Pyydä tarjous

Innovatiivinen VIESA Kompressor III -taukoilmastointilaite parantaa kuljettajien työskentelyolosuhteita merkittävästi

Digipalvelut
04.07.2022 | Yrityselämässä tapahtuu

Yksi tärkeimmistä linja-auton matkustajien ja kuljettajan viihtyvyyteen liittyvistä asioista on jäähdytyksen ja lämmityksen toimivuus kaikissa olosuhteissa. Linja-auton korin jäähdytyksen ja lämmityksen vaatimukset ovat kasvaneet nopeasti. Uusien linja-autojen mallien myötä ilmastointi- ja lämmitysjärjestelmät ovat muodostuneet entistäkin haastavimmiksi ja räätälöidymmiksi.

Kuopiosta käsin toimiva MuiCon Oy tuottaa palveluita ammattitaidolla kokonaisvaltaisesti tälle erikoisalalle.

MuiCon Oy on vuonna 2014 perustettu perheyhtiö, jonka päätoimialaa ovat linja-autojen lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät. Yrityksen perustamisen taustalla oli vahva motivaatio ja halu palvella asiakkaita paremmin haastavalla liiketoimintasektorilla. Yritys on lyhyessä ajassa saavuttanut asiakkaiden luottamuksen nopeana ja varmana toimijana. Yrityksen toiminta-alueena on koko Suomi.

- Edustamme johtavien valmistajien lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmien tuotteita ja lisäksi asennamme ja huollamme tuotteita koko maan alueella, MuiCon Oy:n toimitusjohtaja Marko Muikku kertoo.

Muikku sanoo, että MuiConin tekemät sopimukset alan laitevalmistajien kanssa takaavat vahvan tuote- ja koulutustuen asiakkaille.

- Esimerkkinä vuoden 2020 alussa tekemämme sopimus Saksalaisen Eberspächer Sütrak:n kanssa kattaa Pohjoismaat, joten yrityksen kansainvälistyminenkin on käynnistynyt vahvasti.

VIESA Kompressor III on ajoneuvotekniikkaa

Yrityksen tuotevalikoimaan kuuluu linja-autojen lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmien lisäksi hyötyajoneuvojen ja työkoneiden ohjaamoiden viilentämiseen tarkoitetut Viesa Kompressor III jälkiasennettavat taukoilmastointilaitteet.

VIESA Kompressor III on tulos 3 vuoden kehitystyöstä, yhteistyössä Firenzen yliopiston Thermoteknisen tiedekunnan kanssa.

Muikku kertoo, että VIESA Kompressor III ei ole vaihtoehtoinen ajoneuvon ilmastointijärjestelmä, vaan järjestelmä, mikä pitää yllä ohjaamon sisälämpötilaa, kun ajoneuvo ei ole käynnissä.

- Tämä täysin uusi järjestelmä ylläpitää tasaisen lämpötilan ajoneuvon ohjaamossa, varmistaen näin kuljettajalle miellyttävän ja rauhallisen lepoympäristön pysäköintitauoilla, ilman ajoneuvon moottorin käyttämistä. Se tarjoaa parhaan tasapainon ohjaamon sisäilman ja matalan energiakulutuksen välillä. Järjestelmän kanssa kuljettajalla on vähemmän ongelmia alhaisen akkujännitteen kanssa, koska energiankulutus on vähennetty minimiin, Muikku kuvaa.

Erinomaiset akustiset ominaisuudet

Uudessa VIESA Kompressor III taukoilmastointilaitteessa on täysin uusi runkorakenne. Runkorakenne koostuu kevyestä polypropeenista, mikä on iskunkestävää materiaalia. Polypropeeni on ääntä eristävää sekä sillä on erinomainen lämmöneristyskyky. Uuden valmistustekniikan ansiosta taukoilmastointilaitteen paino on 14 kg. Kevyempi laite sekä aerodynamiikkaan tehdyt muutokset vähentävät polttoaineen kulutusta ajon aikana.

- Laitteen suunnittelussa kaikki kustannustekijät on otettu huomioon, myös piilokustannukset, mitkä usein aliarvioidaan, Muikku sanoo.

Alhainen melutaso uuden VIESA-mallin vahvoja osa-alueita

Viesa taukoilmastointilaite erottuu edukseen lähes äänettömällä toiminnallaan. Paremmat aerodynamiikan ominaisuudet auttavat pienentämään laitteen melutasoa. Tämä tulee esille uuden innovatiivisen materiaalin huomattavasti vähäisempänä värähtelynä.

Muikku kertoo, että VIESA Kompressor III:ssa ei ole ulkonevia osia ajoneuvon ohjaamossa: ilmasuuttimet ovat samassa tasossa ohjaamon katon kanssa.

- Tällöin riski kuljettajan pään osumisesta ilmasuuttimiin vähenee sekä ohjaamon yläosan tavaratilaluukkujen avaaminen on esteetöntä. Laitteen avulla säästää polttoainetta koska kuljettajan ei tarvitse käynnistää moottoria, ladatakseen ajoneuvon akkuja. VIESA Kompressor III avulla ajoneuvon miellyttävä sisälämpötila saavutetaan käyttämällä ainoastaan ajoneuvon akkuja.

Tehokas ja energiataloudellinen

Laitteen elektronisiin ominaisuuksiin sisältyy akkujen suojajärjestelmä, mikä on suunniteltu erityisesti teollisuuden ajoneuvojen käynnistysakkuihin.

- Kaikki komponentit ovat peräisin ajoneuvotekniikan tuotteista, joten korjaukset ja huollot voidaan suorittaa ajoneuvokorjaamoissa ympäri maailmaa. Ajoneuvon seisonta-ajat on minimoitu nopean asennuksen johdosta. Vähäinen määrä komponentteja takaa järjestelmän maksimaalisen luotettavuuden, Marko Muikku selvittää.

www.muicon.fi