Yhdessä myneva Finlandin kanssa kohti Sosiaalihuollon asiakastietovarantoa

Facebook
20.01.2025 | Sosiaali- ja kuntatalous

Tuleva Sosiaalihuollon asiakastiedon arkisto (Kanta-arkisto) on tärkeä työkalu sosiaalihuollon ammattilaisille. Jatkossa kaikki sosiaalihuollon asiakirjat tullaan tallentamaan Kanta-arkistoon. Tiedon erillinen lähettäminen palvelunjärjestäjälle poistuu, ja asiakkaan tieto on saatavilla reaaliajassa.

Sosiaali- ja terveysalan johtava ohjelmistoyritys myneva Finland Oy on tehnyt kehittämistyötä Kanta-arkistoon siirtymistä varten jo pitkään. Suosittuja ja arvostettuja myneva Finlandin ohjelmistoja ovat sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä myneva.nappula sekä kotihoidon ja asumispalveluiden toiminnanohjausjärjestelmä myneva.hilkka.

– Luotsaamme asiakkaita kohti uudistusta vähitellen siten, että heille ei tapahdu mitään yhtäkkistä mullistusta, jossa kaikki muuttuu yhdessä yössä, vaan määrätietoisesti pala kerrallaan olemme vieneet järjestelmää kohti Kanta-maailmaa, kuvailee myneva Finland Oy:n toimitusjohtaja Mika Sipilä.

Uudenlainen ajattelutapa

Ohjelmiston käyttäjän näkökulmasta suuri muutos on siinä, että siirrytään määrämuotoiseen ja rakenteiseen kirjaamiseen, joka on yhtenäinen koko maassa.

– Kehitämme sitä, miltä kirjaaminen näyttää käyttäjälle. Asiakirjarakenteet ja metatiedon raamit ovat selvillä, ja nyt kehitämme ominaisuuksia, joilla järjestelmä täyttää mahdollisimman paljon kuhunkin kirjaamiseen liittyviä taustatietoja valmiiksi. Tällöin käyttäjän ei tarvitsee kirjata jokaista kirjaukseen liittyvää metatietoa käsin. Ohjelmisto siis ymmärtää kirjaamisen pakolliset pohjatiedot ja täyttää ne valmiiksi. Tällä yritetään välttää yhden tiedon kirjaamisen kuluvan ajan moninkertaistuminen, Sipilä kertoo.

– Uudenlaisen käytännön ja ajattelutavan oppiminen on palveluita tarjoavissa organisaatioissa iso asia. Täytyy oivaltaa palvelutehtävän käsite. Kun tietoja kirjataan, se tapahtuu palvelutehtävittäin ja yksi henkilö voi olla usean palvelutehtävän asiakkaana. Kirjaajan on tiedettävä, mitä palvelutehtävää on suorittamassa. Tässä ohjelmistomme auttaa, jotta asiat menevät oikein.

– Sekin on kirjausta tehdessä muistettava, että kirjattu tieto näkyy monelle taholle samaan tapaan kuin terveyskirjaukset OmaKannassa nykyisin.

Tilanne tuotteiden osalta

myneva.nappulaan on toteutettu Sosmetan asiakirjatyypeistä kaikki asiakaskertomusmerkinnät sekä suurin osa muista asiakirjatyypeistä, jotka koskevat palvelun toteutusta lastensuojelussa, lapsiperhepalveluissa ja vammaispalveluissa.

myneva.hilkkaan on toteutettu Sosmetan asiakirjatyypeistä kaikki asiakaskertomusmerkinnät ja toteuttamissuunnitelmat iäkkäiden palvelun, vammaispalvelun, työikäisten palvelun ja päihde- ja riippuvuustyön erityisten palvelujen palvelutehtäviin. Lisäksi suuri osa muita asiakirjatyyppejä, jotka koskevat palvelun toteutusta.

Rakenteiset asiakasasiakirjat on mahdollista ottaa järjestelmissä käyttöön ilman arkistointitoiminnallisuutta olemalla yhteydessä myyntitiimiimme. Kantaan liittyminen ja arkistoinnin aloittaminen on mahdollista arviolta alkuvuoden 2025 aikana.

Vähemmän päällekkäistä työtä, enemmän aikaa hoivalle

Kanta-arkistoon siirtymisessä on oma hetkellinen vaivansa, mutta Mika Sipilä näkee muutoksen hyvänä asiana.

– Se vähentää tarvetta integroitua palvelujärjestäjien järjestelmiin, pelkkä Kanta riittää. Jokainen Kantaan liittyvä järjestelmä auditoidaan ja sertifioidaan, mikä tuo laatua ja turvallisuutta alan ohjelmistoihin.

– Nykyisin moni palvelutuottaja joutuu käyttämään myös kunnan tai hyvinvointialueiden järjestelmiä, mikä tarkoittaa tuplatyötä kirjausten osalta.

– Toivomme, että Kanta-uudistuksesta saadaan täysi hyöty: säästetään kustannuksissa ja ennen kaikkea pystytään paremmin keskittymään olennaiseen eli hoivatyöhön, Sipilä painottaa.

Käytön sujuvuus säilyy

Kanta-arkistoinnin tulosta huolimatta Mika Sipilän mukaan myneva Finlandin ohjelmistotuotteissa säilyy tuttu, sujuva käyttölogiikka.

– Lisää kenttiä tulee, mutta toimintatapa ei muutu täysin uudeksi. Haluamme säilyttää tuotteissamme hyviksi havaitut, tehokkaat tavat tehdä asioita.

– Käyttölogiikasta olemme saaneet paljon kiitoksia. Käyttäjien mukaan ohjelmistot ovat yksinkertaisia ja selkeitä, eikä tarvitse pomppia kohdasta toiseen, jotta saa asian tehtyä. Tämä tuo tehokkuutta ja antaa enemmän aikaa hoivaan.

– myneva.hilkkaan on tullut uusi mobiilisovellus, jonka ulkoasua on päivitetty vastamaamaan tämän päivän käyttötottumuksia, mutta loogisuus on ennallaan. myneva.nappulaan olemme tehneet uuden mobiilikäyttöliittymän samalla periaatteella, kertoo Sipilä.

myneva Finlandin asiakastyytyväisyys on korkealla tasolla. Loppuvuonna 2023 tehdyssä asiakastyytyväisyyskyselyssä 96,3 % vastanneista oli erittäin tai melko tyytyväisiä myneva.nappulaan ja 92,4 % myneva.hilkkaan.

Mika Sipilä

Peruskivinä asiakkaan ja henkilöstön tyytyväisyys

Mika Sipilä korostaa, että tärkeintä on asiakkaiden ja oman henkilöstön tyytyväisyys.

– Niiden hyväksi tässä päivittäin tehdään käytännön asioita. Kun sekä asiakas että työntekijä ovat tyytyväisiä, kaikki muu hyvä tulee yleensä perässä.

myneva Finlandin on ollut maaliskuusta 2022 lähtien osa saksalaista myneva-konsernia, joka on Euroopan suurimpia sote-ratkaisujen toimittajia.

– Olemme saaneet Groupin sisäisiä toimintatapoja ja sisäistä yhteistyötämme hiottua ja nyt ne ovat jo hyvällä tasolla. Yritämme tuoda kotimaan asiakkaillemme tietoa muutoksista Keski-Euroopan sotekentässä ja vastaavasti viemme täältä tietoa meidän kuulumisistamme.

– Asiakastyytyväisyyskyselyiden tulokset osoittavat, että teemme asioita oikein. Vahvaa osaamistamme puolestaan kuvastaa, että myneva Finlandin henkilöitä on siirtynyt emoyhtiö myneva Groupin organisaatioon.

www.myneva.eu/fi/

Sähköposti: [email protected]

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Katso myös tämä

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä paremman selauskokemuksen tarjoamiseksi
Näihin kuuluvat olennaiset evästeet, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta, sekä muut evästeet, joita käytetään vain anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin, mukavuusasetuksiin tai henkilökohtaisen sisällön näyttämiseen. Voit itse päättää, mitkä luokat haluat sallia. Huomaa, että asetuksista riippuen kaikki sivuston toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä. Mikäli muutat valintoja, niin päivitä sivu uudelleen asetusten tallentamisen jälkeen.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä paremman selauskokemuksen tarjoamiseksi
Näihin kuuluvat olennaiset evästeet, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta, sekä muut evästeet, joita käytetään vain anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin, mukavuusasetuksiin tai henkilökohtaisen sisällön näyttämiseen. Voit itse päättää, mitkä luokat haluat sallia. Huomaa, että asetuksista riippuen kaikki sivuston toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä. Mikäli muutat valintoja, niin päivitä sivu uudelleen asetusten tallentamisen jälkeen.
Evästeasetuksesi on tallennettu