Pyydä tarjous

Astu Sisään -hankkeessa virtuaalinen ympäristö ja elävä taide luovat yhteistyössä elämyksiä ikäihmisille kodeissa, muistiosastoilla ja palvelutaloissa

Omassa nojatuolissa voi matkata vaikka Ruissalon rannalle kevätaurinkoa ihastelemaan.
Omassa nojatuolissa voi matkata vaikka Ruissalon rannalle kevätaurinkoa ihastelemaan.
03.05.2022 | Sosiaali- ja kuntatalous

Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry:n toteuttamassa ja Taiteen edistämiskeskus TAIKE:n rahoittamassa ASTU SISÄÄN -hankkeessa astutaan kirjaimellisesti sisään taiteen maailmaan, muistoihin, elämyksiin tai toiseen maisemaan.

Syyskuussa 2021 Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry:n tiloissa Kotikunnaassa sijaitseva tyhjä kerhohuone muutettiin virtuaalimaailmakäyttöön.

Projektityöntekijä Janiina Lehtonen kertoo, että Astu Sisään-hankkeen pääteemoina olivat saavutettavuus ja yhdenvertaisuus sekä oikeus elämyksiin, seikkailuun ja iloon.

- Hankitun tiedon perusteella voimme todeta, että tämänkaltaisella toiminnalla voimme saavuttaa laajasti ikäihmisiä erilaisissa asuinympäristöissä ja elämäntilanteissa. Voimme taata heille elämyksiä ja positiivisia kokemuksia yhdistämällä virtuaaliympäristöä ja erilaisia taiteen muotoja. Kokemuksesta saadaan turvallinen ja sen avulla voidaan herättää muistoja ja tunteita turvallisesti sekä yhdessä reflektoida kokemusta jälkikäteen. Hanke todella mahdollisti laajempaa kokemusmaailmaa ja rikkaampaa arkea, Lehtonen kertoo.

Mitä tämänhetkinen virtuaalitodellisuus palvelee ja kenen tai minkä ehdoilla sitä tehdään

Huoneessa vieraili syksyn aikana 245 asiakasta talon eri osastoilta, asuinkodista, muistikuntoutuksen päiväpaikasta sekä talomme henkilökuntaa. Lisäksi virtuaalimaailmaa vietiin senioreille koteihin ja ikääntyneiden ryhmille eri puolille Turkua.

- Pääkohderyhmä olivat ikääntyvät ihmiset, jotka eivät monestakaan näkökulmasta ole aina se trendikkäin, ja usein teknologian käytön oletetaan olevan heille vaikeaa. Pandemian aikana myös ikäihmiset ovat ottaneet valtavia ”digiloikkia” ja etäyhteydet yms. ovat tulleet luontevaksi osaksi arkea. Tulokset osoittavat, että melko pienelläkin kokeilulla madalletaan ennakkoluuloja ja onnistunut kokeilu kannustaa lisäämään teknologian käyttöä myös omassa arjessa, Lehtonen sanoo.

- Keräsimme kokeilujen yhteydessä myös laajasti toiveita siitä, mitä kaikkea ikäihmiset haluaisivat kokea, jos mitä vaan saisi toivoa. Hankkeen yhtenä tavoitteena oli luoda konkreettinen tuote, jota taiteilijat voivat kehittää ja levittää. Tässä olemme myös onnistuneet, Lehtonen kertoo ja jatkaa:

- Tuleviin projekteihin otamme vahvasti mukaan taiteen tuottamisen ammattilaisia, joiden kanssa kehitämme valmiin paketin, jonka kuka tahansa voi tilata niin ikäihmisten asumisyksiköihin kuin työhyvinvointia parantamaan.

- Esityksen suunnitteluvaiheessa peilasimme aikaisemmin Kotikunnaassa yhteistyössä Turun AMK:n kanssa tehdyn Virtuaalinen elämyslääke -hankkeen opinnäytetyöhön. Talossa oli jo edellisen hankkeen myötä hankittuna MK360-laite, jolla voidaan heijastaa 360-kuvaa ja videota huoneeseen.

- Astu Sisään-hankkeessa toteutettiin 245 täysin uniikkia tulkintaa teoksesta, jokaiselle henkilökohtainen ja silti yhdessä koettu. Mahdollistimme kaikenikäisille monenlaisissa elämäntilanteissa oleville ihmisille yhdenvertaisen mahdollisuuden elämyksellisyyteen ja taiteen moniaistiseen kokemiseen yhdistettynä eri taiteenalojen ammattilaisten osaaminen. Lisäksi käytössämme oli kolmet virtuaalilasit, mikä mahdollisti virtuaalielämykset myös pienryhmissä ja osastoilla, Lehtonen kertoo.

Elämyksellisyys ja taiteen moniaistinen kokeminen

- Virtuaalikokemuksia on yhteensä 347. Kokonaisuus sisältää lasit ja huoneen.

- Kuvamaailma tilattiin yhteistyökumppanilta, AiAi-Productionilta ja teemaksi valittiin Suomen luonto. Virtuaalimatka kuljetti kokijan upean ja avaran Lapin tuntureilta, Suomen tunnetuimman kansallismaiseman Kolin jylhien vaarojen laelta aina saaristomeren rannikolle Turkuun.

- Tähän videokuvaan yhteistyössä taiteilijoiden kanssa luotiin ääniraita, jossa laulut ja runot kuljettivat tarinaa. Luontokokemusta vahvistamaan huoneeseen lisättiin männyn tuoksua. Tämän kokonaisuuden lisäksi toteutettiin myös kolme live-kokonaisuutta, Lehtonen kuvaa.

Äänitallenteen taiteilijat olivat Kyösti Mäkimattila, laulut ja runot, Janiina Lehtonen, laulu sekä Ville Mäkimattila, äänimaailma ja studiotyö. Live-esityksissä oli muusikoiden lisäksi sanataidetta Kirjan talosta.

Lehtonen kertoo, että hanke tarjosi taiteilijoille kiinnostavia uusia työmahdollisuuksia hyvinvoinnin parissa.

- He saivat myös mahdollisuuden tuoda omaa osaamistaan aivan uudella tavalla esille. Hanke mahdollisti myös eri taiteenalojen yhdistämisen ja yhteistyön. Heille avautui mahdollisuus nähdä hyvin konkreettisella tavalla oman työnsä vaikutus asiakkaisiin ja palautteen avulla kehittää omaa osaamistaan. Taiteilijoille on tärkeä nähdä, miten esitys koetaan, ja tunnelmaan vaikuttaminen on paljon henkilökohtaisempaa kuin tavallisessa keikkatilanteessa Lehtonen toteaa ja jatkaa:

- Meille tekijöinä taas laajentui näkemys siitä, miten paljon enemmän taiteilijoiden osaamista voisi käyttää muuallakin, ei vain irrallisina esityksinä. Taiteilijat ovat kokeneet hankkeen hyvin mielenkiintoisena ja into olla mukana kehittämässä tämänkaltaisia projekteja on ollut suuri.

- Olemme projektin aikana myös yhdessä taiteilijoiden kanssa lähteneet kehittämään jo uusia mahdollisia projekteja, joissa elävä taide ja virtuaalisuus yhdistyvät.

- Lisäksi positiivinen palaute henkilökunnalta sai meidät kehittämään ajatusta, että VR-huone olisi myös osana työssä jaksamista. Siksi haluammekin laajentaa tulevaisuudessa erilaisia maailmoja, jotta niistä voisi nauttia mahdollisimman monet, Janiina Lehtonen toteaa.

Kiinnostuitko aiheesta? Ota yhteyttä niin kerromme lisää!
[email protected]