Turun raitiotie vaikuttaisi myönteisesti seutukunnan kiinteistötalouteen ja vetovoimaan

Facebook
06.03.2025 | Yrityselämässä tapahtuu

Kolme uutta Turun raitiotien vaikutusarviointia on valmistunut. Ne ovat liikenne-ennuste, kiinteistötalousarviointi sekä elinvoimaa, veto- ja pitovoimaa arvioiva raportti. Raitiotien arvioidaan lisäävän joukkoliikenteen käyttöä ja maankäytöstä kaupungille muodostuvia tuloja sekä olevan myönteinen Turun elinvoimalle ja vetovoimalle. Kymmenen vuoden päästä raitiovaunulla tehtäisiin lähes 25 000 matkaa vuorokaudessa.

Raitiotien toteutussuunnittelun aikana vuosina 2024–2025 Turun kaupunki arvioi raitiotien vaikutuksia laajasti, muun muassa maankäyttöön, kuntatalouteen sekä yrityksiin.

Raitiotien myötä kaiken joukkoliikenteen käyttö lisääntyisi

Turun raitiotien suunnittelua varten on laadittu uudet liikenne-ennusteet raitiotielle sekä busseihin pohjautuvalle järjestelmälle. Turun kaupungin ja seudun ennakoidun suuren väestönkasvun myötä henkilöliikenteen matkamäärät Turussa kasvavat 17–22 % vuoteen 2035 ja 31–42 % vuoteen 2050 mennessä. Arvion mukaan vuonna 2035 raitiotiellä tehtäisiin vuorokaudessa 24 500 matkaa ja vuonna 2050 vuorokaudessa 30 200 matkaa. Raitiotie lisäisi turkulaisten joukkoliikenteen käyttöä noin 12 600 matkalla vuorokaudessa vuonna 2050.

– Turussa raitiotien arvioidaan lisäävän kaikkien joukkoliikennematkustajien määrää raitiotien reitillä 24 % vuonna 2050 verrattuna bussivaihtoehtoon. Kaikkien turkulaisten joukkoliikennematkojen määrä lisääntyisi 12 % ja Turun seudulla 9 %, kertoo Turun kaupungin kehittämispäällikkö Juha Jokela.

Nykyään Turkuun pendelöi päivittäin yhteensä noin 24 000 työllistä kaupunkiseudun muista kunnista. Noin joka toinen Kaarinassa, Liedossa, Naantalissa, Raisiossa tai Ruskossa asuva työllinen pendelöi Turkuun.

Raitiotien myötä kaupungin tonttien vuokra- ja myyntitulot kasvaisivat

Tuoreen kiinteistötalousarvion mukaan raitiotien ennakoidaan vaikuttavan kiinteistöjen arvoon positiivisesti ja tuovan siten kaupungille selvästi korkeammat tulot tonttivuokrista tai myyntituloina verrattuna busseihin perustuvaan liikennejärjestelmään. Raitiotien myötä myös rakennettaisiin enemmän erityisesti raitiotiereitin lähellä. 

Kiinteistötalousarvion laskennan pohjana olevaa tarkastelualuekoostetta ei pidä lukea toteutettavana suunnitelmana. Toteutuvassa kaupunkikehityksessä jotkut kohteet todennäköisesti jäävät uudistumatta, kun taas laajan kasvukäytävän alueelta nousee ideoita muiksi uudistumiskohteiksi. Näin on käynyt myös muissa raitiotiekaupungeissa.

Raitiotien arvioidaan parantavan kaupungin vetovoimaa ja imagoa

Kaikkia raitiotien vaikutuksia ei ole mahdollista mitata suoraan taloudellisina määreinä. Tällaisia määreitä ovat useat kaupungin elinvoimaan, vetovoimaan ja pitovoimaan sekä imagovaikutuksiin liittyvät vaikutukset, joita Turun kaupungin asiantuntijat ovat arvioineet tutkimustulosten, selvitysten, tilastotietojen, kyselyiden ja muista raitiotiehankkeista saatujen tietojen perusteella. 

– Raitiotie on merkittävä liikenne- ja kaupunkikehityshanke, jolla on runsaasti myönteisiä heijastusvaikutuksia kaupungin kehitykseen. Tämä rohkaisee yrityksiä sijoittamaan ja sijoittumaan raitiotien solmupisteisiin ja vaikutusalueelle, toteaa Turun kaupungin strategiajohtaja Timo Aro.

Hyvä saavutettavuus on alueiden kilpailukyvyn olennainen tekijä. Uuden infrahankkeen tuomat laajemmat aluehyödyt perustuvat pitkälti saavutettavuudessa tapahtuviin muutoksiin. Saavutettavuus on keskeinen edellytys alueiden sisäiselle ja niiden väliselle ihmisten, palveluiden ja tavaroiden liikkuvuudelle. 

Keskittyminen vaikuttaa yritysten sijainti- ja investointipäätöksiin, ja vastavuoroisesti alue hyötyy sinne sijoittuvista yrityksistä tai uusista investoinneista sekä paremmasta työvoiman saatavuudesta erityisesti palvelualoilla, rahoitusaloilla sekä logistiikan ja tietoliikenteen aloilla. Parantunut saavutettavuus lisää keskittymisetuja eli alueen taloudellinen tuottavuus kasvaa väestönkasvua enemmän, kun kaupunki kasvaa ja tiivistyy. 

– Mielikuvilla ja maineella on iso merkitys kaupungin menestymisessä kovan kilpailukyvyn tunnuslukujen rinnalla. Ne kaupungit, jotka onnistuvat yhdistämään kovan ja pehmeän kilpailukyvyn, menestyvät hyvin tulevaisuudessa, sanoo Timo Aro.

Turun raitiotiellä olisi oletettavasti veto- ja pitovoimavaikutusten lisäksi myös useita välillisiä kerrannaisvaikutuksia esimerkiksi uuden asuntotuotannon ja muuhun ympäristöön tehtävien panostusten myötä. 


Lähde: Turun kaupunki

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Katso myös tämä

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä paremman selauskokemuksen tarjoamiseksi
Näihin kuuluvat olennaiset evästeet, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta, sekä muut evästeet, joita käytetään vain anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin, mukavuusasetuksiin tai henkilökohtaisen sisällön näyttämiseen. Voit itse päättää, mitkä luokat haluat sallia. Huomaa, että asetuksista riippuen kaikki sivuston toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä. Mikäli muutat valintoja, niin päivitä sivu uudelleen asetusten tallentamisen jälkeen.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä paremman selauskokemuksen tarjoamiseksi
Näihin kuuluvat olennaiset evästeet, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta, sekä muut evästeet, joita käytetään vain anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin, mukavuusasetuksiin tai henkilökohtaisen sisällön näyttämiseen. Voit itse päättää, mitkä luokat haluat sallia. Huomaa, että asetuksista riippuen kaikki sivuston toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä. Mikäli muutat valintoja, niin päivitä sivu uudelleen asetusten tallentamisen jälkeen.
Evästeasetuksesi on tallennettu