Kaikki maanrakennuspalvelut yhdestä paikasta

Talon valmistuttua Kuljetus ja maanrakennus Usvola tekee myös kaikki pihatyöt sekä piharakennusten ja terassien pohjatyöt.
Talon valmistuttua Kuljetus ja maanrakennus Usvola tekee myös kaikki pihatyöt sekä piharakennusten ja terassien pohjatyöt.
06.07.2021 | Rakentaminen

Järvenpääläinen Kuljetus ja maanrakennus Usvola Ky on yli 70-vuotias kuljetukseen ja maarakentamiseen erikoistunut perheyritys. Maanrakentaminen vaatii huolellista työtä, siksi on hyvä suosia luotettavia toimijoita, joiden laatutakuun voi uskoa pelaavan. Hinnoittelunkin osalta on vallalla hyvin erilaisia käytäntöjä ja niiden kanssa on syytä olla varuillaan, sillä tarjouksessa mainittu hinta ei välttämättä olekaan se lopullinen kustannus.

– Kalustomme kattaa eri kokoisia kuorma-autoja ja maanrakennustyökoneita nykyaikaisilla varusteilla, kuten 3D-koneohjausjärjestelmällä. Asiakaskuntaamme kuuluvat niin yksityiset henkilöt kuin yrityksetkin. Toimimme joustavasti Keski-Uudellamaalla ja koko Uudenmaan alueella. Työllistämme noin 20 henkilöä, toimitusjohtaja Tapio Usvola toteaa.

Yksityispuolella Kuljetus ja maanrakennus Usvolan tarjontaan kuuluvat pihatyöt, talojen pohjat ja perustusten kaivuut sekä kaikki tonteilla tehtävät maanalaiset putkityöt.

– Kun lähdemme tontilta, rakennuttaja voi alkaa tekemään perustuksia. Talon valmistuttua teemme kaikki pihatyöt sekä piharakennusten ja terassien pohjatyöt. Kauttamme saa myös maa-ainekset: multaa, murskeita sekä sepeleitä, Usvola lisää.

Uutena ilmiönä Usvola mainitsee kasvavan kysynnän purkutöille.

– Purkutöiden kysyntä on selkeästi lisääntynyt, koska kun tontit käyvät vähiin, on vanhaa purettava uuden rakennuskannan tilalta. Kauttamme saa myös vanhojen rakennusten purkutyöt.

Maanrakennuksen hinta riippuu monesta eri tekijästä

Usvola neuvoo, että olemassa olevat suunnitelmat auttavat maanrakennustarjouksen laatimisessa todella paljon.

– Aina olisi hyvä olla ainakin jonkinlaiset suunnitelmat. Mitä tarkemmat suunnitelmat meille toimitetaan, sitä tarkemman tarjouksen voimme antaa. Pelkkä asemapiirroskin auttaisi jo aika paljon maanrakennustöiden hinnan hahmottamisessa. Tonttikin antaa hyviä viitteitä siitä, millaisia töitä siellä joudutaan tekemään.

Tärkeimmät maanrakennustöiden hintaan vaikuttavat asiat liittyvät tontin korkeuseroihin ja maaperätyyppiin, eli joudutaanko tontti paaluttamaan ja joudutaanko siellä mahdollisesti tekemään kalliolouhintaa.

– Mitä isompi rinne tontilla on, sitä kalliimmaksi sen rakentaminen tulee. Halvinta on rakentaa tasamaan peltotontille, jossa on kaupungin toimesta kunnallistekniikka jo valmiina. Yksi asia mitä ihmiset eivät useinkaan osaa huomioida ostaessaan vanhoja tontteja, on se että siellä voi tulla merkittäviäkin lisäkustannuksia, mikäli tontin liitäntäkaivoja joudutaan uusimaan. Jotta työt voidaan tehdä, on ensin rikottava ajoväylän asfalttipinta, tehtävä liikennejärjestelyt kaivutöiden ajaksi ja lopuksi kohteeseen on tehtävä uudet asfaltoinnit. Ikinä ei voi myöskään etukäteen tietää, mitä maan alta löytyy, Usvola varoittelee.

Vaikka uusi tontti olisikin hankintahinnaltaan hiukan kalliimpi, mutta sinne on tuotu jo valmiiksi kaikki kunnallistekniikka, voivat työt tulla tätä kautta vanhaa tonttia halvemmaksi.

– Tontin mahdollinen paalutustarve selviää tyypillisesti maaperätutkimuksen kautta. Pehmeät maaperät on paalutettava aina, jolloin rakennukseen tulee myös tuulettuva alapohja, mikä on maavaraista parempi ratkaisu. Vaikka maansiirtotyöt ovat paalutettavassa kohteessa hiukan edullisemmat, hintaa tuovat ylöspäin paalut, perustukset sekä ontelolaatat, Usvola kuvailee.

Myös louhinta tuo nopeasti lisäkustannuksia maanrakennusbudjettiin.

– Vaikka louhinta on hinnakasta, siinä vältytään saven kanssa taistelulta ja louhittavaa kiveä voidaan hyödyntää tontilla hyvin monipuolisesti. Nykyään louhintaa voidaan tehdä myös sahaamalla tai tarkkuusporaamalla. Sitä kautta saadaan aikaan todella hienoja toteutuksia. Pystymme tarjoamaan myös kaikki louhintatyöt alihankkijoidemme kautta.

Hule- ja jätevedenpumppaamot sekä viivytysjärjestelmä tuovat lisähintaa

Maanrakennuksen kustannukset on Usvolan mukaan mahdollista arvioida hyvinkin tarkasti etukäteen. Mitä enemmän informaatiota on saatavilla, sitä tarkempi käsitys lopullisesta kustannuksesta saadaan jo tarjousvaiheessa.

– KVV-asemapiirrustus on maanrakennuksen kannalta se tärkein kuva. Yksi tärkeä seikka tarjouksen kannalta on se, että tuleeko tontille hule- ja jätevedenpumppaamot. Näiden lisäksi useisiin kohteisiin tulee monissa kohteissa myös viivytysjärjestelmä. Nämäkin näkyvät KVV-asemapiirroksesta.

Usvola kertoo, että viivytysjärjestelmää käytetään tasaamaan hulevesien aiheuttamaa kuormaa kaupunkien viemäriverkostossa.

– Rankkasateen aikana hulevedet menevät ensin säiliöön ja sateen loputtua säiliö alkaa luovuttamaan vettä hitaasti, joka tasaa yllättäviä hulevesipiikkejä kunnallisverkossa. ”Monsuunisateen” varalta säiliössä on ylivuotoventtiili, jonka kautta vesi menee kunnallisverkkoon maksimiteholla. Tontille tulevat pumppaamot ja viivytysjärjestelmät ovat merkittävä kustannuserä maanrakennusbudjetissa.

Laadukkaaseen lopputulokseen kannattaa sijoittaa

Kentällä on paljon tekijöitä, jotka tekevät muita halvemmalla, mutta halvassa hinnassa on hyvin usein koira haudattuna. Oikomiset ja huonosti tehdyt rakennekerrokset näkyvät pahimmassa tapauksessa erilaisina painumaongelmina jälkikäteen.

– Meidän työssä korostuu laadun merkitys, joten meidän on aika hankala lähteä kilpailemaan hinnassa niitä vastaan, jotka eivät aiokaan tehdä kohdetta kunnolla. Monesti ylihalvoissa tarjouksissa on myös lausekkeita, joissa on ehdollisia lupauksia ja lopulta hinta kuitenkin nousee, kun maa-aineksia tarvitaankin enemmän kuin tarjouksessa oli alun perin arvioitu. Tällaisia tilanteita kannattaa yrittää välttää, koska nämä “yllättävät” lisäkustannukset voivat olla suuriakin, Usvola varoittaa.

www.usvola.fi

Artikkeli on julkaistu Uudenmaan Rakennusmaailma -lehdessä 3/2021 (asuntomessunumero).

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä