tavoitteena on taiteellisen ilmaisun kehittyminen ja kokemuksellinen tekemällä oppiminen. Kuvataiteen ja muotoilun linjalle valitaan vuosittain n. 31 uutta opiskelijaa. Keväällä 2020 valintakoe järjestettiin ensimmäisen kerran etänä. Kevään 2021 järjestely on vielä harkinnassa.

Kansainvälinen englanninkielinen IB Diploma Programme International Baccalaureate -tutkintoon tähtäävällä englanninkielisellä linjalla opiskellaan kansainvälisen IB-opetussuunnitelman mukaisesti. IB-organisaatioon kuuluu tällä hetkellä yli 5 000 oppilaitosta yli 150 maassa.

– IB-opetus sopii hyvin Kannaksen lukion suvaitseviin arvoihin: se antaa kansainvälisyytensä, tutkimus- ja tiedepainotteisuutensa ja syvällisyytensä vuoksi myönteisiä virikkeitä myös lukion muulle opetukselle. IB-lukiossa opiskelijat voivat valita vahvan painotuksen esimerkiksi luonnontieteisiin, kauppatieteisiin, matematiikkaan tai visuaalisiin taiteisiin, kertoo Jyrki Rosti.

– IB-linjan opinnot poikkeavat tavallisesta suomalaisesta lukiosta. Oppiaineita on vähemmän, niihin paneudutaan kansallista lukiota syvällisemmin ja opetus muistuttaa akateemisia opintoja. Opinnoissa painotetaan myös tutkivaa ja kriittistä asennetta. Kannaksen lukion IB-linjalle haetaan yhteishaussa, mutta erillistä pääsykoetta ei ole. Valinta tapahtuu peruskoulun päättötodistuksen lukuaineiden keskiarvon perusteella. Lisäksi äidinkielen, englannin ja matematiikan arvosanoja painotetaan kahdella. Kansainväliseen ylioppilastutkintoon johtava IB-ohjelma on kaksivuotinen ja sitä edeltää valmistava vuosi, minkä aikana kehitetään opiskelijoiden kieli- ja opiskelutaitoja. IB-opintojen loppuhuipennuksena on maailmanlaajuinen loppukoe, jonka läpäisseet saavat IB-diplomin. Kahden varsinaisen IB-vuoden aikana opiskellaan kuutta oppiainetta: kaksi tai kolme kieltä (englanti, suomi tai muu äidinkieli, alkava espanja), humanistiset tieteet (historia, taloustiede, ympäristönsuojelu, luonnontieteet (biologia, fysiikka, kemia), matematiikka (kolme eri tasoa) ja kuvataide. Mikäli opiskelijat eivät opiskele kuvataidetta, valitsevat he kielistä, humanistisista aineista tai luonnontieteistä useamman aineen. Kuuden valinnaisen oppiaineen lisäksi IB-opintoihin kuuluvat tiedon teorian opiskelu, laajahko tutkielma eli Extended Essay, jossa opiskelija osoittaa kykynsä itsenäisen työn tekemiseen valitsemassaan aineessa, sekä CAS-ohjelma, jonka tarkoituksena on edistää opiskelijan persoonallisuuden kasvua koulun ulkopuolella tapahtuvalla luovalla toiminnalla (Creativity), liikuntaharrastuksilla (Activity) ja vapaaehtoistyöllä (Service).

– Opiskelijat pitävät CAS-ohjelmasta. He voivat varsin vapaasti valita aktiviteettinsa. Avoimuus, uuden oivaltaminen ja henkilökohtainen kasvu ovat CAS-ohjelman peruspilareita, Jyrki Rosti mainitsee.

Artikkeli on julkaistu Opintomaailma 2020–2021 -lehdissä (Etelä-Suomi, Länsi-Suomi).

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Muita uutisia