Buildercom tukee rakennushankkeiden tiedonhallintaa Siun sotella

Buildercomin BEM-palvelun avulla kaikki dokumentit ovat keskitetysti yhdessä paikassa ja kätevästi käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta esimerkiksi työmaalla mobiililaitteella. Kuvituskuva, Buildercom.
Buildercomin BEM-palvelun avulla kaikki dokumentit ovat keskitetysti yhdessä paikassa ja kätevästi käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta esimerkiksi työmaalla mobiililaitteella. Kuvituskuva, Buildercom.
18.03.2022 | Sosiaali- ja kuntatalous

Buildercom Oy on kiinteistöjen ylläpidon ja rakentamisen tiedonhallintaratkaisuihin erikoistunut IT-alan konserni, jonka ohjelmistopalveluiden avulla hallitaan päivittäin tietoja tuhansissa kiinteistökohteissa ja rakennushankkeissa ympäri Suomea.

Buildercomin kehittämää BEM-tietojärjestelmää käyttää lähes 70 000 kiinteistö- ja rakennusalan ammattilaista. BEM-palvelukokonaisuus kattaa koko kiinteistön elinkaaren aikaisen tiedonhallinnan, jolloin asiakasorganisaation kaikkia rakennusprojektien ja kiinteistökohteiden tietoja voidaan hallita yhdessä palvelussa, ja kerran järjestelmään dokumentoitu tieto on käytettävissä kiinteistön elinkaaren eri vaiheissa.

Kumppanuus Siun sote -kuntayhtymän kanssa kestänyt jo lähes 20 vuotta

Sote-organisaatioissa tarvitaan hyvin toimivaa rakennetun ympäristön tiedonhallintaa. Esimerkiksi Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Siun sote käyttää Buildercomin toimittamaa rakennuttamisen kohdepalvelua (BEM-Rakennuttaminen).

– Meillä on ollut Buildercomin järjestelmä käytössä projektipankkina jo pitkään, lähes 20 vuotta. Käytämme sitä rakennushankkeiden hallinnointiin, ja osa kilpailuttamisistakin tehdään sen kautta, sanoo Siun soten teknisten palveluiden projektijohtaja Jari Kuokkanen.

Projektipankki rakennushankkeiden hallintaan

Buildercomin avainasiakaspäällikkö Pekka Rohula muistuttaa, että aina kun rakennetaan, syntyy dokumentteja, joita täytyy jossakin säilyttää.

– Käytännössä asiakas, esimerkiksi Siun sote, perustaa järjestelmään kiinteistökohteita, joihin liittyvät projektit ovat rakennushankkeiden työkaluja eli projektipankkeja.

– Yksittäiset projektit ovat BEM-järjestelmässä aina jonkin hankkeen työkaluja. Se, mitä sovelluksen osia käytetään, riippuu siitä, minkä kokoisia projekteja kukin hanke pyörittää. Yhteistä kaikille hankkeille on kuitenkin dokumenttien hallinta ja ajantasaisen tiedon säilytys.

Kaikki tarvittava löytyy yhdestä paikasta

Jari Kuokkanen kertoo, että Siun sotessa rakennuttamisen dokumentit ovat kattavasti Buildercomin järjestelmässä, jolloin niitä ei tarvitse siirrellä edestakaisin.

– Avainhyöty on juuri siinä, että dokumentit ovat keskitetysti yhdessä paikassa ja kätevästi käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta vaikka työmaalla mobiililaitteella.

– Käytämme BEM-järjestelmää myös ajantasapankkina, eli siellä ovat hallinnassamme olevien kiinteistöjen ajantasaiset piirustukset ja suunnitelmat muodostaen ikään kuin yhden hankkeen, Kuokkanen jatkaa.

Pekka Rohula lisää, että Siun soten BEM-järjestelmä käsittää projektien aktiiviajan sekä takuuajan, minkä jälkeen projektit jäävät kukin omiksi arkistoikseen kohteiden alle.

– Projekteja ei varsinaisesti päätetä, vaan dokumentit arkistoidaan samalla työkalulla kuin niitä on hallinnoitu.

Avainasiakaspäällikkö Pekka Rohula toimii Siun soten asiakasvastaavana Buildercomilla.

Joustavasti käyttöön

BEM-järjestelmä on modulaarinen, joten asiakas voi valita käyttöönsä tarpeellisiksi katsomansa osat. Tarpeettomia palikoita ei tarvitse hankkia.

– Toki järjestelmässä on tiettyjä yhteisiä osia, joita ilman se ei toimi, tai toimisi puutteellisesti. Asiakaskohtaisesti voimme räätälöidä toivottuja rajapintoja muihin järjestelmiin, Pekka Rohula kertoo.

– Käyttöliittymän ulkoasu on vakio. Ratkaisulla on ajateltu suunnittelijaa, jolla voi olla käyttöoikeuksia monen asiakasorganisaatiomme projektipankkeihin.

Sote-sektorin erityispiirteet huomioitu

Jari Kuokkasen mukaan rakennuttamisen hallinta on sote-organisaatiolla paljolti samanlaista kuin muillakin toimialoilla.

– KSL eli kiinteistön sairaalalaitteiden suunnittelu on poikkeava osa-alue. Lisäksi sote-alan kiinteistöt ovat usein monimutkaisia, niissä on runsaasti järjestelmiä eri käyttötarkoituksiin.

Pekka Rohula kertoo, että osa Buildercomin sote-asiakkaista hyödyntää BEM-järjestelmää myös kiinteistöjen ylläpidossa.

– Ylläpidossa voi sairaalalla tai muulla terveydenhuollon rakennuksella olla vaativampia tai monipuolisempia tarpeita kuin vaikkapa koulurakennuksella tai päiväkodilla, mikä ei BEM-järjestelmälle ole ongelma.

Myös erittäin korkea tietoturva on Buildercomin ratkaisuissa tarkoin huomioitu. Buildercom on Katakri-auditoitu toimittaja.

– Järjestelmien kaikki sisällöt ovat kirjautumisen takana, ja tarvittaessa voidaan edellyttää vahvaa tunnistautumista, Rohula mainitsee.

Yksilöllistä ja asiakaslähtöistä palvelua

Pekka Rohula ja Jari Kuokkanen kuvailevat Buildercomin ja Siun soten yhteistyön sujuvan edelleenkin mainiosti.

– Siun soten kanssa olemme menossa jo ihan eri sukupolven sovelluksessa kuin alun perin, parikymmentä vuotta sitten, Rohula toteaa.

Buildercomilla on jokaiselle asiakkaalle nimetty vastuuhenkilö. Siun soten Jari Kuokkanen nostaakin yhdeksi Buildercomin vahvuudeksi asiakaslähtöisen toimintatavan.

– Tutun ihmisen kanssa on mutkatonta asioida, kun tilanne on tiedossa molemmin puolin. Buildercom reagoi nopeasti, jos meillä on kysyttävää tai näkökulmia tuotteen kehittämiseen, tai jos tulee eteen haasteita.

Pekka Rohula vahvistaa, että hyvä tavoitettavuus on Buildercomille tärkeää.

– Pyrimme itsekin olemaan aktiivisia asiakkaiden suuntaan ja aika-ajoin tiedustelemaan, että miten meillä menee. Puhumme samaa kieltä asiakkaan kanssa, sillä asiakkuuksia hoitavat meillä kiinteistö- ja rakentamisalan ammattilaiset.

– Meillä on vahvaa osaamista ja kokemusta sekä ohjelmoinnista että kiinteistöalasta. Asiakkaamme luottavat meihin, mikä näkyy pitkinä asiakassuhteina, kuten Siun soten kanssa.

Innovatiivista tiedonhallintaa

Buildercom on jo 2000-luvun alusta tarjonnut kiinteistö- ja rakennusalalle innovatiivisia ratkaisuja, joiden avulla asiakkaat saavuttavat kustannussäästöjä rakennusprojekteissa ja kiinteistöjen ylläpidossa. Buildercomin kehittämät pilvipalvelut muodostavat markkinoiden laajimman rakennetun ympäristön teknisen tiedonhallinnan palvelukokonaisuuden.

Buildercom-konserniin kuuluu lisäksi tytäryhtiö Miragel Oy, jonka ohjelmistopalvelut laajentavat konsernin tarjonnan myös kiinteistöjen tila- ja vuokrahallintaan.

Jatkuvaa kehittämistä

Buildercom kehittää jatkuvasti ratkaisujaan tarjotakseen asiakkailleen yhä enemmän lisäarvoa. Sähköisen arkistoinnin uudistuvat säädökset ohjaavat osaltaan kehittämistyötä.

– Viimeisin uusi toiminnallisuus on takuiden hallinta, Pekka Rohula kertoo.

– Järjestelmään on nyt mahdollista lisätä kohteelle takuita ja niihin liittyviä päivämäärämuistutuksia, jotka monesti ovat hankalasti hallittavia.

– Yksi tulevaisuuden kehityskulku liittyy tiedon rikastamiseen. Tietomallien käyttö rakentamisessa yleistyy, mikä avaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Tekoälyn avulla datamassasta voidaan automaattisesti saada irti tietoa, joka tukee palveluidemme käyttämistä, Rohula näkee.

buildercom.fi
Myynti puh. 040 450 3910
[email protected]
Facebook
Twitter
LinkedIn
YouTube

Faktoja Siun Soten palvelusta

  • Käyttäjätilejä n. 500 (sis. Siun soten omat käyttäjät + muut osapuolet)
  • Yksittäisiä projektipankkeja n. 150 kpl
  • Sisäänkirjautumisia palveluun vuonna 2021 n. 4 000 kertaa, joiden aikana:
    • kirjauduttu projektille (projektin avaaminen) n. 7 200 kertaa
    • dokumenttien tallennuksia n. 15 500 (sis. versioiden päivitykset)
  • Tallennettuja dokumentteja n. 130 000

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä