Pyydä tarjous

"Oppisopimus on vastannut täysin odotuksiani ja jopa ylittänyt ne", kertoo Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksen opiskelija

Digipalvelut
17.12.2020 | Koulutus ja opiskelu

Liiketalouden oppisopimusopiskelija Elli Kivistö on opiskellut merkonomiksi tammikuusta 2020 alkaen Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksessa (TAKK). Oppisopimustyöpaikkana on Varalan Urheiluopisto Tampereella. – Valmistuminen häämöttää maaliskuussa 2021, Kivistö kertoo.

– Peruskoulun jälkeen kävin lukion. Varalan Urheiluopistolla työskentelin ensimmäisen kerran jo yläasteikäisenä TET-jaksoilla. Sen jälkeen tein täällä kesätöitä. Työskentelin eri pisteissä, kuten siivouksessa, keittiössä ja kahvilassa.

– Lopulta sain töitä opiston vastaanotosta, jossa olen määräaikaisia pestejä tehnyt jo muutaman vuoden. Viime keväänä työyhteisöstä jäi muutama henkilö eläkkeelle, ja minulle tarjoutui vakituinen paikka. Pohdimme työnantajan kanssa, olisiko tässä tapauksessa paikallaan hankkia täydentävää koulutusta, joka tukisi työn tekemistä. Parhaaksi vaihtoehdoksi totesimme oppisopimuskoulutuksen. Sen aikana voin tehdä täysipäiväisesti töitä ja oppia samalla uusia asioita tekemisen kautta.

Palkkatyön ja uuden oppimisen luonteva yhdistelmä

Elli Kivistön mukaan palkkatyön tekeminen opiskelun rinnalla oli hänelle tärkeä plussa. Muissa opiskelumuodoissa työn ja opiskelun yhdistäminen ei ole näin vaivatonta.  

– Oppisopimus on siinäkin mielessä minulle hyvä vaihtoehto, koska en opi kovin hyvin kirjasta pänttäämällä. Oppisopimuskoulutuksessahan tällaisia perinteisiä menetelmiä ei juuri käytetä. Tehtäviä tietysti tehdään, mutta ne pohjautuvat omaan työhön monelta eri kantilta.

– Oppisopimus on vastannut täysin odotuksiani ja jopa ylittänyt ne. En osannut aavistaa, että tästä voisi olla näin paljon hyötyä. Lähiopetus TAKKissa on ollut todella laadukasta. Alussa koulupäivien osuus oli hieman suurempi, eivätkä koronarajoitukset olleet silloin vielä voimassa. Tuossa vaiheessa kuukaudessa saattoi olla 4–5 koulupäivää.

– Koronan myötä myös TAKKissa siirryttiin etäopetukseen. Opetus on tapahtunut Teamsin välityksellä, sekin on sujunut hienosti. Keskimäärin koulupäiviä on nyt ollut pari-kolme kuussa. Elli Kivistö kertoo yhteydenpidon TAKKin ryhmänohjaajan kanssa olleen helppoa ja luontevaa.

– Aina saa vastauksen viesteihin, jos on jotain kysyttävää. Urheiluopistolla työpaikkaohjaajana toimii esimieheni, ja myös hänen yhteydenpitonsa TAKKin suuntaan on ollut mutkatonta. 

Monipuolinen työ on mielekästä

– Työni on käytännössä myyntiä ja asiakaspalvelua monipuolisesti. Työtehtäviini kuuluu Urheiluopiston asiakaspalvelu vastaanotossa sekä puheluiden ja sähköpostin hoitaminen, kuvailee Elli Kivistö.

– Juuri monipuolisuus tekee työstä mielekästä. Jokainen päivä on erilainen, ja asiakkaamme ovat aivan huippuja. Työyhteisön ilmapiiri on erittäin positiivinen ja työkaverit ovat mukavia. Työympäristö on motivoiva ja turvallinen. Elli Kivistö kannustaa opiskelupaikkaa miettiviä ottamaan rohkeasti selvää eri vaihtoehdoista.

– Lukion käyneelle on muitakin ratkaisuja kuin perinteiset yliopisto ja ammattikorkeakoulu. Omalta lukioajaltani muistan, että oppisopimuskoulutusta ei juuri esitelty. Ja kannattaa hakea itselleen sopivinta ratkaisua. Oppisopimuskoulutus käy erittäin hyvin ihmisille, jotka oppivat parhaiten tekemällä asioita käytännössä. Voin suositella sitä vaihtoehdoksi. 

TAKKissa oppisopimuksella on mahdollista opiskella kaikilla aloilla

Vuositasolla Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksessa on oppisopimusopiskelijoita noin 2 500. Oppisopimuspäällikkö Harri Huhdanpää kertoo, että kasvua on tasaisesti vuosittain.

– Oppisopimuksella kouluttaudutaan aloille, joihin työllistyy ja joissa on työvoiman tarvetta. Esimerkiksi tällä hetkellä Sosiaali- ja terveysalalla tarvitaan lähihoitajia. Kolmen kärkeen kuuluvat myös Kotityö-, puhdistus- ja tekniset terveyspalvelut sekä Liiketoiminnan perustutkinto eli merkonomi. Oppisopimuksella voi opiskella perustutkintoja, ammattitutkintoja ja erikoisammattitutkintoja, sekä niiden osatutkintoja. Ammatilliset tutkinnot antavat jatko-opintokelpoisuuden korkeakouluihin ja yliopistoihin. Oppisopimus edellyttää opiskelijalta sitoutumista työskentelyyn alan työtehtävissä ja osallistumaan ohjelmansa mukaiseen opetukseen oppilaitoksessa sekä tekemään tarvittavat työssäoppimisen harjoitteet. Harri Huhdanpään mukaan oppisopimus sopii toisen asteen tutkintoa vailla oleville, alan vaihtajille, tai muuten työssään lisäosaamista tai pätevyyttä tarvitseville.

– Oppisopimus voi olla mahdollisuus ammattitaidon omaksumiseen välivuotta pitäville ennen korkeakouluopintojen aloittamista. Erityisesti, jos aikoo tehdä korkeakouluopintojen lomassa työtä, voi välivuoden aikana hankkia tarvittavaa osaamista ja suorittaa tutkinnon tai sen osia. Oppisopimuksella voidaan kouluttaa myös rekrytointitilanteissa.

Ohjausta ja yhteydenpitoa tarvitaan

Työnantajan on otettava huomioon, että opiskelijan työtehtävät ovat tutkinnon ja tavoitteen mukaisia, riittävän monipuolisia. Opiskelijalle nimetään työpaikalla tehtäväänsä pätevä ja sitoutunut työpaikkaohjaaja. Tarvitaan riittävät resurssit opiskelijan ohjaamiseen työpaikalla työtehtävissä sekä järjestämään osaamisen näytöt työpaikalla.

– Sujuva yhteydenpito oppilaitoksen ja työpaikan välillä on tärkeää. Siinä auttavat sopivat digitaaliset järjestelmät, joilla on helppo viestiä ja kommunikoida opiskelijan edistymisestä työpaikalla. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen lisäksi jokaisella opiskelijalla on oma ohjelma TAKKissa suoritettaviin teoriaopintoihin.

– Teoriaopetus ja työssäoppiminen kulkevat käsi kädessä. Eri koulutusaloilla ja eri tutkinnoissa TAKKin oppimisympäristöissä tehtävien opintojen määrät vaihtelevat, Huhdanpää huomauttaa.

Oppisopimuspalvelut auttavat kaikissa tilanteissa

TAKKin oppisopimuspalvelut tarjoaa henkilökohtaista neuvontaa sekä oppisopimusopiskelua suunnitteleville että opinnoista kiinnostuneille työnantajille. – Opiskelijoilta saamamme palaute on ollut positiivista. Monesti kiitellään selkeää neuvontaa ja nopeaa asioiden käsittelyä, Harri Huhdanpää mainitsee.

Oppisopimuskoulutus vastaa työelämän tarpeisiin

TAKKin toimintamalli on olla joustava ja asiakkaiden (sekä työnantajat että opiskelijoiksi hakeutuvat) tarpeisiin nopeasti reagoiva. TAKK seuraa työelämän osaamistarvetta ja työvoiman kysyntää. Koulutusalat kehittävät koulutusten sisältöjä yhteistyössä työelämän kanssa vastaamaan muuttuviin tarpeisiin.

– Oppisopimus on aikuistuvalle ja aikuiselle ihmiselle hyvä väline osaamisen hankkimiseen. Kannattaa muistaa, että oppisopimus tapahtuu aina palkallisessa työsuhteessa. Koulutusajalta maksetaan vähintäänkin työehtosopimuksen mukaista palkkaa, Harri Huhdanpää sanoo.

– Käytännönläheinen oppisopimuskoulutus on monelle luontevampi tapa opiskella kuin istua päivittäin oppilaitoksessa suorittamassa teoreettisia tehtäviä. Oppisopimuskoulutus on myös hyvä lisä CV:ssä. Se todistaa, että henkilö pärjää työelämässä ja osaa työnsä. 

Artikkeli on julkaistu Opintomaailma 2020–2021 -lehdessä (Keski-Suomi).

Muita uutisia