Teräs on ja pysyy – Teräsmyynti Suomi Oy:ssä uusi sukupolvi vetovastuuseen

Teräsmuijat Solja Lehtimäki ja Tiina Ruusala jatkavat isänsä jalanjäljissä teräksen myyntiä.
Teräsmuijat Solja Lehtimäki ja Tiina Ruusala jatkavat isänsä jalanjäljissä teräksen myyntiä.
16.09.2021 | Teollisuus, Yrityselämässä tapahtuu

Jyväskyläläisessä Teräsmyynti Suomi Oy:ssä on meneillään sukupolvenvaihdos, kun yrityksen perustajan Timo Lehtimäen tyttäret Solja Lehtimäki ja Tiina Ruusala ovat ottamassa yrityksen johtoonsa.

– Meillä molemmilla on vahva halu kehittää yrityksen toimintaa eteenpäin. Tuomme nuorekasta ja innovatiivista otetta sekä hieman erilaista lähestymistapaa, mitä tällä alalla on totuttu näkemään.

Laaja valikoima

Teräsmyynti toimittaa terästä asiakkaan haluamiin mittoihin sahattuna ja pintakäsiteltynä. Valikoima on monipuolinen, tuotteita löytyy pienestä alumiinilatasta isoon saumattomaan teräsputkeen. Teräsmyynnin toimintaan kuuluu, että asiakkaalle räätälöidään juuri tämän tarvitsemat tuotteet.

– Haluamme palvella kokonaisvaltaisesti tarjoamalla terästuotteiden ohella myös teräsleikkeitä. Käytössämme on plasma- ja vesileikkauslinjastot. Käytännössä räätälöinti tarkoittaa asiakkaan haluamaan määrämittaan leikattua, tarvittaessa porattua ja maalattua materiaalia, Solja Lehtimäki ja Tiina Ruusala kertovat.

Luotettavat toimitukset

Teräsmyynti on ketterä ja joustava terästoimittaja, jonka ammattilaiset palvelevat asiakkaita henkilökohtaisesti. Teräsmyynnillä on asiakkaita kaikkialla Suomessa. Hyvät kumppanuudet valikoitujen kuljetusyritysten kanssa takaavat logistiikan toimivuuden.

– Olemme ikään kuin jälleenmyyjän ja tukkuliikkeen välimuoto. Asiakaskuntamme on laaja-alainen. Teollisuuden kunnossapito on iso segmentti. Konepajat ja muu valmistava teollisuus on myös merkittävä asiakasryhmä. Lisäksi asiakkaitamme ovat yksityiset, jälleenmyyjät, maa- ja metsätalousyrittäjät, maarakennus- ja kuljetusyritykset ja rakennusliikkeet.

Erinomaiset hankintakanavat

Teräsmyynti maahantuo mm. saumatonta teräsputkea suoraan tehtaalta. Kyseisen tuoteryhmän kysyntä on viime aikoina mukavasti kasvanut. Maahantuomalla terästä itse hinta saadaan pidettyä kilpailukykyisenä.

– Vaikka olemme verraten pieni tekijä, meillä on todella hyvä ostaja ja erinomaiset hankintakanavat, Solja Lehtimäki mainitsee.

– Kilpailutamme terästehtaita ja eurooppalaisia toimittajia. Olemme tarkoin hintakehityksen pulssilla, koska hankkimamme materiaali kulkee nopeasti meiltä asiakkaillemme.

Valttikorttina henkilökohtainen palvelu

Kuluttaja-asiakkaita on vuodesta 2019 palvellut Teräsmyynnin verkkokauppa rautaanetista.fi, josta on saatu hyviä kokemuksia. Solja Lehtimäki ja Tiina Ruusala näkevät, että myös yritysasiakkaiden ostokäyttäytyminen on siirtymässä verkkoon.

– Verkkotilausmahdollisuus ja tilausten sähköinen käsittely voi toimia myös yritysasiakkaiden puolella, mutta toisaalta meidän vahvuutemme on henkilökohtaisessa ja asiantuntevassa palvelussa, mikä ei välttämättä enää isoilla toimijoilla ole itsestään selvää, Ruusala miettii.

– Kyllä ihmiskontaktia edelleen tarvitaan. Asiakkaalla ei välttämättä ole teknistä tietämystä sopivimman vaihtoehdon valitsemiseen, vaan apua tarvitaan ammattitaitoiselta myyjältä, Lehtimäki lisää.

Teräsmyynnissä myyntityötä hoitaa neljä henkilöä, jotka kaikki ovat olleet alalla pitkään, pisimmillään 30 vuotta.

– Asiakkaamme arvostavat asioimista tutun ja kokeneen myyjän kanssa.

Monipuolinen ja luja materiaali

Solja Lehtimäki ja Tiina Ruusala korostavat, että teräs on äärettömän monimuotoinen ja monen tarkoitukseen sopiva materiaali. Teräksellä on suuri lujuus, jonka ansiosta teräs poikkeaa muista rakennusaineista, kuten tiilestä, betonista ja puusta.

– Teräs on siistiä! Erilaisia teräslajeja on paljon, ja jokaisella on omanlaisensa ominaisuudet. Lisäksi tulevat eri koot ja muodot. Henkilöstömme on todellisia moniosaajia, heillä on valtava tietämys.

– Pyrimme siihen, että yrityksen sisällä pystyisimme toinen toisiamme opettamaan. Viime kesän henkilöstökyselyssä ilmeni toive saada lisää materiaalitietämystä, ja sitä on luvassa, Lehtimäki mainitsee.

– Tuotannon puolella teräs on ja pysyy samanlaisena materiaalina kuin ennenkin, tosin tulevaisuudessa terästä voidaan valmistaa nykyistä ekologisemmin, Ruusala kertoo.

Uuden sukupolven soihdunkantajat

Timo Lehtimäki perusti Teräsmyynti Suomi Oy:n 1990-luvun puolivälissä. Ala on haastava ja suhdanneherkkä, joten matkan varrella on ollut vaikeitakin aikoja.

– Viimeisimmästä taantumasta on päästy yli vasta muutama vuosi sitten. Timon sitkeyttä osoittaa, että Teräsmyynti toimii edelleen ja kehittää toimintaansa, huomauttavat Solja Lehtimäki ja Tiina Ruusala.

Solja ja Tiina tulivat yrityksen osakkaiksi pari vuotta sitten. Tänä syksynä Timo on siirtymässä osa-aikaeläkkeelle, ja Teräsmyynnin luotsaaminen siirtyy seuraavalle sukupolvelle. Solja on työskennellyt yrityksessä 20 vuotta ja Tiina on ollut toiminnassa mukana 10 vuotta.

– Isältä tulevia periaatteita ovat avoimuus ja ennakkoluulottomuus. Olemme kotimainen perheyritys, joka tarvittaessa kykenee reagoimaan ja tekemään päätöksiä nopeastikin.

Hyvä yhteishenki välittyy asiakkaille

Solja Lehtimäki ja Tiina Ruusala kertovat olevansa iloisia voidessaan työllistää osaavia työntekijöitä.

– He ovat Teräsmyynnin tärkein voimavara. Teräsmyynti on tiivis ja hyvähenkinen työyhteisö, vähän kuin iso perhe. Yhteisöllisyys on tärkeä arvo, jonka haluamme ehdottomasti säilyttää. Uskomme, että hyvä fiilis näkyy myös ulospäin.

Huomiota saavat myös tulevaisuuden ammattilaiset, sillä Lehtimäen ja Ruusalan mukaan Teräsmyynti pyrkii omalta osaltaan tekemään alaa kiinnostavaksi nuorille.

– Otamme mielellämme opiskelijoita harjoittelemaan ja heistä olemme löytäneet monia hyviä työntekijöitä.

Perinteitä tuulettaen tulevaisuuteen

Nuorten naisten uudenlainen ote näkyy Teräsmyynnin raikkaana ja tarmokkaana yrityskuvana. Modernia ajattelua ilmentää myös monipuolinen näkyvyys sosiaalisessa mediassa.

– Panostamme aktiiviseen ja informatiiviseen sisällöntuotantoon some-kanavissa, mikä sekin erottaa meidät monista muista tämän alan yrityksistä. Pyrimme olemaan välitön ja helposti lähestyttävä teräksen toimittaja, jolta ostaminen käy vaivattomasti.

Teräsmyynti
Hakkutie 6, Jyväskylä
Noutopiha ma–pe 7–17
Asiakaspalvelu 020 7410 550
[email protected]

terasmyynti.com
Instagram
Facebook
LinkedIn
YouTube

Teräsmyynti Suomi Oy

  • Yritysasiakkaita 90 %
  • Liikevaihto n. 5 milj. €
  • Henkilöstömäärä 22

Teräsmyynnin tuotevalikoimaa:

  • Rakenneteräkset
  • Teräslevyt
  • Saumattomat teräsputket
  • Ruostumattomat teräkset
  • Alumiinit
  • Verkot ja ritilät
  • Pyöröteräkset
  • Haponkestävät teräkset
  • Sinkityt teräkset
  • Erikoisteräkset

Plasmaleikkaus:

  • Sulatusleikkausmenetelmä mustan, ruostumattoman ja haponkestävän teräksen leikkaukseen
  • Nopeaa ja kustannustehokasta

Vesileikkaus:

  • Materiaaleille, joiden leikkaaminen muilla menetelmillä on vaikeaa tai mahdotonta
  • Materiaali ei kuumene leikatessa
  • Erittäin mittatarkat kappaleet, pienempi tarve jälkikäsittelylle

Artikkeli on julkaistu Teollisuusuutiset-lehdessä 3/2021.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä