LinkedinFacebook
Pyydä tarjous

Terawatt Oy mahdollistaa sähköauton lataamisen omalla pihalla tai pysäköintialueella

Digipalvelut
18.06.2020 | Yrityselämässä tapahtuu
Tärkeä osa ilmastonmuutoksen hillitsemistä on liikenteen päästöjen vähentäminen. Esimerkiksi Suomen kasvihuonekaasupäästöistä tieliikenteestä syntyy noin viidennes. Täyssähköautojen ja ladattavien hybridiautojen yleistyminen pienentää päästöjen määrää. Sähköautojen tekniikka kehittyy jatkuvasti samalla kun niiden hinnat laskevat tavallisten autonostajien ulottuville. Kuitenkin välttämätön edellytys sujuvalle sähköautoilulle on latausmahdollisuus.– Sähköauton ostoa harkitseva miettii, missä autoa voi vaivattomasti ladata. Onnistuisiko se omalla pihalla tai taloyhtiön parkkipaikalla? Me vastaamme, että onnistuu, toteaa Terawatt Oy:n toimitusjohtaja Jussi Holma.Massiivisia sähköverkon uudistuksia ei välttämättä tarvitaTerawatt suunnittelee ja toteuttaa sähköautojen latausjärjestelmiä Etelä-Suomen alueella. – Asiakkaamme ovat omakoti- tai paritalojen asukkaita sekä taloyhtiöitä ja kiinteistöyhtiöitä. Yleensä sähköautojen latausmahdollisuus on järkevästi järjestettävissä tällaisiin kohteisiin.Jussi Holman mukaan keskeistä on oivaltaa, että autot – myös sähköautot – ovat suurimman osan aikaa pysäköitynä joko kodin tai työpaikan luona. – Auto kannattaa ladata sillä aikaa. Parkkipaikalle voidaan asentaa latauspiste tai useasta latauspisteestä koostuva järjestelmä. Yleisiä kysymyksiä ovat, miten virtaa riittää ja kuinka nopeasti auton voi ladata. Mitä nopeammin auton akun haluaa täyteen, sitä enemmän kapasiteettia sähköverkolta tarvitaan. Keskimäärin riittää, kun auto on verkkovirrassa latauksessa esimerkiksi yön yli. Tällöin verkon kapasiteetin ei tarvitse olla huippukorkea.– Olemassa oleviin autojen lämmityspisteisiin pystytään aivan hyvin rakentamaan latausjärjestelmä ilman merkittäviä verkon vahvistustöitä. Samalla voidaan huomioida käyttäjäkohtainen laskutus ja kuormituksen hallinta. Jos talo- tai kiinteistöyhtiössä halutaan suurempaa kapasiteettia vaativia pikalatauspisteitä, voidaan tarkastella, olisiko niille sopivia paikkoja, mutta pikalatauspisteiden rakentaminen kaikkialle on harvoin tarkoituksenmukaista.– Kun pysäköintialueen lämmitystolppainfraa lähdetään muuttamaan latausjärjestelmäksi, on syytä muistaa, että mitä useampia käyttäjiä järjestelmässä on, sitä vähemmän virtaa riittää yhtäaikaisesti käytettäväksi. Jos sähköauton omistajien määrä taloyhtiössä kasvaa, on mietittävä kapasiteetin kasvattamista tai pikalatauspisteiden rakentamista, Jussi Holma huomauttaa.Terawattiin kannattaa ottaa yhteyttä jo siinä vaiheessa, kun sähköautojen latausjärjestelmä on vasta ajatuksen tasolla. Yhtiö palvelee suunnitteluvaiheesta lähtien.– Haemme toimivat ja kustannustehokkaat ratkaisut. Annamme alustavan arvion, ja mikäli asiakas haluaa, teemme perusteellisen maksullisen kartoituksen. Sen perusteella talo- tai kiinteistöyhtiö voi pyytää tarjouksia. Toki itse mielellämme myös annamme tarjouksen. Käytännössä meiltä saa latausjärjestelmän alusta loppuun toimitettuna.Valtion tukea tarjollaValtio tukee sähköautojen latausinfran toteuttamista. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n avustus on 35 % tai tehokannusteella jopa 50 % latausjärjestelmähankkeiden kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 €. Tukea saa suunnittelun, toteutuksen (ml. sähkö- ja maarakennustyöt) ja latauslaitteiden kustannuksiion. Terawattin asiantuntijat auttavat avustuksen hakemisessa. Latausinfra-avustusta voi hakea, jos hakija on asunto-osakeyhtiö, vuokrataloyhtiö tai tällaisen yhtiön omistama pysäköintiyhtiö, ja jos latausvalmius toteutetaan vähintään viidelle latauspisteelle. Jos em. edellytysten lisäksi vähintään puolet latauspisteistä toteutetaan vähintään 11 kW:n tehoisina, ARA:n tuki on 50 % kustannuksista.– Uskon, että sähkö- ja hybridiautojen määrä tulee moninkertaistumaan. Toisaalta uskon myös, että bensiiniä, dieseliä tai biopolttoainetta käyttävät mäntämoottoriautot pysyvät osana ajoneuvoportfoliota.Kolmantena vaikuttavana tekijänä ovat muut mahdolliset voimanlähteet, kuten esimerkiksi vety, Jussi Holma sanoo. – Eri ratkaisujen käyttäminen on siinä mielessä hyvä tilanne, että tällöin liikenteessä ei olla riippuvaisia pelkästään nestemäisistä polttoaineista tai pelkästään akkujen valmistamisesta. Vaikka sähköauto on käytettäessä päästötön, on huomioitava akkuihin tarvittavat raaka-aineet, joiden määrä on maailmassa rajallinen.Terawatt Oy on vahvasti henkilöstönsä omistama yhtiöTerawatt Oy on sähköiseen talotekniikkaan erikoistunut kotimainen yritys, jonka kohteita ovat asunnot, toimitilat ja linjasaneeraukset sekä sähköautojen latausjärjestelmät. Yrityksen toimipisteet sijaitsevat Espoossa ja Vantaalla.Terawatt Oy:n omistaa ryhmittymä, joka muodostuu 25:stä yhtiön toimivan johdon sekä henkilöstön jäsenestä. Päämarkkina-aluetta on Etelä-Suomi. Terawatt Oy työllistää n. 100 henkilöä.– Tänä vuonna yritys täyttää 16 vuotta. Monia vaiheita matkan varrella on ollut. Välillä teimme LVI-töitäkin, mutta niistä olemme luopuneet, ja nyt alaamme ovat sähköisen talotekniikan suunnittelu ja asennukset, Jussi Holma kertoo.terawatt.fifacebook.com/terawattoy/instagram.com/terawattoy/Artikkeli on julkaistu Helsingin Yritysmaailma -lehdessä 2/2020.