Ramboll CM Oy valittiin Turun Sataman uuden laivaterminaalin projektinjohtokonsultiksi

Facebook
16.12.2021 | Yrityselämässä tapahtuu

Turun Satama hankkii Ferry Terminal Turku -hankkeen projektinjohdon ja valvonnan palvelut Ramboll CM Oy:ltä. Hankkeen keskeisin tavoite on rakentaa uusi yhteinen matkustajaterminaali Viking Linen ja Tallink Silja Oy:n käyttöön. Uuden yhteisterminaalin arvioitu valmistumisajankohta on vuodenvaihteessa 2025/2026.

– Turun sataman uuden laivaterminaalin (Ferry Terminal Turku) suunnittelukilpailut ovat nyt aluillaan, jonka jälkeen kohteeseen aletaan suunnittelemaan uutta terminaalia ja laituria. Terminaalista on tulossa arkkitehtikilpailu ja laitureista on käynnistymässä suunnittelukilpailu. Hankintoja valmistellaan parasta aikaa, jonka jälkeen kokoonnumme projektiryhmällä ja määrittelemme tilaajan asettamat vaatimukset, Ramboll CM Oy:n infraprojektinjohdon läntisen ja pohjoisen alueen johtaja Tommi Jalkanen kertoo.

Ensimmäisen laiturin rakentamisen on tarkoitus käynnistyä ensi kesänä, joten urakka kilpailutetaan keväällä.

– Terminaalin rakentaminen käynnistyy hiukan hitaammin arkkitehtikilpailun vuoksi, jonka rinnalla käynnistyvät myös kohteen suunnittelutyöt. Suunnittelutyöt tulevat kestämään koko ensi vuoden, joten varsinainen toteutusvaihe on käsillä mahdollisesti vasta 2023, Jalkanen täsmentää.


Kuvassa vasemmalla Otto Kaarto (Lounaisen -yksikön päällikkö), keskellä Tommi Jalkanen johtaja (Infraprojektinjohto Länsi ja Pohjoinen), oikealla Tommi Tervo (Läntinen –yksikön päällikkö, FTT-hankkeen projektipäällikkö). Kuvaaja: Katrina Kukkonen, Ramboll.

Haasteena rakentamisen ja liikenteen yhteensovittaminen

– Olemassa olevien terminaalien ja laitureiden pitää pysyä käytössä koko rakentamisajan. Liikenteen ja ihmisvirtojen yhteensovittaminen rakentamisen aikana tulee olemaan merkittävä haaste. Myös työnaikaisten liikennejärjestelyiden jatkuva muokkaaminen on yksi keskeinen haaste, Ferry Terminal Turun projektipäällikkö Tommi Tervo kertoo.

Kun molempien varustamoiden laivat tulevat saman tunnin sisällä laituriin, on tärkeää, että aluelogistiikka toimii jouhevasti rakennustöistä huolimatta.

– Koska sataman kautta kulkee paljon rahtia, siinä on paljon ajoneuvoliikennettä sekä laivojen saapuessa että lähtiessä.

Tervon mukaan myös sataman maaperä on geoteknisesti haastava laiturirakentamisen näkökulmasta. Laitureita varten joudutaan asentamaan pitkät paalut, koska satama-alueella kova pohja on syvällä.

– Muilta osin kohde on hyvin pitkälle normaalia laituri-, terminaali- ja kenttärakentamista. Toki projektin laajuus asettaa omat haasteensa.

Laajat hankkeet ovat Ramboll CM Oy:lle tuttuja

– Meillä on ollut näitä isoja hankkeita aiemminkin. Tommi Tervo on vetänyt mm. meriväyläpuolella Rauman ja Kokkolan meriväylän syvennyshankkeen sekä viime vuonna käynnissä olleen Vaasan sataman matkustajalaiturin projektinjohtotehtävät ja laiturin rakennuttamisen. Meillä on tämän tyyppisestä rakentamisesta jo paljon kokemusta, unohtamatta muita isoja hankkeita infra- ja kiinteistöaloilla. Parhaillaan meillä on käynnissä mm. Espoon kaupunkirata, joka liittyy Turunkin suuntaan tulevaan raideliikenteeseen, Tommi Jalkanen toteaa.

Ramboll Finlandin ja Ramboll CM:n Lounais-Suomen toiminnot yhdistyivät

Uuden Turun yksikön kautta Ramboll pyrkii samaan entistä enemmän jalansijaa Länsi-Suomesta.

– Isoja hankkeita on tulossa enemmänkin ja tuulivoima on yksi sellainen sektori, joka laajenee jatkuvasti, Jalkanen toteaa.

Turun seudulla yhdistyivät Ramboll Finlandin ja Ramboll CM:n rakennuttaja- ja valvojaresurssit. Uutta yksikköä lähti vetämään 1.10. alkaen Otto Kaarto, yksikön päällikön roolissa. Toimintaa on lähdetty kasvattamaan mm. rekrytointien kautta.

– Tällä hetkellä henkilövahvuutemme on kahdeksan ja haemme koko ajan lisää tekijöitä. Yhdistimme Ramboll Finlandin ja Ramboll CM:n Lounais-Suomen toiminnot ja pyrimme nyt yhtenä yksikkönä kehittämään Lounais-Suomen toimintaa, kun aikaisemmin olemme toimineet rinnakkain kahdessa eri yksikössä. Tätä kautta toimintaa saatiin selkeytettyä. Tekemistä on riittänyt hyvin ja hankkeita on paljon liikkeellä, mutta toki kilpailukin on kohtalaisen kovaa. Pyrimme nyt vastaamaan tällä uudella kokonaisuudella myös asiakkaiden tarpeisiin yhä kokonaisvaltaisemmin, Infra Lounainen -yksikön päällikkö Otto Kaarto kertoo.

Nyt yhden yhtiön alta löytyy vähän laajemminkin rakennuttamisen osaamista eri osa-alueilta.

– Aikaisemmin olemme olleet saman tyyppisissä hankkeissa keskenämme mukana – Ramboll Finlandin puolella ehkä enemmän julkisen puolen tie-, katu- ja aluemaailmaa sekä siltoja ja puolestaan Ramboll CM:llä on hallussa satamat, meriväylät sekä raidepuoli. Nyt tämä kaikki osaaminen löytyy yhden yksikön ja puhelinnumeron takaa, Kaarto toteaa.

Yksi tärkeä asia on kuitenkin vielä hoitamatta.

– Turun uuden toimiston tupaantuliaiset on vielä pitämättä. Muutimme noin vuosi sitten uusiin tiloihin Kupittaalle, sieltä löytyvät nyt kaikki Rambollin paikalliset palvelut yhdestä osoitteesta. Uusi toimisto sijaitsee osoitteessa Joukahaisenkatu 6. Tervetuloa tutustumaan, Kaarto rohkaisee loppuun.

www.ramboll.fi

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä