BLC Turvalta Suomen kattavin järjestelmä- ja palvelutarjonta – satojen laivojen kokemus meriteollisuuden järjestelmätoimittajana
30.10.2024 | Teollisuus
Turva-, lukitus-, automaatio- ja audiotekniikan ratkaisuja tarjoava BLC Turva on 100 % kotimainen turvallisuusalan yritys.
– Meillä on hartioissa leveyttä tarjota laajaa tuote- ja palveluvalikoimaa ja toteuttaa vaativia kohteita, toteaa toimitusjohtaja Jukka Nevalainen.
Asiakkaan tarpeisiin räätälöity kokonaisuus
Jukka Nevalaisen mukaan BLC Turvan tuote- ja palvelutarjonta on Suomen kattavin.
– Eri järjestelmiä yhdistelemällä luomme asiakkaalle kokonaisvaltaisen turvallisuusratkaisun, jota tukevat palvelut, kuten pääkäyttö, käyttäjätuki, huolto, 24/7 päivystys ja niin edelleen.
Nevalaisen mukaan nimenomaan palveluiden merkitys on kasvanut, sillä näinä epävakaina aikoina asiakkaita kiinnostaa järjestelmien toimintavarmuus.
– Palveluiden on oltava kattavia ja integraatioiden tulee toimia, samoin kuin järjestelmien jatkuvan ylläpidon ja huollon. Kaiken tämän mahdollistavat BLC Turvan rautaiset ammattilaiset. Asiakkaan turvallisuus on kunnossa, kun palveluntarjoajan ketjussa jokainen lenkki pitää.
– Tarjoamme palvelut helposti ja joustavasti yhdeltä luukulta, kirjaimellisesti avaimet käteen toimitettuna. Asiakkaat arvostavat sitä, että meiltä saa kaiken saman katon alta, Jukka Nevalainen sanoo.
BLC Turvan verkosto kattaa koko maan. BLC Turva toimii itse 19 paikkakunnalla n. 500 ammattilaisen voimin, ja valtakunnalliseen Turva Partner -kumppanuusverkostoon kuuluu n. 60 lukitus- ja turva-alan yritystä ympäri Suomea.
Avoin tuotepolitiikka
Jukka Nevalainen kertoo, että BLC Turva ei ole sidoksissa mihinkään tiettyyn tuotemerkkiin tai valmistajaan, vaan yritys hakee markkinoilta asiakkaan vaatimuksiin ja painotuksiin parhaiten sopivan yhdistelmän.
– Tuotepolitiikkamme on avoin. Järjestelmien toimittajariippumattomuus onkin nykyisin tarjouspyynnöissä tärkeä kriteeri, mikä sopii meille erinomaisesti.
BLC Turva aikoo jatkossakin pysyä turva-alan aallonharjalla.
– Tekoäly tuo uudenlaisia mahdollisuuksia. Tulevaisuudessa järjestelmät keskustelevat keskenään nykyistä enemmän. Turvajärjestelmien keskinäinen integraatio on jo meille tuttu asia, seuraava askel on nykyistä syvällisempi integraatio turvajärjestelmien ja asiakkaan omien järjestelmien, kuten käyttäjätietokantojen ja henkilöstöjärjestelmien, välillä.
Muuttunut turvallisuustilanne teettää töitä
Suomi on pitkään mielletty turvalliseksi lintukodoksi, mutta viime vuosina turvallisuudentunne on järkkynyt ja uhkakuvat muuttuneet.
– Sotaisa maailmantilanne ja esimerkiksi viimeaikaiset ”koputtelut” kriittiseen infraan ovat nostaneet suojautumisen parantamisen ja varautumisen tärkeiksi teemoiksi. Joka puolella, myös yrityksissä, on havahduttu siihen, että nämä asiat pitää oikeasti laittaa kuntoon, Nevalainen kuvailee.
– Tekemistä riittää.
Kauppakeskuksista ja sairaaloista maailman merille
BLC Turvan ratkaisut ovat käytössä monenlaisissa kohteissa asuinrakennuksista julkisten paikkojen ja liikerakennusten kautta teollisuuslaitoksiin ja liikenteen kohteisiin.
– Esimerkiksi modernit sairaalat ovat hyvin isoja ja vaativia kohteita, joissa on huomioitava erityisvaatimuksia, Jukka Nevalainen mainitsee.
BLC Turva on viime vuosina laajentanut ja vahvistanut tarjontaansa myös meriteollisuuden tarpeisiin toimiala- ja asiakaskohtaisesti.
Meri on haastava ympäristö, joka edellyttää laivojen turvallisuusratkaisujen toimittajalta suurta ammattitaitoa ja ongelmanratkaisukykyä.
– Hyvät resurssit antavat meille toimitusvarmuuden ja kyvyn ansaita asiakkaiden luottamus päivittäin. Puutteellisista turvajärjestelmistä johtuvia viivästyksiä ei saa laivan luovutusvaiheeseen tulla.
"Se mikä toimii maalla, ei välttämättä toimi merellä"
Yleisimmät BLC Turvan laivoille toimittamat järjestelmät liittyvät nimenomaan kameravalvontaan ja kulunvalvontaan sekä lukitukseen ja ovien automatiikkaan. Oleellinen turvatekijä on myös laivan kuulutusjärjestelmä.
– Olemme toimittaneet järjestelmiä satoihin laivoihin, joten kokemuksemme ja tietämyksemme on hyvin vahvaa. Työmme tuloksia seilaa ympäri maailmaa: Tyynellämerellä, Karibialla, Aasiassa ja tietenkin Itämerellä, kertoo BLC Turvan meriteollisuussektorin myyntipäällikkö Mikko Finneman.
Tarpeet määrittyvät sen mukaan, millaista alusta ollaan tekemässä.
– Meillä on ymmärrys siitä, mikä järjestelmä kannattaa mihinkin tarpeeseen valita, ja mitkä järjestelmät oikeasti toimivat. Se mikä toimii maalla, ei välttämättä toimi merellä.
– Monenlaisia häiriöitä järjestelmiin ja yhteyksiin voi aiheutua jo siitä, että laiva on raudasta tehty rakennelma. Moottorit aiheuttavat tärinää, ja laiva keinuu. Hotellissa huoneen oven voi avata vaikkapa mobiilisovelluksella tai kasvontunnistuksella, mutta uusimpien innovaatioiden laivakäytössä on omat kynnyksensä em. syistä, Finneman kuvailee.
Myös merivesi ja sähkö ovat haastava yhdistelmä. Mikko Finnemanin mukaan uudislaivat eivät yleensä aiheuta päänvaivaa jännitteen suhteen, mutta laivojen korjausrakentamisessa tilanne on toisenlainen.
– Vanhoissa laivoissa sähköjärjestelmän jännite voi olla esim. 115 V tavanomaisen 230 V:n sijaan. Laivoissa sähköverkon taajuus on 60 Hz, kun taas maalla se on 50 Hz.
Merenkäynnissä yksi käytännön esimerkki järjestelmien integraatiosta on vähimmäismiehityksen aluksella olon varmistaminen eri järjestelmien dataa yhdistämällä.
– Jos laivaväkeä on alle sallitun, laiva ei saa lähteä satamasta, Finneman muistuttaa.
Teknologian avulla turvallisempia laivoja
Mikko Finneman näkee 25 vuoden kokemuksellaan muutamia viimeaikaisia kehityskulkuja laivojen turvallisuusjärjestelmissä.
– Turvallisuustuotteiden määrä aluksilla on lisääntynyt, ja tätä trendiä maailmantilanne on voimistanut.
– Automatiikan rooli on kasvanut todella paljon. Matkustajien kulkemisen heille sallituilla alueilla halutaan olevan esteetöntä ja kosketusvapaata.
– Kameravalvontaa käytetään nykyisin runsaasti. Osa turvallisuutta on, että tiedetään, missä ihmiset liikkuvat. Matkustajien ei tulisi päästä laivan henkilökunnan tiloihin.
Asiakastyytyväisyys on ykkösasia
BLC Turva on osaava kumppani, joka pystyy tarvittaessa reagoimaan muutoksiin joustavasti. BLC Turvan henkilöstön ammattitaito on avainasemassa, kun asiakas tilaa järjestelmiä, joita kenties ei itse tarkoin tunne.
– Toimimme tiiviisti asiakasrajapinnassa ja kuuntelemme jatkuvasti asiakkaan tarpeita. Vuoropuhelun tulee toimia, ratkaisut löytyvät keskustelemalla, Finneman kertoo.
Iso laiva rakennetaan osissa, joiden valmistamisessa on mukana monia eri toimijoita. BLC Turvan kaltainen järjestelmätoimittaja on osa toimitusketjua.
– Asiakkaanamme voi olla alihankintayritys, jonka asiakkaana on laivaa rakentava telakka, jonka asiakkaana puolestaan on laivan tilannut varustamo, havainnollistaa Mikko Finneman, ja korostaa:
– Meille on kaikkein tärkeintä, että työhömme ovat tyytyväisiä telakka ja laivan loppukäyttäjä – koko toimitusketju.
Facebook | Instagram | LinkedIn | YouTube
Mikko Finneman
Myyntipäällikkö, meriteollisuus
040 8313 560, [email protected]
Haluatko oman yrityksen esille tähän?