JIPPOn paikka Ykkösliigassa avaa kumppaniyrityksille uusia mahdollisuuksia

Ykkösliigacupin ottelu JIPPO–PK-35 pelattiin Joensuu Hope Areenassa 10.3.2024. Kuva: Mikko Kalavainen
Ykkösliigacupin ottelu JIPPO–PK-35 pelattiin Joensuu Hope Areenassa 10.3.2024. Kuva: Mikko Kalavainen
27.03.2024 | Yrityselämässä tapahtuu

JIPPOn paikka Suomen toiseksi korkeimmalla miesten jalkapallon sarjatasolla varmistui tammikuun puolivälissä, kun Palloliiton lisenssikomitea myönsi lisenssin täydennysmenettelyn kautta. Ykkösliigassa pelaa 10 joukkuetta.

Myynti- ja markkinointijohtaja Tomi Saali, miksi yrityksen kannattaisi ryhtyä Ykkösliigassa pelaavan JIPPOn kumppaniksi?

– Ykkösliiga on valtakunnallisesti hyvin seurattu, ja Joensuussa jalkapallo on kovassa nousussa. Sarjassa pelaa perinteikkäitä joukkueita, kuten TPS, KTP ja Jaro. Tarjolla on vahva paikallinen näkyvyys ja merkittävä valtakunnallinen näkyvyys.

Tomi Saalin mukaan JIPPOn mediatiimi tekee aktiivista ja kekseliästä viestintää yhdessä myynti- ja markkinointijohtajan kanssa markkinoiden samalla JIPPOn kumppanuusverkostossa mukana olevia yrityksiä.

– JIPPO on erittäin aktiivinen sosiaalisen median kanavissa.

– Valtakunnallisella tasolla näkyvyyden takaa Ruutu+, joka välittää sarjan kaikki pelit päätelaitteisiin. Ruutu+ tarjoaa esimerkiksi 12 sekunnin mainospaikkoja otteluiden lomaan.

Saali kertoo, että JIPPOn kasvutarina herättää laajaa kiinnostusta, mikä hyödyttää myös yrityskumppaneita.

– Toivotamme tervetulleiksi kaikki uudet kumppanit, tarinaan mahtuu kyllä vielä mukaan. Tavoitteet ovat korkealla.

Mukaan upeaan tarinaan?

JIPPO on julkisesti kertonut tähtäävänsä Veikkausliigaan. Pohjois-Karjalassa ei ole vielä koskaan pelattu jalkapalloa pääsarjatasolla, mutta JIPPOn taustayhtiön hallituksessa on vahvaa osaamista ja tahtoa tavoitteen saavuttamiseen.

Tomi Saali palaa ajatukseen kasvutarinasta.

– Kumppaniyritykselle olisi mahtavaa tulla osaksi hienoa urheilutarinaa ja saada kertoa siitä omille asiakkailleen ja sidosryhmilleen. Sarjanousuun liittyvän hypetyksen määrä on helppo kuvitella. Voisi todeta, että kumppaniyritykset ovat lunastaneet matkalipun yhteiselle matkalle kohti tavoitetta.

Joukkue on kilpailukykyinen jo alkavalle kaudelle. Pian Ykkösliigan lisenssin myöntämisen jälkeen käynnistyi Ykkosliigacup, jonka lohkovaiheessa JIPPO pelasi tappiotta maaliskuulle viimeiseen peliin saakka. Kotiottelu PK-35:ttä vastaan päättyi 0–1. JIPPOn jatko cupin puolivälieriin olisi edellyttänyt vähintään tasapeliä.

Ykkösliigacupin jälkeen JIPPO on pelannut harjoitusottelun Veikkausliigaseura AC Oulun vieraana. Tuloksena oli mainio 2–2 tasapeli. Ykkösliiga alkaa 13.4., ja JIPPOn ensimmäinen kotiottelu on 20.4.

Tomi Saalin näkemyksen mukaan JIPPOlla on koossa todella hyvä joukkue kaudelle 2024.

– Uskon, että on mahdollisuudet pärjätä pitkälle.

JIPPOn järjestämä yritysfoorumi houkutteli runsaasti osallistujia lokakuun 2023 lopussa. Kuva: Mikko Kalavainen

Kumppanuus räätälöidään yksilöllisesti

JIPPOlla on yrityksille eri kumppanuustasoja. Pääyhteistyökumppanuuksia on tarjolla kuudelle yritykselle. Pääyhteistyökumppanuuteen sisältyy etusija tai optio jatkaa kumppanuutta JIPPOn noustessa Veikkausliigaan. Muut tasot ovat iso yhteistyökumppanuus, kumppanuus ja tukikumppanuus.

Kumppanuuden muodot räätälöidään aina tapauskohtaisesti.

– Ensimmäinen askel on yhteydenotto minuun. Yhdessä kartoitetaan tilanne ja mietitään sopiva paketti sen mukaan, toivooko yritys näkyvyyttä, verkostoitumista vai mitä. Kaikki vaihtoehdot eivät sovi kaikille.

JIPPO toteuttaa kumppanitapahtumia, jotka edistävät verkostoitumista kumppaneiden kesken. Tällä hetkellä yhteistyössä on eri tavoin mukana yli 150 yritystä.

– Kumppaneiden määrä on hyvässä kasvussa. Lisäksi sarjatason nousu näkyy JIPPOn toimintaa pyörittävän osakeyhtiön liikevaihdon huomattavana kasvuna, Tomi Saali mainitsee.

JIPPOlla on myynnissä yrityksille myös kummipelaajapaketteja.

– Jos pelaajistosta löytyy yrityksen mielestä hyvä tyyppi, jonka edesottamuksia ja kehittymistä olisi kauden aikana kiintoisaa läheltä seurata, niin kummipelaaja on silloin oikea ratkaisu.

Uusi strategia korostaa pelaajapolkuja

JIPPOn uudistuva strategia painottuu pelaajapolkujen ja niitä tukevien kumppanuksien kehittämiseen.

– Kyse on yksilöiden pitkäjänteisestä ja tavoitteellisesta kasvamisesta sekä yksilöitä tukevan yhteisön vahvistamisesta.

– Pelaajapolkuihin kohti edustusjoukkuetta liittyy Nelosessa aloittava uusi joukkue JIPPO/PunaMusta. Kumppaniyritys voi halutessaan ryhtyä tukemaan JIPPO/PunaMusta -joukkuetta, Saali kertoo.

Kuva: Mikko Kalavainen

Ottelutapahtuma kehittyy jatkuvasti

JIPPOn ottelutapahtumatuotantoon on panostettu voimakkaasti jo pari vuotta.

– Emme halua tehdä samoja asioita vuodesta toiseen, vaan haluamme kehittyä koko ajan tälläkin osa-alueella. Vielä voidaan tehdä paljon kaikenlaista, työ on vasta alussa, sanoo Tomi Saali.

– Olemme mm. järjestäneet teematapahtumia. Viime kaudella meillä oli esimerkiksi opiskelijatapahtuma yhdessä Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta ISYY:n ja Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta POKAn kanssa.

Mehtimäen kenttä ei täytä Palloliiton lisenssivaatimuksia, vaan JIPPO on saanut pelata toistaiseksi poikkeusluvalla.

– Kentän aluetta parannetaan ja rakennetaan uutta. Joensuun kaupunki toimii siltä osin ansiokkaasti, kun sosiaalitilojen rakentaminen kentän pohjoispäätyyn on kaupungin budjetissa vuosille 2024–25.

Kuva: Mikko Kalavainen

Yhteyttä matalalla kynnyksellä

– Kumppaneiden suhteen JIPPO ei toimi siten, että tarjotaan kentänlaitamainos, otetaan rahat ja sanotaan ”kiitos moi”, vaan satsaamme pitkäjänteisyyteen, pidämme yhteyttä ja teemme asioita yhdessä. Sillä tavalla se yhteisöllisyys rakentuu, kuvailee Tomi Saali.

– Minulle voi soittaa matalalla kynnyksellä, kysellä ja tiedustella. Yhteydenotto ei tarkoita sitä, että oltaisiin heti lyömässä kättä päälle.

Lopuksi Tomi Saali muistuttaa, että katujuna ja jäätelökioski tuovat kesän Joensuuhun myös tänä vuonna.

– Katujunaan on tarjolla mainospaikkoja. Katujuna- ja/tai jäätelöliput ovat mukava tapa kiittää yrityksen henkilöstöä tai antaa asiakkaille hyvää mieltä.

jippo.fi | jippojuniorit.fi

YouTube | Facebook | Instagram | X


Tomi Saali, kuvaaja Suvi Kervinen

Ammattilainen asialla

Tomi Saali on tuurannut JIPPOn myynti- ja markkinointijohtaja Timo ”Tinke” Tahvanaisen vanhempainvapaata helmikuusta lähtien. Tomi Saalin pesti kestää kesäkuun alkuun saakka.

Ympäristö ei ole ollut Tomille outo, sillä hän on toiminut JIPPOn ottelutapahtumavastaavana pari vuotta.

– Siinä roolissa olen päässyt vaihtamaan Tinken kanssa ajatuksia paljonkin.

Tomin osaamista ovat käyttäneet ja käyttävät mm. Joensuun Kiekko-Pojat, TUTO Hockey ja Nurmeksen Sepot.

– Minua voi luonnehtia myynnin ja markkinoinnin ammattilaiseksi, mutta lisäksi minulla on vahvaa hallinnollista osaamista. TUTO luonnehti minua tiedotteessaan ”urheilun ja tapahtumatuotannon ammattilaiseksi”, naurahtaa Tomi Saali.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Muita uutisia