Louhintahiekka Oy – laadukasta louhinta- ja maanrakennustyötä pitkällä kokemuksella

Facebook
16.03.2020 | Rakentaminen
Louhintahiekka Oy urakoi tällä hetkellä Vantaan Energian laajennusprojektissa, joka on louhintaprojekti. Vuosaaressa on menossa Helenin laajennustyömaa ja Sörnäisissä jatkuu Koksikadun kohde. Näiden lisäksi Louhintahiekalla on käynnissä Helsinki-Vantaan lentokentän saneeraukseen liittyvä projektinjohtourakka. Yhtiön toteuttamien louhinta- ja maanrakennuskohteiden koot vaihtelevat laidasta laitaan, moottoriteiden louhinnasta aina kaupungeissa tapahtuvaan tarkkuuslouhintaan. Louhintahiekka on aloittanut toimintansa vuonna 1974 ja toimii tällä hetkellä toisessa polvessa, jossa toimitusjohtaja Mika Jokela on jatkanut isänsä Mauri Jokelan työtäVaativien kohteiden erityisosaaja– Kaikki vähän erikoisemmat ja vaativammat kohteet soveltuvat meille erittäin hyvin. Olemme siinä mielessä poikkeuksellinen rakentaja, että meillä on aika paljon omaa kalustoa. Oman kaluston ansiosta meille sopivat niin massakeikat kuin vähän pienemmätkin kohteet. Kohteemme edustavat usein korkeampaa vaikeusastetta. Otamme mielellämme vastaan erityisen haastavia ja tiukkojen aikataulujen kohteita, tuotantojohtaja Petri Salonen kertoo. Helsingin Koksikadulla menossa oleva kohde on erityisen haastava. Pilaantuneita maita joudutaan kaivamaan teltassa. Kohde tehdään Helsingin kaupungille ja toimitus pitää sisällään mm. uutta katua, paalutusta, tuentaa sekä pilaantuneiden maiden vaihtoa.Liikennejärjestelyihin tarvitaan erityishuomiotaSalonen painottaa, että vilkkaita ajoväyliä avattaessa, olisi äärimmäisen tärkeää huolehtia asianmukaisesta liikennesuunnittelusta, jo ennen projektin käynnistämistä. Kohteen tilaajan olisi huolehdittava, että kohteen liikennesuunnittelu ja mahdolliset kiertotiet on suunniteltu asianmukaisesti. Salosen mukaan olisi myös tärkeää, ettei liian pitkiä tieosuuksia avattaisi kerralla, koska niistä aiheutuu järjettömiä ruuhkia. – Tieprojektien aikataulut ovat nykyään tiukempia, jonka takia tiet avataan useammasta kohdasta kerralla. Onko lopulta halvempaa ruuhkauttaa tieosuus kahden vuoden ajan, vai olisiko järkevämpää tehdä kohde pienemmissä osissa ja pidemmällä aikavälillä, jolloin aiheutettaisiin vähemmän häiriötä, Salonen pohtii. Yhteiskunta menettää Salosen mukaan ruuhkissa todella paljon rahaa, ihmisten ja ajoneuvojen seisoessa ruuhkissa – pakokaasujen ympäristövaikutuksia unohtamatta. – Mielestäni on äärimmäisen tärkeää, että kohteen liikennesuunnittelu hoidetaan hyvin, jolloin se ei aiheuta järjettömiä ruuhkia lähialueelle.Maa-ainekset pyritään hyödyntämään rakennettavassa kohteessaSalosen mukaan Louhintahiekka pyrkii hyödyntämään työmailla louhittavat materiaalit itse kohteessa, jolloin voidaan välttyä pitkiltä maa-ainesten kuljetusmatkoilta kaatopaikoille. – Erityisesti pyrimme hyödyntämään kitkamaita ja moreeneja. Tämän merkitys korostuu erityisesti pääkaupunkiseudun kohteissa, joissa kuljetusmatkat ovat yleensä 40–50 kilometriä suuntaansa. Louhetta pystytään hyödyntämään kohteissa varsin hyvin, kun ne murskataan, seulotaan ja erotellaan. Tarjoamme kaikenlaista louhintaa ja maanrakennusta sekä ali- että pääurakkana.Oma projektinjohto-organisaatioLouhintahiekka huolehtii kohteidensa projektinjohdosta ja kaikki yhtiön 50–70 aliurakoitsijaa toimivat Louhintahiekan oman työnjohdon alla. – Johdamme kohteemme omien töidemme osalta aina itse. Meille urakoi tälläkin hetkellä kahdeksan vierasta poravaunua omien lisäksi. Osa panostajista työskentelee oman yrityksensä kautta, mutta hekin toimivat meidän työnjohdon alla, Salonen toteaa.Työn laatu ja turvallisuus keskiössä– Monet työntekijät ja työnjohtajat ovat tehneet pitkän työuran tässä yrityksessä. Työntekijäkunnassa on toki nuorempaakin polvea, joka oppii vanhalta polvelta jotain ja toivottavasti sama toisinpäin. Olemme mukana kehittämässä maanrakentajakoulutusta, jonka on tarkoitus olla toisen asteen koulutus peruskoulun jälkeen. Salosen mukaan alan kilpailu on kovaa ja katteet pieniä, jonka vuoksi kohteet on tehtävä kerralla kuntoon. – Urakkakohteiden korjailut tulevat aina todella kalliiksi, siksi tekemisen laatuun täytyy panostaa, kuten myös työturvallisuuteen.Mukana maanrakentajan ammattitutkintokoulutuksessa– Olemme mukana maanrakentajan ammattitutkinnossa ja työn ohessa tehtäviin opintoihin kuuluu teoriaopintoja kerran viikossa. Opinnoissa on ollut mukana vähän toistakymmentä henkilöä ja kaikki ovat valmistuneet ammattiin. Tämä on hyvä asia, koska Suomessa ei ole koulutusta maanrakennuksen osalta, samaan tapaan kuin vaikkapa rakennusmiehille. On ihan hyvä jos maanrakennuksen ammattilaisille saadaan peruskoulutus ja teoriapuoltakin mukaan, jolla voidaan varmistua tekijöiden ammattitaidosta myös tulevaisuudessa, Salonen toteaa. Osa ammattitutkinto-opiskelijoista työskentelee Louhintahiekan palveluksessa. – Koulutus on todella tasokas ja siinä on vetäjinä pitkän linjan maanrakennusalan ammattilaisia. Toivoisin että maanrakentajan ammattikoululinjasta tulisi nuorille yksi vaihtoehto heti peruskoulun jälkeen. Teoreettinen pohja on hyvä olla olemassa ihan tavallisille rakennusmiehillekin, joita tarvitaan siinä missä insinöörejäkin.Kaikki louhinnasta– Teemme louhintaa hyvin laaja-alaisesti, museon kellarista moottoritiehankkeisiin. Teemme hydraulista, räjähdysaineetonta sekä tietenkin pääosin räjähdysaineilla. Meillä on paljon kokemusta kaupunkilouhinnoista, missä ympäristö aiheuttaa rajoitteita tärinöiden, ihmisten ja liikenteen puolesta. Salonen kertoo, että yritys pyrkii korkeaan asiakastyytyväisyyteen ja myös oppimaan jatkuvasti uutta. – Tekniikka kehittyy jatkuvasti ja siinä kehityksessä on kyettävä pysymään mukana, jossa meidän nuorempi polvi on hyvässä roolissa. Nuorten kautta tulee tietotekninen osaaminen, jota tarvitaan, kun toimimme tämän päivän teknisten laitteiden kanssa – kaivinkoneissa, poravaunussa ja mittauspuolella hyödynnetään todella paljon tietotekniikkaa. Sama juttu konttoripuolella, missä käytetään mm. 3D AutoCAD -ohjelmia. Nuori polvi on taitavaa erityisesti tietotekniikassa, kun taas vanhempi polvi osaa käytännön työt todella hyvin, toteaa Salonen. Louhintahiekka toteuttaa louhintakohteita kaupunkialueella, kokoluokassa 1000 kuutiosta 300 000 kuutioon. Yhtiö on mukana myös moottoritiehankkeissa, joissa louhittavat kuutiomäärät ovat vieläkin suurempia. – Meillä on kalustoa 500 kilon painoisesta kaivinkoneista aina 95-tonnisiin kaivinkoneisiin saakka. Työt tehdään suurimmaksi osaksi omalla kalustolla. Kalustomme käsittää kokonaisuudessaan noin 80 yksikköä, johon lukeutuvat kuorma-autot, pyöräkoneet, kaivinkoneet sekä poravaunut. Palveluksessamme on noin 100 työntekijää ja noin 50 urakoitsijaa, Salonen kertoo. Artikkeli on julkaistu Helsingin Yritysmaailma -lehdessä 1/2020 sivulla 15.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä