Uudistunut ISYK toimii taloyhtiön eduksi

Facebook
11.05.2021 | Yrityselämässä tapahtuu
Joensuun Isännöinti-Ykköset Oy:n, lyhyemmin ISYK:n, perustajat Pertti Hirvonen ja Esko Laukkanen ovat jääneet tämän vuoden alusta eläkkeelle. Nyt vetovastuussa on kolme nuoremman polven yrittäjää. Pekka Uuranne ja Antti Kallio ovat olleet mukana vuodesta 2012, ja Juha Peltonen tuli kolmanneksi yrittäjäksi tammikuussa 2021.Toimitusjohtaja Juha Peltonen kertoo, että yrittäjillä on monipuolista osaamista hieman eri painotuksin.– Pekka Uuranne on erittäin ammattitaitoinen isännöitsijä, jolla on kattava ymmärrys suurista hankkeista. Antti Kallio on vahva talouden taitaja, ja minulla on kokemusta henkilöstöjohtamisesta ja strategisesta johtamisesta.Aitoa vuorovaikutustaJuha Peltonen kertoo, että isännöinnin toimialalla tarvitaan nykyaikaisia toimintatapoja.– Taloyhtiöiden hallitusten jäsenet, osakkaat ja asukkaat odottavat, että tulemme lähemmäksi heitä. Kanssakäymisen tulisi olla vuorovaikutteista. Toiminta muuttuu monologista dialogiksi.– Olemme uudistaneet ISYK:n strategian ja visuaalisen ilmeen. Yhteistyössä asiakkaiden kanssa kehitetyt uudet, selkeät www.isyk.fi -sivut julkaistiin helmikuussa. Sivustolta löytyy mm. tietoa isännöintitoimiston ja kiinteistöhuollon vastuista. Asiakirjojen tilaaminen verkon kautta on vaivatonta ja varmaa.– Nettisivuilla on myös henkilöstömme kuvat ja yhteystiedot, mikä on läpinäkyvyyden ja tavoitettavuuden näkökulmasta tärkeää, Peltonen toteaa.Arvoina luotettavuus, paikallisuus ja ihmisläheisyysISYK on luotettava, paikallinen ja ihmisläheinen toimija, joka ajaa taloyhtiön etua ja tuo suunnitelmallisuutta taloyhtiön johtamiseen. Juha Peltosen mukaan yrityksen arvot näkyvät jokapäiväisessä käytännön toiminnassa.– Luotettavuus tarkoittaa luvatuista asioista kiinni pitämistä, avoimuutta ja tiedon jakamista kaikkien tarvitsijoiden ulottuville. Paikallisuus näkyy mm. siten, että käytämme mahdollisimman paljon paikallisten yrittäjien palveluita.– Ihmisläheisyys on sen tosiasian tiedostamista, että teemme töitä nimenomaan taloyhtiöiden ihmisiä varten. Olemme helposti tavoitettavissa ja kerromme asioista ymmärrettävällä tavalla.Juha Peltonen korostaa, että ihmisläheisyyden periaate pätee myös yrityksen henkilöstöön.– Tällä alalla työskentely voi olla kuormittavaa, joten työssä jaksamiseen on kiinnitettävä huomiota. Huolehdimme henkilökunnasta ja palkitsemme hyvästä työstä. Kuuntelemme työntekijöitämme yrityksen kehittämisessä.Yhteistuumin asiakkaiden puolestaIsännöitsijät Ismo Pulkkinen ja Virpi Koljonen kertovat, että toiminta on lähtenyt mainiosti liikkeelle nykyisen johdon vetämänä.– Toimintatapoja on uudistettu nykyaikaisiksi. Tämän päivän asiakkaat edellyttävät mahdollisuutta sähköiseen asiointiin, Ismo Pulkkinen huomauttaa.– Johto osaa hyödyntää kunkin työntekijän vahvuuksia, ja työntekijöiden mielipiteet huomioidaan. Johdolta voi mutkattomasti tarvittaessa kysyä ja tarkistaa asioita, Virpi Koljonen sanoo.– Jos haluaa kehittää osaamistaan kouluttautumalla, se varmasti ISYK:ssä onnistuu. Työyhteisön henki on sellainen, että asioita hoidetaan yhteistuumin asiakkaiden eduksi, Ismo Pulkkinen täydentää.Juha Peltonen vahvistaa, että ammattitaidon kehittäminen on ISYK:ssä avainasemassa.– Meidän on hahmotettava, millaista osaamista alalla tulevaisuudessa tarvitaan, jotta pystymme tuottamaan asiakkaidemme tarvitsemat palvelut. Lisäksi on osattava löytää oikeat kumppanit, joiden osaaminen tukee myös taloyhtiöiden pitkän tähtäimen suunnittelua. Tässä olemme onnistuneetkin.Asumisinfo tukee taloyhtiön päätöksentekoaAsumisinfo-palvelu on taloyhtiön oma verkkoympäristö asiakirjojen ja tiedon jakamiseen sekä viestintään. Asumisinfossa on omat käyttöoikeustasot hallituksen jäsenille, osakkaille ja asukkaille.Asukkaat, ts. vuokralaiset, näkevät taloyhtiön tiedotteet ja voivat tehdä esimerkiksi vikailmoituksia palvelun kautta. Osakkeenomistajille näkyvät tiedotuskanavien lisäksi taloyhtiön tietyt dokumentit. Hallituksen jäsenillä on laajimmat oikeudet, he pääsevät näkemään mm. taloyhtiön tekemiä sopimuksia ja muita asiakirjoja.– Useat taloyhtiöt ovat jo ottaneet sen käyttöön ja antaneet pilottivaiheessa kehittämisideoita, joiden perusteella olemme kehittäneet palvelua entistäkin asiakaslähtöisemmäksi, Juha Peltonen mainitsee.– Asumisinfoon voidaan tallentaa kaikki taloyhtiön dokumentit ja ohjeet. Erillisurakoita varten on prosessikaavioita, joissa esitetään hankkeen etenemisjärjestys ja eri tahojen vastuut. Näin lisätään avoimuutta ja varmistetaan urakan looginen läpivienti. Hallitukselle on oma työpöytänsä, jossa hallituksen jäsenet pääsevät valmistelemaan asioita. Asumisinfo toimii reaaliaikaisena tiedotuskanavana osakkaille ja asukkaille, ja siellä voidaan tehdä asukaskyselyitä toiminnan suunnittelemiseksi, Peltonen kuvailee.Isännöitsijät Virpi Koljonen ja Ismo Pulkkinen toteavat, että Asumisinfo on hallitustyöskentelyn läpinäkyvyyden kannalta erinomainen ratkaisu.– Sen kautta lähetetty tieto on välittömästi asukkaiden ja osakkaiden käytettävissä. Asumisinfo tehostaa toimintaa ja madaltaa asioiden käsittelyyn osallistumisen kynnystä.Kiinteistösihteeri Sonja Muikku kertoo, että Asumisinfon ansiosta kirjeiden postittamista ei enää juurikaan tarvita.– Tiedotteet kulkevat sähköisesti, ja Asumisinfon kautta voi olla yhteydessä myös meihin päin. Palvelu on selkeä ja sitä on helppo käyttää. Asumisinfo on otettu hyvin vastaan. Ihmiset tuntuvat haluavan käyttää sähköistä asiointia.– Jotta Asumisinfo voidaan ottaa taloyhtiössä käyttöön, on meillä oltava asukkaiden yhteystiedot ajan tasalla. Yhteystietoja olemme tällä hetkellä keräämässä ja tarkistamassa. Tarkoitus on saada lähetettyä palvelun salasanat ja käyttäjätunnukset kaikille asukkaille lähiaikoina, Sonja Muikku toteaa.   ISYK (Joensuun Isännöinti-Ykköset Oy)Torikatu 9 A, 4. krs, JoensuuToimisto avoinna arkisin klo 9.00–15.30Puh. 010 406 4980[email protected]www.isyk.fiJulkaistu Pohjois-Karjalan Yritysmaailma -lehdessä 2/2021

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä