Louhintahiekka on erikoistunut vaativien infraprojektien urakointiin

Facebook
30.03.2023 | Rakentaminen

Yksi yhtiön tuoreimmista yrityksen urakoimista kohteista on Tampereelle vuoden vaihteessa valmistunut Näsisaaren täyttö. Projekti alkoi Louhintahiekan osalta 2022 huhtikuussa, joten urakkatahti oli Louhintahiekan osalta hyvin tiivis. Louhintahiekka vastasi myös Helsingin Ruoholahteen nousevan We Land -toimistorakennuksen poikkeuksellisen vaativista maanrakennustöistä.

– Näsisaaren projektin aikana teimme tekosaaren, jonka yli raitiovaunut tulevat lähitulevaisuudessa kulkemaan, Louhintahiekka Oy:n Pirkanmaan alueen työpäällikkö Jani Pullikka kertoo.

Täytössä käytetyt louheet olivat ajettuna varastokasalle, mistä ne ajettiin edelleen vesistötäyttöön. Vesistötäytön perään tehtiin louheiden syvätiivistys ja painopenkat, että louheet saavat painua rauhassa ennen ratikkatyömaan käynnistymistä.

– Raitiovaunureitin rakentaminen käynnistyy, kun tekosaaren painuma-ajat tulevat päätökseen. Kyseessä on kokonaisuudessaan mittava hanke, joka on saanut aika paljon valtakunnallistakin mediahuomiota, Pullikka mainitsee.

Haastava kohde onnistui suunnitellusti

– Haasteellisinta vesistötäytöissä on usein pohjamaan kestokyky ja kuinka se käyttäytyy, eli kestääkö se louheen kuorman. Kohteessa ei kaivettu mitään, vaan louheet pengerrettiin suoraan vesistöön, joten alussa oli tarkasteltava erittäin kriittisesti, kuinka louhepenkka käyttäytyy ja pysyykö se ns. pinnalla.

Pullikan mukaan kaikki meni suunnitellusti, eivätkä penkat karkailleet kesken rakentamisen.

– Teimme kohdetta todella tiiviissä aikataulussa – töitä tehtiin kuutena päivänä viikossa 12 tunnin vuoroissa. Projektin aikana siirsimme lähes miljoonaa kuutiota louhetta, joka tapahtui vain yhdeksän kuukauden aikaikkunassa.

Louhintahiekka oli Näsisaaren täytön osalta kohteen pääurakoitsijana ja yrityksen vastuulle kuului myös syvätiivistys.

– Syvätiivistyksen puitteissa pudotimme 10 tonnia painavaa metallikappaletta 12 metrin korkeudelta alas. Haastavinta oli yhteensovittaa syvätiivistys ja vesistötäyttö niin, että pystyimme tekemään molempia yhtä aikaa. Kohteen keskeinen sijainti piti huolen siitä, että meillä oli yleisöä koko projektin ajan, Pullikka naurahtaa.

Näsisaaren täytön osalta Louhintahiekan päivittäinen keskivahvuus oli 14 työmiestä.

Kuormausta tehtiin yhdellä noin 100 tonnin kaivinkoneella, jonka lisäksi louhekuljetuksia oli hoitamassa 3–5 kiviautoa ja puskutraktorit olivat vastaanottamassa louhetta kohteessa.

Louhintahiekalla kokemusta jo Tampereen rantatunnelin rakentamisesta

– Itselläni on kokemusta myös Tampereen rantatunnelin kohteesta, jolloin tehtiin vastaavanlaista täyttöä Näsijärveen vuonna 2017. Tuolloin tehtiin täyttöä noin 600 000 kiintokuution verran, Pullikka mainitsee.

Louhintahiekka on monipuolinen maanrakennuksen erikoisosaaja

Pullikka painottaa, että Louhintahiekalta löytyy hyvin monipuolista osaamista, missä korostuvat pääkaupunkiseudulla tehtävät erikoislouhinnat. Erikoislouhinnat edustavat Louhintahiekan ydinosaamista.

– Meillä on tällä hetkellä käynnissä useita katuprojekteja Pirkanmaalla ja uusia tarjouksia lasketaan kiivaasti. Pyrimme palvelemaan asiakkaitamme mahdollisimman hyvin ja pysymään sitä kautta työn syrjässä kiinni. Ei ole niin pientä urakkaa, johon emme voisi tarjousta laskea. Vastaamme mielellämme kaikenkokoisiin tarjouspyyntöihin.

Louhintahiekka on ollut mukana isoissa hankkeissa Pirkanmaalla, joista yksi isoimmista on ollut Mossin puistokadun urakka.

– Vuodenvaihteessa luovutimme Mossin puistokadun kohteen, joka oli urakkasummaltaan noin 17 miljoonaa euroa. Kohde oli kestoltaan kaksi ja puoli vuotta. Kohteen tilaajina olivat Tampereen ja Kangasalan kaupungit, vesilaitokset sekä operaattorit. Kyseessä oli Suomenkin mittakaavassa varsin iso katuprojekti.

Pullikka rohkaisee pyytämään tarjouksen erilaisissa maanrakennukseen liittyvissä tarpeissa.

– Meiltä löytyy talosta monipuolista osaamista, moottoritiehankkeista pieniin katuprojekteihin ja kaikkea siltä väliltä. Toki teemme paljon talojen pohjia ja erikoislouhintojakin, sekä isompiakin massahommia, jota tämä Näsisaarenprojektikin edusti.

Pohjarakennusurakka NCC:n pääurakoimaan We Land -toimistotaloon Ruoholahdessa

Ruoholahteen rakentuvan We Land -toimistotalon hanke aloitettiin Louhintahiekan toteuttamien maanrakennustöiden osalta, syksyllä 2020, K.A. Fagerholmin aukion purkutöillä ja johtosiirroilla. Maanrakennustyöt ja porapaalutus aloitettiin joulukuussa 2020 ja kohteen on tarkoitus valmistua vuoden 2023 loppuun mennessä. Louhintahiekka vastasi poikkeuksellisen vaativista maanrakennustöistä, jotka ovat nyt valmistuneet ja kohteen rakentaminen on täydessä vauhdissa.

– Meidän osalta siellä on kaikki kaivuut, louhinnat ja tuennat valmiina. Teemme kohteessa enää ulkopuolisia täyttöjä sekä ponttiseinien poistoja. Vastuullemme kuuluu myös rakennuksen ympärille tehtävät putkistoasennukset. Kohteessa tehtiin massojen siirtoja yhteensä noin 50 000 kiintokuutiota, josta louhinnan osuus oli 16 000 ja maansiirron 34 000 kiintokuutiota. Maansiirron osalta noin puolet oli pilaantuneen maan kaivuuta ja siirtoa loppusijoitukseen, tuotantojohtaja Petri Salonen kertoo.

Kohde oli maanrakennustöiden osalta todella vaativa

Pohjapinta-alaltaan 5000 neliön kohteen maanrakennustyöt olivat Salosen mukaan poikkeuksellisen vaativia.

– Kohteeseen tehtiin pysyvä porapaaluseinä, joka jäi osaksi autohallin seinää. Kohteessa jouduttiin tekemään louhintaa metrolinjan päällä, jonka takia metro jouduttiin pysäyttämään räjäytysten ajaksi asemille ja tarkastamaan sen jälkeen, ettei radalla ole mitään räjäytyksen aiheuttamia vaurioita. Kohteessa tehtiin lisäksi runsaasti injektointeja ja ankkurointeja. Kohde oli myös logistisesti todella haastava.

Salonen kertoo, että kohteeseen rakennettiin toistasataa metriä porapaaluseinää ja sen osalta mentiin lähes 13 metriä merenpinnan alapuolella.

Kohteen alapuolella oli useampia tunneleita, mm. väestönsuojatiloja, jotka purettiin pois.

– Sieltä purettiin mm. viisikerroksisen kerrostalon korkuinen torni, joka huolehti maanalaisten tunneleiden ilmanvaihdosta, Salonen mainitsee.

Kohteeseen rakennetut ponttiseinät ja porapaaluseinät ovat vedenpitäviä. Näiden lisäksi kohteeseen asennettiin tulvaseinä, jonka yläosa on kolme metriä merenpinnan yläpuolella. Kohteessa jouduttiin tekemään myös erilaisia ankkurointeja useampaan tasoon.

Haastavia töitä ennen varsinaisten maanrakennustöiden aloittamista

– Kohteesta oli purettava vanhat raitiovaunujen kääntöpaikat sekä johtotolpat. Kohteen johtosiirrot olivat aika vaativat, koska siellä kulki mm. kaukokylmä, joka jouduttiin siirtämään. Tontilla kulki myös toistakymmentä suurjännitekaapelia sekä telekaapeleita, jotka jouduimme siirtämään ennen varsinaisten töiden aloittamista.

www.louhintahiekka.fi

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä