Yhteistyö JIPPOn kanssa tuo yritykset lähemmäksi asiakkaitaan

JIPPO järjesti marraskuussa Talous2023-seminaarin yrityspäättäjille. Kuvassa puhuu OP Ryhmän pääekonomisti Reijo Heiskanen. Muut esiintyjät olivat Aalto-yliopiston kyberturvallisuuden prof. Jarmo Limnéll, LähiTapiola Varainhoito Oy:n johtaja Jyrki Mäkelä ja viestintäammattilainen, turvallisuuspolitiikan kolumnisti Janne "Rysky" Riiheläinen.
JIPPO järjesti marraskuussa Talous2023-seminaarin yrityspäättäjille. Kuvassa puhuu OP Ryhmän pääekonomisti Reijo Heiskanen. Muut esiintyjät olivat Aalto-yliopiston kyberturvallisuuden prof. Jarmo Limnéll, LähiTapiola Varainhoito Oy:n johtaja Jyrki Mäkelä ja viestintäammattilainen, turvallisuuspolitiikan kolumnisti Janne "Rysky" Riiheläinen.
14.12.2022 | Yrityselämässä tapahtuu

Yritysten ja jalkapalloseura JIPPOn välisen yhteistyön lähtökohtana ovat aina yrityksen tarpeet. Joensuun Edustus jalkapallo Oy:n eli tutummin JIPPOn myynti- ja markkinointijohtaja Timo Tahvanaisen mukaan urheiluyhteistyöstä ei ole tarkoitus muodostaa yrityksen muusta toiminnasta erillistä saareketta.

– Luontevinta olisi, jos pääsisimme tukemaan yrityksen olemassa olevaa toimintaa esimerkiksi markkinoinnissa tuomalla sen urheilun kontekstiin.

– Kumppaneinamme on hyvin erilaisia yrityksiä, ja uudet ovat tervetulleita mukaan. Yrityksen koolla tai toimialalla ei ole sinänsä väliä, vaan oleellista on, että arvomaailmat kohtaavat.

Monipuolisia hyötyjä yrityksille

Tahvanainen kertoo, että yhteistyöstä kiinnostuneen yrityksen kanssa sovitaan tapaaminen, jossa käydään läpi yrityksen toiveet ja mietitään asioita, joissa JIPPO voisi auttaa.

– Keskustelussa syntyy yleensä hyviä ideoita yhteistyön muodoiksi. Markkinointi on yleisin osa-alue, mutta voimme toteuttaa muunkinlaisia kumppanuuden tapoja.

– JIPPO voi osallistua yrityksen brändin kehittämiseen, yrityksen sekä sen tuotteiden tai palveluiden tunnettuuden lisäämiseen, asiakassuhteiden edistämiseen ja työnantajamielikuvan tukemiseen. Tarjoamme myös näkyvyyttä mediassa ja verkostoitumista muiden JIPPOn kumppaniyritysten kanssa. Lisäksi voimme olla esimerkiksi testausalusta yritysten tuotteille ja palveluille.

– Kumppaniyritystemme keskinäiseen verkostoitumiseen tarjoamme kanavia ja tilaisuuksia. Esimerkiksi marraskuinen seminaari huippupuhujineen oli palautteen perusteella todella pidetty kokonaisuus. Vastaavanlaisia seminaareja olemme järjestäneet säännöllisesti, lukuun ottamatta koronapandemian aikaa, Timo Tahvanainen mainitsee.

Mainion kanavan yrityksen näkyvyyteen kesäisessä Joensuussa tarjoavat JIPPOn katujuna ja jäätelökioski. Lisäksi JIPPO järjestää etäkuntoutusta ikäihmisille SuperSeniorit-kuntokerhossa ja on mukana yhtenä osakkaana Rantakylän Liikuntahalli Oy:ssä.

Yritysten puolelta JIPPOa kiinnostavat esimerkiksi työllistymismahdollisuudet pelaajille.

– Kakkosessa ensi kaudella pelaavan JIPPOn pelaajat eivät ole ammattilaisia, joten he voivat työskennellä osa-aikaisesti harjoitusten ja pelien ulkopuolella, Tahvanainen kertoo.

JIPPO-katujuna on Joensuun kesäinen vetonaula.

Win-win-win

JIPPO ry:n perusarvot ovat karjalaisuus, vastuullisuus, yhteisöllisyys ja halu kehittyä. "Asenne punaisella" on seuran slogan. Näille periaatteille rakentuvat myös yhteistyökumppanuudet.

– Haluamme luoda yhteistyöllä win-win-tilanteen, tai oikeastaan win-win-win-tilanteen, jossa voittavat yritys, seura ja parhaissa tapauksissa myös seuran kannattajat. Hedelmällinen yhteistyö antaa lisäarvoa kaikille tahoille, Tahvanainen kuvailee.

Yritysyhteistyön ei tarvitse liittyä suoranaisesti urheiluun. Urheiluseuran toiminnalla on positiivisia vaikutuksia yhteiskunnassa laajemminkin. Monille ihmisille yhteisöllinen toiminta urheiluseurassa tai joukkueen seuraaminen tuo sisältöä arkeen ja pitää auttaa pitämään elämässä kiinni.

Esimerkiksi JIPPOn edelleen jatkuvan Tekoja!-kampanjan tavoitteena on lisätä yhteisöllisyyttä ja yhteisvastuuta sekä haastaa ihmisiä tekemään hyvää omassa arjessaan. Kampanjassa on ollut vuosien varrella mukana useita yrityksiä.

– Kampanjassa on tehty kertaluonteisia tempauksia ja pidempikestoisia projekteja. Lisäksi olemme kertoneet yksittäisten ihmisten tarinoita.

Tärkeä osa JIPPOn yhteiskuntavastuun kantamista on erityisjalkapallojoukkue JIPPO Vutis. Se on toiminut jo vuodesta 2007.

– JIPPO Vutiksen joukkueessa on upeita ja aitoja tyyppejä, joiden kanssa on aina mukava jutella, kun kaupungilla törmätään, Timo Tahvanainen kertoo.

Mitattavaa tavoitettavuutta laajaan kohderyhmään

Sosiaalisen median eri kanavissa JIPPOn edustusjoukkueella on lähes 9 000 seuraajaa. Verkkosivuilla on n. 46 000 vierailua vuosittain. Viime kauden kotiotteluita seurasi yhteensä noin 14 000 katsojaa, kun katsojamäärään lasketaan paikalla ollut yleisö ja JIPPOn yhteistyökumppani Karjalaisen livelähetyksen kautta tulleet katsojat.

JIPPO on aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Päivityksiä tulee sopivan usein, ja ne ovat sisällöltään harkittuja.

Timo Tahvanaisen mukaan seuran asioiden uutisoinnin ja tiedottamisen lisäksi JIPPO tarjoaa myös kekseliästä ja hauskaa some-sisältöä, joka kiinnostaa ihmisiä.

– Postauksiin otamme mielellämme mukaan yhteistyökumppaneita. Tuore esimerkki on pelaajan jatkosopimuksen julkistamisvideo, jossa oli mukana kumppanimme Karelia-ammattikorkeakoulu, kyseisen pelaajan opinahjo.

– Seurakyselyillä mittaamme yhteistyökumppaneiden tunnettuutta suhteessa JIPPOon. Pääyhteistyökumppaneiden osalta kartoitamme lisäksi heidän tunnettuuttaan verrattuna kilpailevien toimialojen yrityksiin. Seurakyselyiden tulosten mukaan kannattajat suhtautuvat JIPPOn kumppaneihin positiivisemmin kuin muihin yrityksiin ja suosivat heitä ostopäätöksissään.

– Voimme sopia yrityskohtaisesti myös erillisistä indikaattoreista, joita mittaamalla yhteistyön tuloksia tarkastellaan. Laadimme aina yhteistyökuvioista kirjallisen sopimuksen, jolla varmistetaan, että molemmat osapuolet ovat ymmärtäneet lähtökohdat samalla tavalla.

Kakkosen kaudesta 2023 tulee hyvin mielenkiintoinen, kun sarjajärjestelmä uudistuu.

Sarjajärjestelmä uudistuu, tulossa kiehtova kausi

Miesten jalkapallon sarjajärjestelmä uudistuu kaudeksi 2024, jolloin tasot pääsarjasta alkaen ovat Veikkausliiga (12 joukkuetta), uusi sarjataso Ykkösliiga (10 joukkuetta), Ykkönen (12 joukkuetta) ja Kakkonen (kolme 10 joukkueen lohkoa).

Ylimenokaudella 2023 Kakkonen, jossa JIPPOn edustusjoukkue pelaa, koostuu kolmesta 12 joukkueen lohkosta. Niiden voittajat ja paras 2. pelaavat playoffit noususta Ykkösliigaan, jonne nousee vain karsintojen voittaja. Loput kolme joukkuetta nousevat Ykköseen, samoin kuin lohkojen toiseksi paras 2. suoraan. Omaan karsintaansa paikasta Ykkösessä pääsevät Kakkosen joukkueet lohkosijoilta 3.–5. sekä huonoin 2. Playoffparien voittajat nousevat Ykköseen.

Timo Tahvanainen korostaa, että ensi kaudesta tulee hyvin mielenkiintoinen, koska vielä viidenneltäkin sijalta pääsee mukaan nousukarsintoihin.

– Jokainen runkosarjan ottelu on hyvin tärkeä.

– JIPPOn seurastrategian mukaisesti tavoittelemme paikkaa Suomen toiseksi korkeimmalta sarjatasolta. Sitä seuraava askel olisi se suurin unelma: ensimmäinen pohjoiskarjalainen joukkue jalkapallon pääsarjassa, mutta siihen on vielä matkaa.

JIPPOn toiminnan osa-alueet, eli laadukkaat olosuhteet, kestävä talous ja menestyvä joukkue, ovat kehittyneet vuosien määrätietoisen työn ansiosta, mutta vielä on matkaa, että ne olisivat tavoitteen mukaisesti "Ykkösliigan tasoa". Osa-alueita kehitetään jatkuvasti eteenpäin seuran resurssien puitteissa.

– Viime kaudella sarjanousu Ykköseen jäi harmittavasti viimeisestä ottelusta kiinni, mutta sellaista urheilu on.

– Urheilu on täynnä tunteita, ja niissä mukana olemalla yritys voi jättää kestävän muistijäljen ihmisten mieliin. Voittojen ja upeiden elämysten lisäksi urheiluun kuuluu myös tappioita ja pettymyksiä, mikä nimenomaan tekee urheilusta mielenkiintoista. Sitä ei ole käsikirjoitettu, Tahvanainen toteaa.


Myynti- ja markkinointijohtaja Timo Tahvanainen, Joensuun Edustus jalkapallo Oy
+358 50 5622 066
[email protected]


jippo.fi
jippojuniorit.fi

YouTube
Facebook
Instagram
Twitter

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Muita uutisia