Pyydä tarjous

Sujuvampaa ostotoimintaa entistä kustannustehokkaammin

Facebook
08.04.2021 | Yrityselämässä tapahtuu
Vuonna 2020 perustettu JK-Savings Oy auttaa löytämään yritysten ostotoimintaan entistä järkevämpiä ja kustannustehokkaampia malleja. Yrityksen vetäjillä on yli 20 vuoden kokemus toimittajapuolelta. Asiakasyrityksille mahdollistetaan JK-Savingsin asiantuntemuksen ja verkostojen kautta järkeistetyt ostotoiminnot, ja mikä parasta, asiakasta laskutetaan vasta saavutetusta säästöstä.Juha Nurmenrinnan ja minun historia pohjaa vahvasti teollisuuden kunnossapitomaailmaan, jonka parissa olemme toimineet yli 20 vuotta toimittajapuolella. Juha toimi johtajana ja minä puolestani vastasin aluepäällikkönä meidän asiakkuuksistamme, JK-Savingsin toimitusjohtaja Kössi Tuominen kertoo.Tarve ostopalveluiden järkeistämiseen tähtäävään palveluun lähti JK-Savingsin perustajien lisäksi asiakaskunnan tarpeesta.– Meiltä pyydettiin apua ja siitä se idea lähti. Keväällä testasimme liikeideaa yhdessä useiden asiakkaiden kanssa – kävimme läpi mitä palvelussa pitää huomioida, millaisia elementtejä asiakkaat palveluihin kaipaavat ja mitä he olisivat valmiita tällaisesta palvelusta maksamaan. Juha teki opintoihinsa liittyvän tutkimuksen asiakaskokemuksesta ja sen pohjalta rakensimme viiden kohdan mittaroinnin palveluntuottajien vertailuun, Tuominen avaa.Malli soveltuu hyvin monenlaisiin ostotarpeisiin– Aluksi keskityimme enemmänkin kunnossapitosopimuksiin ja kunnossapitotoimintojen ostoihin, mutta emme ole enää samalla tavalla toimialariippuvaisia. Meillä on asiakkaina paljon teollisuuden kunnossapitoyrityksiä, mutta lisäksi palvelemme rakennusteollisuutta, valmistavaa teollisuutta ja oikeastaan kaikkia niitä yrityksiä ja toimialoja, joilla on ostotoimintaa, Tuominen toteaa.Nykyisellään JK-Savings Oyn:n yhteistyökumppani RiskConsult Oy kilpailuttaa yritysten vakuutuksetkin toimeksiannon yhteydessä ja lähitulevaisuudessa mukaan tulevat myös kirjanpitopalveluiden kilpailutus. – Palveluprosessimme toimii hyvin monenlaisissa ostotoiminnoissa.Kumppanuudesta organisaatioiden välisiin synergioihin– Juttelemme ensimmäisessä vaiheessa asiakasyrityksen johdon kanssa ja selvitämme nykyiset ostotoiminnot mahdollisimman tarkasti. Päämäärämme on helpottaa asiakasyrityksemme työtä ja tilaamisprosessia. Aika usein törmäämme siihen, että asiakkaillamme on paljon toimittajia, mutta useinkaan heillä ei ole voimassa olevia toimitussopimuksia. Palvelumme puitteissa neuvottelemme jokaisen toimittajan kanssa yksilöllisen sopimuksen asiakasyrityksellemme. Pyrkimyksenämme on synnyttää kumppanuusajattelua toimittajan ja ostajan välille, jossa nähtäisiin pidemmän yhteistyösopimuksen hyödyt. Kun tällainen yhteisymmärrys löytyy, molemmat osapuolet kehittävät toisiaan koko yhteistyösopimuksen ajan, Tuominen kuvailee.JK-Savings Oy:n tarjoamaan palvelukokonaisuuteen kuuluu myös seuranta, jolla varmistetaan sovittujen asioiden jalkauttaminen käytännössä.Ostotoiminnot kilpailutetaan tyypillisesti 2–3 vuoden välein– Tyypillisesti ostotoiminnot kannattaa kilpailuttaa 2–3 vuoden välein. Kilpailutus tällä frekvenssillä ei ole kuitenkaan välttämätöntä, mikäli sopimukset on saatu neuvoteltua jo alunperinkin sellaisiksi, ettei niissä ole kilpailutuksen tarvetta. Tottakai kannattaa välillä katsoa uusienkin toimittajien tarjoamat mahdolliset lisäarvot. Toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia pyrimme kuitenkin välttämään, koska sopimusten määräaikaisuus sitoo molempia, jolloin edellä mainittu kehitystyö on mielekkäämpää molemmille osapuolille. Tehdyssä kilpailutuksissa toimittajat ovat pysyneet samoina 85 %:ssa tapauksista, Tuominen mainitsee.Saavutetut säästöt siirtyvät suoraan asiakkaan tulokseen– Saavutettavien taloudellisten hyötyjen lisäksi, tämän mallin kautta päästään palveluiden parantumiseen, joka voi olla juuri se merkittävin lisäarvo. Sitoudumme olemaan mukana asiakkaan seurantapalavereissa seuraavan vuoden, joka sisältyy meidän toimeksiantoomme. Tätä kautta varmistamme, että homma kehittyy toimittajan lupaamaan suuntaan. Toimittajien olisi hyvä muistaa, että sopimuksen ja asiakkuuden jatkohoito on tärkeää. Vanha asiakas ei saa jäädä uusasiakashankinnan varjoon palvelun laadussa ja hinnoittelussa, Tuominen painottaa.JK-Savings Oy:n palvelu perustuu siihen, että asiakas saa ostettavat tuotteet tai palvelut oikealla markkinahinnalla. Tässä JK-Savingsin tekijät hyödyntävät 20 vuoden aikana syntyneitä kontaktejaan.– Laajan kontaktiverkostomme ansiosta pääsemme monessa tapauksessa kiinni suoraan maahantuojiin ja joissain tapauksissa jopa suoraan tuotteiden valmistajiin. Tähän asti asiakkaidemme saavuttamat hintahyödyt ovat olleet merkittäviä ja jokaisesta toimeksiannosta on löydetty säästöjä. Yrityksemme palvelulupaus on, että mikäli emme saa aikaa säästöjä tai palvelun parantumista, palvelumme on asiakkaalle maksutonta. Palvelun tilaaminen on tämän ansiosta asiakkaalle riskitöntä.Tuomisen mukaan asiakasyrityksen ei tarvitse maksaa palvelusta myöskään jatkossa, koska JK-Savings saa oman ansaintansa asiakasyrityksen saavuttamista säästöistä.JK-Savingsin uusimpia asiakkuuksia edustavat KS Bitumikate Oy, KP-ServicePartner Oy ja Prevex Oy Ab. Lisää asiakasreferenssejä löytyy JK-Savingsin kotisivuilta.– Liikkeelle pääsee varsin helposti, riittää että ottaa meihin yhteyttä, jonka jälkeen sovimme henkilökohtaisen tapaamisen mahdollisimman nopeasti. Pystymme näkemään aika nopeasti, millainen säästöpotentiaali yrityksellä on ja mitä osa-alueita kannattaa lähteä kilpailuttamaan. Kyselemme asioita myös tuotantopuolelta, koska kaikki pullonkaulat eivät kantaudu aina johdon korviin.Merkittävää ajansäästöä yrityksen ostotoimintaan– Pystymme säästämää asiakasyrityksemme ostotoimintaan käyttämää aikaa merkittävästi. Olemme käyttäneet asiakkaan aikaa maksimissaan 3–4 tuntia koko prosessin aikana, joka kestää kokonaisuudessaan 2–3 kuukautta. Teemme töitä kahdeksan tuntia päivässä ja kun meillä on jo olemassa olevat kontaktit, niitä ei tarvitse lähteä erikseen etsimään.Tuominen mainitsee, ettei JK-Savingsin ole tarkoitus kilpailla yrityksen oman ostotoiminnan kanssa.– Meidän on tarkoitus olla yrityksen oman ostotoimen tukena, eikä tarkoituksemme ole suinkaan korvata heitä. Osto-osasto saa palvelumme ansiosta uusia kontakteja ja päämiehiä, joita he voivat jatkossa hyödyntää omatoimisesti. Tuomme hankintaan myös teknistä osaamista, joka on yksi tärkeä mahdollisuus. Kilpailutuksemme ei ole pelkkää hinnan huudattamista, vaan siinä keskitytään samalla koko palveluprosessiin, jossa voidaan ottaa kantaa esimerkiksi työturvallisuusseikkoihin. Tähän mennessä olemme saaneet asiakkailtamme hyvää palautetta ja uusia toimeksiantojakin on tullut mukavasti – liekö siksi, että tämä on asiakkaalle riskitöntä, päättää Tuominen.www.jk-savings.fiArtikkeli on julkaistu Savon Yritysuutiset-lehdessä 1/2021.