Pyydä tarjous

Joensuu kehittää matkailua talviajalle sekä kokousten yhteyteen

Alueellinen yhteistyö matkailu- ja tapahtumatuotannon alan yrittäjien kanssa on hankkeessa merkittävässä asemassa. Hanke painottaa toimintojaan myös alueen elinvoiman kasvuun ko. aloilla ympärivuotisen matkailun ja tapahtumatuotannon kautta.
Alueellinen yhteistyö matkailu- ja tapahtumatuotannon alan yrittäjien kanssa on hankkeessa merkittävässä asemassa. Hanke painottaa toimintojaan myös alueen elinvoiman kasvuun ko. aloilla ympärivuotisen matkailun ja tapahtumatuotannon kautta.
13.06.2022 | Yrityselämässä tapahtuu

Joensuun kaupunki on käynnistänyt EU-rahoitteisen kehittämishankkeen, jonka avulla kasvatetaan seudun matkailijamääriä talvilomakaudella sekä merkittävien konferenssien myötä. Hankkeessa rakennetaan Joensuuhun uusi talvimatkailun konsepti, joka kokoaa erilaisten palvelujen tarjoajat yhden valtakunnallisesti markkinoitavan sateenvarjon alle. Hankkeessa synnytetään myös Joensuun seudulle uutta tapahtumatuotantoalan yritystoimintaa sekä kokousten ja kongressipalveluiden tuotantoklusteri, sillä uutta matkailun kasvua haetaan kokousten ja kongressien järjestämisestä ja niihin liittyvästä matkailusta.

– Joensuu on jo hyvin tunnettu kesämatkailukaupunki. Nyt otetaan enemmän koppia ja askelia kohti ympärivuotista matkailua. Meillä on alueella vahva matkailu- ja palvelujentuottajien kenttä, jonka kanssa yhteistyössä lähdemme nyt hakemaan uudenlaista otetta talvimatkailun kehittämiseen. Tiedossa on hyvää pöhinää ja ennakkoluulotonta elämysmatkailuun panostamista lumen ja valon äärelle, kertoo projektipäällikkö Mari Karjalainen.

Hankkeen avulla rakennetaan ensi talven hiihtolomaviikkojen 8–10 ajaksi Joensuun Laulurinteelle palveluiltaan monipuolinen talvimaailma, jolla tavoitellaan ensisijaisesti kotimaista matkailijavirtaa. Tästä saatujen kokemusten myötä talvimatkailukonseptia kehitetään ja sen on tarkoitus jäädä vuosittain toteutettavaksi ja sen tavoitellaan muodostavan selkeän matkailusesongin Joensuuhun Suomen talvilomaviikkojen ajaksi.

– Tulemme hakemaan mukaan erilaisia matkailullisten palvelujen tuottajia tekemään yhdessä kanssamme Laulurinteelle talvista temmellyskenttää. Haaveissa on saada Laulurinteellä pyörimään vaikkapa suksivuokrausta, ruokapalveluita, elämysmajoitusta, esityksiä, ohjattua talviliikuntaa, avantosauna tai sellaisia elämyksiä, mitä meille itsellemme ei vielä juolahda mieleenkään. Valtakunnallinen markkinointi on tarkoitus aloittaa marraskuussa. Eli sopivasti tässä kesän korvalla alamme rakentaa ensi talvea, naurahtaa projektikoordinaattori Matti Moller.

Matkailijavirtaa tullaan tavoittelemaan niin ikään suurten valtakunnallisten kokousten sekä kansainvälisten kongressien muodossa. Erityisenä tavoitteena on parantaa paikallisen toimijakentän valmiutta toteuttaa Joensuussa nykyaikaisia korkean profiilin konferensseja. Hankkeen on määrä aikaansaada uutta yritystoimintaa tapahtumatuotantoalalle.

– Alamme koota tapahtumatuotantojoukkoja yhteen ja lujitamme siitä aikaansaavan verkoston, joka organisoituu hakemaan sekä toteuttamaan Joensuussa merkittäviä kongresseja. Meillä on alueella hyvin tapahtumatuotantojen tukipalveluita tarjoavia yrityksiä, kuten tilojen omistajia, ravitsemispalveluita ja kuljetusliikkeitä, mutta käytännön tapahtumatoteutuksia tekeviä yrityksiä ei tahdo löytyä. Missä tahansa tapahtumatuotannossa tämä käytännön järjestelyjä koordinoiva taho on se tärkein lankoja käsissään pitävä toimija ja tämän puutetta pyritään nyt paikkaamaan, taustoittaa Joensuun kaupungin markkinointijohtaja Markku Pyykkönen.

Hankkeen kokonaisbudjetti on noin 300 000 €, josta Pohjois-Karjalan maakuntaliiton myöntämä EAKR-rahoitus (REACT-EU) on 80% ja Joensuun kaupungin omarahoitus 20%.

Lisätietoa hankkeesta kiinnostuneille:
Projektipäällikkö Mari Karjalainen
Talvimatkailun ja tapahtumatuotantojen uusi kasvusuunta
[email protected]

Verkkosivut:
visitjoensuu.fi
tapahtumat.joensuu.fi
joensuuevents.fi

Muita uutisia