Vastuullinen kierrätyskumppani helpottaa asiakkaan arkea

Facebook
21.04.2021 | Teollisuus
Kierrättäminen on tärkeä osa vastuullista ja ympäristöä huomioivaa yritystoimintaa. Fortumin omistama Fincumet tarjoaa asiakasyrityksilleen ratkaisun metallien kierrätykseen ja vaarallisten jätteiden käsittelyyn. Sähköiset kierrätyksen seurantaportaalit tekevät kierrätyksestä helppoa. Fincumet lupaa olla Suomen vastuullisin ja läpinäkyvin kierrätyskumppani.Fincumet korostaa toiminnassaan turvallisuutta, vastuullisuutta ja avoimuutta. Esimerkiksi kierrätykseen liittyvä data on avointa ja sen on tarkoitus tehdä kierrätys läpinäkyväksi. Fincumet kehittää kierrätystoimintaa jatkuvasti. Syksyllä 2020 Ikaalisiin avattiin kaapeleiden kierrätyslaitos ja keväällä 2021 sinne avautui Fortumin akkulinja. Materiaalia kierrätykseen saadaan kuitenkin ympäri Suomen. Muun muassa Jyväskylässä, Helsingissä ja Turussa toimii express-palvelukonsepti, jossa materiaaleja otetaan vastaan Stop&Go -periaatteella. Palvelu sopii satunnaisten erien kierrätykseen eikä vaadi erillistä sopimusta. Ikaalisten metallinjalostamossa metalli saa kuitenkin uuden elämän Fincumetin omissa prosesseissa. Kaapeleiden kierrätyslaitos vastaa etenkin Suomen kantaverkon purkamisen tarpeisiin, kun koko verkko saadaan kiertoon Fincumetilla aina kaapeleista muuntajiin ja pylväisiin.Fincumet on osa FortumiaFincumet on osa Fortumia ja siksi tarjolla on Suomen laajimmat kierrätyspalvelut, jotka tuotetaan kokonaan Suomessa.– Kehitämme yhdessä Fortumin kanssa ratkaisuja erilaisiin jätehuollon ja kierrätyksen tarpeisiin, esimerkiksi teollisuuden ylijäämien käsittelyyn. Hoidamme hyvin kattavasti yrityksessä syntyvien tavanomaisten ja vaarallisten jätteiden kierrätyksen, jonka ansiosta asiakas saa tietoa käsiteltyjen materiaalien hiilijalanjäljestä ja CO₂-päästöistä, Fincumetin strateginen ostopäällikkö Marcus Suokas painottaa.Suokas mainitsee, että Fincumetilla materiaalivirtojen seuranta alkaa työmaalta ja sähköisen portaalin avulla asiakas voi seurata omia kierrätystoimiaan.– Meillä kerätyt materiaalit lajitellaan ja kierrätykseen soveltuvat metallit saadaan lähes 100%:sti uusiokäyttöön. Kaikki kierrätykseen liittyvä data on avointa ja tilaus–toimitusprosessi mahdollista hoitaa täysin sähköisesti.Kierrätystoiminnan tehostamista asiakkaan ehdoillaFincumet pyrkii parantamaan asiakasyritystensä kierrätystoimintaa tuomalla uusia ja tehokkaita ratkaisuja. Kehittämistoimet voivat liittyä viestintään, jätteiden seurantaan, kierrätyksen tehostamiseen tai materiaalien kierrätykseen.– Muotoilemme palvelut vastaamaan asiakkaan tarpeita, joten palvelut on mahdollista räätälöidä yrityksen toiveiden mukaiseksi. Pyrimme kehittämään asiakasyrityksemme kierrätystoimintaa ja tekemään siitä tehokasta sekä läpinäkyvää, Suokas kertoo.Läpinäkyvyys, vastuullisuus ja kotimaisuus korostuvat– Tänä päivänä yritysten ympäristövastuu on keskeisimpiä tavoitteita, joihin pitää löytää jatkuvasti uusia toimintatapoja. Yrityksillä on paine tehdä vastuunkantoaan näkyväksi ihan konkreettisilla teoilla. Jätehuolto on usealle yritykselle haastava kokonaisuus, mutta olemme tottuneet siihen ja tuomme siihen helpotusta. Jätehuollon ja kierrätyksen dataa tarvitaan ja sillä myös johdetaan. Monelle yritykselle hiilineutraalius on strateginen tavoite, josta myös halutaan kertoa julkisesti. Ympäristövastuullisuus on strateginen valinta, jolla halutaan tehdä näkyväksi, Suokas kertoo.Kierrätys on Suokkaan mukaan Fincumetin prosesseissa erittäin tehokasta. – Saamme lähes kaikki materiaalit uudelleenkäyttöön, kierrätettäväksi tai energiahyötykäyttöön. Kierrätyksen tehokkuus on tärkeä osa yrityksemme kilpailukykyä.Suokas jatkaa kertoen, että Fincumet haluaa olla kiinteä osa asiakkaidensa prosessia, josta halutaan myös kantaa vastuuta. – Meidän kautta tapahtuva kierrättäminen on loppuun saakka mietittyä, vastuullista sekä turvallista. Kaikki kierrätykseen liittyvät raportit ovat asiakkaan saatavilla sähköisinä. Meillä on sähköinen tilaus- ja raportointijärjestelmä, jonka kautta asiakas saa tilattua haluamansa kierrätysraportit. Sähköinen asiointi on paitsi helppoa myös varmempi tapa toimia, koska järjestelmään jää aina merkintä tehdyistä asioista. Sähköinen järjestelmä tarjoaa myös mahdollisuuden toiminnan kehittämiseen, koska kierrätys on sitä kautta selkeästi mitattavissa.– Emme ole kuitenkaan unohtaneet perinteistä asiointia sähköisten työkalujen rinnalla, vaan palvelemme kaikissa kanavissa, lisää Suokas.Asiakkaan ei tarvitse olla kierrätyksen asiantuntija– Vastuulliseen materiaalin käyttöön liittyy aina kysymys materiaalin elinkaaresta. Yrityksen johdon on tärkeää esittää itselleen kysymys, onko yrityksen kierrätystä kehitetty ja tehostettu tai arvioitu viimeisen kahden vuoden aikana ja mitkä ovat tavoitteet kierrätykselle. Kaikki yrityksestä lähtevä materiaali saadaan meidän kautta raaka-ainekierrätykseen ja mikäli kerättyä jätettä ei voida kierrättää (esim. vaarallinen jäte), se käsitellään asianmukaisesti. Vaaralliset jätteet menevät energiahyötykäyttöön, ellei niitä voida käyttää uudelleen tai kierrättää, Suokas mainitsee.Suokas muistuttaa, että asiakkaan itsensä ei tarvitse olla kierrätyksen asiantuntija. – Me Fincumetilla autamme kierrätyksen kehittämisessä. On tärkeää myös haastaa omat kierrätyskäytännöt ja pyytää siihen avuksi Fincumetin kaltainen kumppani. Me Fincumetilla tarjoamme erilaisia ratkaisuja hyvään ja vastuulliseen materiaalin kierrätykseen.– Fincumet on tulevaisuudessa entistäkin enemmän paikallisesti läsnä ja pyrkii palvelemaan kotimaista teollisuutta vahvalla kierrätysosaamisella, päättää Suokas.www.fincumet.fiArtikkeli on julkaistu Tampereen seudun Yritysmaailma -lehdessä 1/2021.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä