Liikenneverkkojen kehittämisessä keskityttävä peruskorjauksiin ja saavutettavuuteen

Pohjois-Karjalan Yrittäjien lausunnossa korostetaan, että liikennejärjestelmien kehittämisessä on noudatettava priorisointia: ensin nykyisten liikenneverkkojen korjaaminen, sitten niiden ylläpidon turvaaminen ja vasta sen jälkeen uusinvestoinnit.
Pohjois-Karjalan Yrittäjien lausunnossa korostetaan, että liikennejärjestelmien kehittämisessä on noudatettava priorisointia: ensin nykyisten liikenneverkkojen korjaaminen, sitten niiden ylläpidon turvaaminen ja vasta sen jälkeen uusinvestoinnit.
15.04.2025 | Yrityselämässä tapahtuu

Pohjois-Karjalan ja koko Itä-Suomen saavutettavuuden ja elinvoiman turvaaminen edellyttää määrätietoisia toimia. Siksi on tärkeää, että valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma huomioi alueelliset painotukset ja varaa riittävät resurssit niiden toteuttamiseen.

Pohjois-Karjalan Yrittäjät antoi aiemmin keväällä lausunnon valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksesta. Lausunnossa korostetaan, että liikennejärjestelmien kehittämisessä on noudatettava selkeää priorisointia: ensin nykyisten liikenneverkkojen korjaaminen, sitten niiden ylläpidon turvaaminen ja vasta sen jälkeen uusinvestoinnit, jotka ovat elinvoimaisuuden ja kansallisen turvallisuuden kannalta välttämättömiä.

Seuraavia linjauksia pidetään erityisen tärkeinä:

  • Nykyisen liikenneinfrastruktuurin kunnossapitovelan poistaminen peruskorjausohjelmalla.
  • Maakuntakeskusten saavutettavuuden parantaminen. Tällä mahdollistetaan myös Valtion toimintojen hajauttaminen pois pääkaupunkiseudulta kustannustehokkaampaan ympäristöön.
  • Lentokenttäverkoston säilyttäminen nykyisessä laajuudessaan, erityisesti alueilla, joilla kansainväliselle lentokentälle on yli kolmen tunnin matka.
  • Puolustuksellisten näkökohtien huomioiminen, kuten kriittisten liikenneväylien varmistaminen.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tavoite on varmistaa, että maakunnista matka-aika Helsinki-Vantaan lentoasemalle ei ylitä kuutta tuntia, ja kansainvälisen lentokentän tulee olla saavutettavissa kolmen tunnin joukkoliikenneyhteydellä. Tämä linjaus on osa liikennejärjestelmän kehittämistä ja alueellisen kilpailukyvyn turvaamista. On äärimmäisen tärkeää, että linjaukset lentoasemaverkoston säilyttämisestä nykyisellään ja kolmen tunnin saavutettavuus Helsingistä säilyvät Liikenne 12-suunnitelman päivityksessä. Tärkeintä on huolehtia, että nykyinen lentoasemaverkosto säilyy.

Maakuntakenttien hallinnointi tulisi siirtää Finavialta Traficomille. Traficom vastaa jo nyt lentokenttien turvallisuudesta ja luvituksesta. Lentokenttien pysyvyyttä tulee tarkastella neutraalisti eikä HKI-Vantaa painotteisesti. Lentokenttäverkoston pysyminen koko Suomen laajuisena on varmistettava. Nykyinen lentokenttäverkosto on alueellisen saavutettavuuden ja elinvoiman kannalta välttämätön.

Tärkeimmät liikenneinvestoinnit Pohjois-Karjalassa

Olemme esittäneet suunnitelmaan konkreettisia investointikohteita, jotka ovat alueen saavutettavuuden ja elinvoiman kannalta kriittisiä. Näihin kuuluvat muun muassa:

  • Joensuu–Kajaani-rataosuuden peruskorjaus ja sähköistys (Mahdollistaisi pohjoisen yhteyden Joensuu- Oulu-Tornio yhteys)
  • Joensuu–Vihtari–Pieksamäki-rataosuuden perusparannus
  • Imatra–Joensuu-kaksoisraide
  • Imatra–Joensuu-moottoritie, erityisesti Kesälahti–Parikkala
  • Joensuu–Kuopio ja Joensuu–Varkaus-valtateiden parannukset

Poimintoja Kuopion seudun liikenneinvestointien tavoitteista

Seutukunta on osa keskeistä Suomea, tavoitteenamme on, että valtatie 5, Savon rata, Kuopion lentokenttä sekä energia- ja tietoverkot nostetaan TEN-T-ydinverkkoon. Savon radan toinen raidepari rakennetaan läntisellä raideleveydellä ja Rissalan lentokentästä tulee keskeisen Suomen lentorahdin ja matkustamisen hub. Valtaväylä 5 vieressä on vety- ja biokaasuverkko ja Pohjois-Savon osaamis- ja teollisuuskeskittymät tuottavat kilpailukykyisiä puhtaan siirtymän ratkaisuja Euroopalle ja maailmalle.

Rahoitus kohdistettava oikein

Pohjois-Karjalan Yrittäjien lausunnossa todetaan, että rahoituksessa on keskityttävä korjausvelan kattamiseen ja valtakunnallisesti kriittisiin kohteisiin. Ns. mukavuusinvestoinnit tulee rahoittaa viimeisenä.

Kriittisillä kohteilla tarkoitetaan maanpuolustuksellisesti tärkeitä kohteita ja alueellisesti elinvoiman kannalta tärkeitä kohteita.

Lähde: Pohjois-Karjalan Yrittäjät ja Kuopion alueen kauppakamari

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä paremman selauskokemuksen tarjoamiseksi
Näihin kuuluvat olennaiset evästeet, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta, sekä muut evästeet, joita käytetään vain anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin, mukavuusasetuksiin tai henkilökohtaisen sisällön näyttämiseen. Voit itse päättää, mitkä luokat haluat sallia. Huomaa, että asetuksista riippuen kaikki sivuston toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä. Mikäli muutat valintoja, niin päivitä sivu uudelleen asetusten tallentamisen jälkeen.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä paremman selauskokemuksen tarjoamiseksi
Näihin kuuluvat olennaiset evästeet, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta, sekä muut evästeet, joita käytetään vain anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin, mukavuusasetuksiin tai henkilökohtaisen sisällön näyttämiseen. Voit itse päättää, mitkä luokat haluat sallia. Huomaa, että asetuksista riippuen kaikki sivuston toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä. Mikäli muutat valintoja, niin päivitä sivu uudelleen asetusten tallentamisen jälkeen.
Evästeasetuksesi on tallennettu