Pyydä tarjous

Oteran Oy vahvan kasvun tiellä

Facebook
07.08.2020 | Rakentaminen
Oteran Oy on pääurakoitsijana Varkauden Komminselän sillan korjaustöissä. Sillankorjausurakka käynnistyi toukokuussa ja valmistuu lokakuun loppuun 2021 mennessä.- Saimaan syväväylän ylittävältä Komminselän kaarisilta on yksi Suomen suurimmista silloista. Sillan vapaa alituskorkeus on 24,5 metriä ja pituus 480 metriä, valmistumisvuosi 1972. Silta on tyypiltään 9-aukkoinen teräksinen teräsbetonikantinen jatkuva palkkisilta. Sillan oikealla reunalla on ulokkeella kevyenliikenteen kaista, Oteran Oy:n työpäällikkö Ari Jaakkonen kertoo.- Korjaustyöt käsittävät sillan kaikki rakenteet; siltaa kannattelevat teräspalkit hiekkapuhalletaan ja maalataan, betonirakenteiden korjaamisen, kansirakenteet vesipiikataan ja muotoiluvaletaan. Lisäksi tehdään kaikki normaalit sillankorjaukseen liittyvät työt. Yksi tärkeä työvaihe on sillan kaiteiden korottaminen. Varsinkin talviaikaan matalat kaiteet ovat osoittautuneet vaaralliseksi, Jaakkonen sanoo ja jatkaa:- Korjaustyö on urakkasummaltaan lähes 5 milj. €. Urakka työllistää keskimäärin 20 ja enimmillään 30 henkilöä.Oteran – Reilu KumppaniOteran Oy on suomalainen infra-alan kasvuyritys,  jonka toiminta perustuu projektinjohtokonseptiin ja Lean-pohjaiseen tuotantosysteemiin. Yrityksen päätoimipaikka sijaitsee Espoossa ja muut aluetoimistot Paimiossa, Porissa, Jyväskylässä Seinäjoella, Lappeenrannassa ja Kuopiossa. Oteran Oy:n liikevaihto on vuositasolla reilut 40 milj. €, josta Itäisen Suomen osuus on reilu 10 milj. €.- Oteran toteuttaa vaativatkin tie-, vesihuolto-, silta- ja sillankorjausurakat, satama-, ratatekniset- ja betonirakennetyöt sekä laajakaista- ja sähköverkkourakat laadukkaasti ja asiakaslähtöisesti, Jaakkonen kertoo.Asiakas keskiössä- Vahvana osaajana pystymme palvelemaan asiakkaitamme hankkeen kaikissa vaiheissa. Jokaisen projektimme lähtökohtana on yhteinen tavoite asiakkaan kanssa. Haluamme tehdä kestäviä ratkaisuja ja auttaa osaltamme yhteiskuntaa menestymään. Tiivis yhteistyö asiakkaiden kanssa, heidän toiveidensa ja tarpeidensa ymmärtäminen ja toteuttaminen sekä työmme korkea laatu takaavat asiakastyytyväisyyden.- Toimintamme perustuu tuotannon aikaisen hukan ja läpimenoaikojen minimointiin. Teemme työmme kerralla kunnolla ja hoidamme myös lisämuutostyöt vahvalla ammattitaidolla. Palveluiden toteuttamisessa hyödynnämme uutta teknologiaa ja toteutamme työt tuotantosysteemin mukaisesti. Kaikessa toiminnassa huomioidaan työturvallisuus jatkuvan parantamisen periaatteella, Ari Jaakkonen luonnehtii Oteran Oy:n toimintaa.

Oteran Oy:llä paljon kokemusta monenlaisista vesistörakentamisen hankkeista

Tämän kesän yksi mielenkiintoisimpiin rakennushankkeisiin kuuluvat Juankoskella Nilsiän reitillä kahdessa eri kohteessa toteutettavat kalataloudelliset projektit, joissa Oteran toimii projektijohtourakoitsijana.Savon Voima toteuttaa Juankosken ja Karjalankosken vesivoimalaitoksiin 75 metriä pitkät kalaportaat. Hankkeilla pyritään tukemaan vaelluskalojen, kuten erittäin uhanalaisen järvitaimenen elinolosuhteita ja lisääntymistä. Juankosken ja Karjalankosken vesivoimalaitosten yhteyteen rakennettavissa kalaportaissa nivoutuvat yhteen merkityksellisten luonnonarvojen säilyttäminen ja edistäminen sekä muita energiantuotantomuotoja tasoittavan vesivoiman tuotantotoiminta.Karjalankosken kalaporras rahoitetaan osittain vaelluskalojen elvyttämiseen suunnatulla valtion tuella. Juankosken kalatien rahoituksesta vastaa Savon Voima kokonaisuudessaan. Kalaporrashankkeiden kokonaiskustannus on lähes miljoona euroa.Kalaporras koostuu peräkkäisistä, pienehköistä vesialtaista ja altaiden välissä olevista pienistä putouksista. Kalaportaassa jatkuvasti virtaavassa vedessä kalat pystyvät uimaan korkeankin padon yläpuoliseen veteen, kun suuri putouskorkeus on jaettu moneen pieneen putoukseen. Suomessa on muitakin hankkeita meneillään kalaportaiden lisäämiseksi padotuissa joissa.Kalaporras on kalojen kulkuväylänä toimiva kalatie padotuissa joissaNyt työn alla oleviin Juankosken ja Karjalankosken vesivoimalaitos kohteisiin rakennettavat kalaportaat on suunniteltu tukemaan taimenen sekä muiden vaelluskalakantojen elinolosuhteita ja luontaista lisääntymistä. Samalla vesialueiden luontoarvot tulevat paranemaan merkittävästi. Positiiviset vaikutukset ulottuvat niin ikään hyvinvointiin ja matkailuun liittyvien palveluiden ja elinkeinojen toimintamahdollisuuksiin.Oteran Oy:n vesistörakentamisen projektijohtaja Timo Luukkonen toteaa, että kalaportaat on suunniteltu huolella, sillä kumpikin kohde on omalla tavallaan haasteellinen kalatien toteutuksen kannalta- Etenkin Karjalankosken maasto muodot ja tilan ahtaus asettavat toteutukselle omat reunaehtonsa. Juankosken vesivoimalaitoksella kalaportaiden tulee puolestaan soveltua ympäröivään kulttuuriympäristöön. Alueiden luontaista kasvustoa tullaan kuitenkin varjelemaan mahdollisimman pitkälle rakennustöiden yhteydessä, Luukkonen sanoo.- Juankosken kalaportaat tulevat olemaan kokonaan betoniset, Karjalankoskella kalaportaat ovat betonia ja komposiittiputkea. Rakennustyöt ovat meneillään. Molempien kalaportaiden on määrä valmistua syykuun loppuun mennessä. Aikaisempia kalaporrasreferenssikohteitamme ovat muun muassa Harjakosken pato, Inkoossa Boställen putkisilta sekä Uskelanjoen kunnostus Varsinais-Suomessa, Luukkonen mainitsee.Aliurakoitsijat ovat yksi projektin sidosryhmistäLuukkonen kertoo, että Oteran työllistää merkittävässä määrin aliurakoitsijoita ja käyttää pääasiassa paikallisia aliurakoitsijoita työmaillaan.- Pitkäaikaisten, ammattitaitoisten ja luotettavien yhteistyökumppaniemme kautta järjestämme kaikki tarvittavat palvelut ja aikataulussa. Meillä on ollut onni saada hyvät aliurakoitsijat myös tähän meneillään olevan projektiin. Hyvän aliurakoitsijasuhteen ja sitoutumisen hyötyinä ovat sujuvan työn kautta projektin menestyminen ja kustannussäästöt, Timo Luukkonen määrittelee.Artikkeli on julkaistu Savon Yritysuutiset -lehdessä 3/2020.