Sertifioitua osaamista Uudenkaupungin Satama Oy:ltä

Facebook
08.09.2021 | Teollisuus, Yrityselämässä tapahtuu

Uudenkaupungin Satama Oy:lle on kesäkuussa myönnetty laadun ISO 9001 sertifikaatti, ympäristön ISO 14001 sertifikaatti sekä työterveyden ja työturvallisuuden ISO 45001 sertifikaatti.

– Olemme itse tienneet, että toimintamme on korkealla tasolla. Nyt voimme todentaa sen myös kansainvälisillä sertifikaateilla. Niiden edellytysten täyttyminen arvioidaan säännöllisesti uudelleen, mikä tarkoittaa, että ylläpidämme ja kehitämme jatkossakin toimintamme laatua, toteaa Uudenkaupungin Satama Oy:n toimitusjohtaja Teemu Vaahtera.

Osana toimintajärjestelmänsä kehittämistä Uudenkaupungin Satama on myös ottanut käyttöön ns. digitaalisen kaksosen.

– Se sisältää 2D- ja 3D-mallinnukset satama-alueesta sekä meren pinnan alta että maan päältä. Digitaalista kaksosta käytetään omaisuudenhallinnassa. Siihen voidaan merkitä havaitut poikkeamat ja niiden hoitaminen. Jos esimerkiksi johonkin sähkökaappiin tulee vika, sen lähtötiedot voidaan ilmoittaa sähköyritykselle digitaaliseen kaksoseen sitoen, jopa kuvan kanssa. Järjestelmään merkitään kuittaus, kun korjaus on tehty.

– Tämän vuoden iso investointihanke on hallisaneeraus, joka valmistuu syksyn aikana. Lisää tilaa tulee hieman yli 1 000 m2. Osa tilasta on tarkoitettu irtotavaralle, ja osaa tilasta on mahdollisuus lämmittää. Lämmitettävässä osassa voidaan säilyttää kappaletavaraa tai muuta materiaalia, jota on pidettävä plussan puolella olevassa lämpötilassa. Vuokralaiset on sovittu ja tilat menevät valmistuttuaan heti käyttöön.

Alkuvuodesta valmistui traileriliikenteen kenttätilan laajennus. Asfaltoitua kenttää on nyt 1,3 ha aiempaa enemmän.

– Trailerimääränä se tarkoittaa viittäkymmentä lisäpaikkaa. Laajennus tuo meille enemmän joustavuutta laivojen käännöissä, Teemu Vaahtera sanoo.

Säännöllinen linjaliikenne Saksaan

Uudenkaupungin satamassa on toimintaa 24/7, eli satama ei koskaan nuku. Satamaan voi tuoda ja sieltä voi hakea trailereita ympäri vuorokauden, jokaisena viikonpäivänä. Myös alusten purku ja lastaus onnistuu kellon ympäri.

Uudenkaupungin satamasta on tällä hetkellä kolme viikoittaista Finnlinesin RoRo-vuoroa Saksan Travemündeen. Lisäksi kaksi kertaa viikossa autolaivat liikennöivät edestakaisin Bremerhaveniin.

– Viennin ohella autolaivoilla myös tuodaan autoja Suomeen, mikä onkin logistisesti järkevää. Toinen autolaivoista ajaa Södertäljen kautta, eli Saksan lisäksi myös Ruotsista voidaan saada autoja kuljetukseen, Teemu Vaahtera mainitsee.

Uudenkaupungin sataman palveluista voivat hyötyä esimerkiksi kuljetusliikkeet, joilla on liikennettä Keski-Eurooppaan.

– Säännöllinen yhteys Saksaan mahdollistaa monenlaisten tuotteiden viennin ja tuonnin. Travemündesta on hyvät rautatieyhteydet kaikkialle Keski-Eurooppaan.

Logistisesti mainio sijainti

Uudenkaupungin satamaan on valtatieltä 8 vain 20 km:n osuus erittäin hyväkuntoista tietä. Tiestö on laadukasta niin Rauman, Turun kuin Eurankin suuntaan. Satamaan tulee myös raideyhteys.

– Satamamme saavutettavuus on erinomainen. Jos ajatellaan linjaliikennettä Saksaan Länsi-Suomesta, niin Uusikaupunki on paras vaihtoehto. Länsi-Suomesta on huomattavasti lyhyempi matka tulla Uuteenkaupunkiin kuin vaikkapa Helsinkiin, huomauttaa Vaahtera.

Kattavat palvelut kaikille asiakkaille

Uudenkaupungin satamassa on kaksi laituripaikkaa nosturilla purettaville ja lastattaville laivoille. Satama tarjoaa varastointia lift-on/lift-off-alusten rahdeille.

– Pystymme käsittelemään ja varastoimaan alusten irtolastia. Kauttamme kulkee mm. kasvituotteita, rehua, metallia ja soodaa.

Teemu Vaahtera painottaa, että Uudenkaupungin satama ei ole pelkästään autotehtaan käytössä.

– Vaikka iso osa liikenteestämme liittyy autotehtaan toimintaan, meillä riittää kapasiteettia muullekin rahdille. Esimerkiksi soijaa jalostava Nordic Soya Oy on meille iso asiakkuus irtotavarapuolella. Heidän raaka-aineensa tulee satamaan irtotavarana, jonka operaattori purkaa, me välivarastoimme sen, ja varastosta soijatehdas ottaa tavaraa oman tarpeensa mukaan tehtaalle purkuun. Myös tehtaan valmiita tuotteita lähtee meidän kauttamme maailmalle.

Valaistus siirretty LED-aikaan

Kaikki sataman valot on vaihdettu LED-valoihin. Ensin vaihdettiin kenttävalot, ja nyt myös hallien valaistus tapahtuu LED-tekniikalla. Teemu Vaahtera toteaa, että ratkaisu on kustannustehokas, turvallinen ja ekologinen.

– Joka kolkan on syytä olla valaistu, kun ahtaajat työskentelevät ympäri vuorokauden, ja trailereita tuodaan ja haetaan. Lisäksi talvisaikaan lunta aurataan kelloon katsomatta.

– LED-valoilla säästämme sähkönkulutuksessa ja samalla pienennämme aiheuttamaamme ympäristökuormitusta. Olemme teettäneet tutkimuksen koko sataman aiheuttamasta hiilijalanjäljestä, jota pyrimme pienentämään.

Kenttähallinnan ja liikkeenseurannan automatisoiminen

Teemu Vaahteran mukaan Uudenkaupungin satama pyrkii tukemaan suomalaista valmistavaa teollisuutta joustavilla ja tehokkailla palveluilla.

– Pohdimme jatkuvasti toimintamme kehittämistä yhdessä nykyisten ja mahdollisten tulevien asiakkaiden kanssa.

Sataman toimintaa tehostetaan moderneilla digitaalisilla ratkaisuilla. Seuraavana kehittämisprojektina on kenttähallinnan ja liikkeenseurannan automatisoiminen.

– Markkinoilla on paljon konenäköä ja tekoälyä hyödyntäviä järjestelmiä. Niiden kehitys vaikuttaa olevan murrosvaiheessa. Pitkälle viedyssä automatisoidussa järjestelmässä kuljetusyhtiöllä ja loppuasiakkaalla olisi ajantasainen tieto yksittäisen trailerin sijainnista.

Uudenkaupungin Satama Oy

  • Väylän syvyys 8,5 m

  • Aluskäyntejä 350/vuosi

  • Tavanomainen rahtimäärä n. miljoona tn/vuosi

  • Sataman maa-alue n. 16 ha

  • Henkilöstöä 6

Artikkeli on julkaistu Turun seudun Yritysmaailma -lehdessä 3/2021.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä