KONE 24/7 Connect – viat kuntoon jo ennen niiden ilmenemistä

Facebook
08.02.2021 | Sosiaali- ja kuntatalous
Toimimattomalla hissillä voi sairaalassa olla vakavat, jopa ihmishenkeä uhkaavat seuraukset. Rikki oleva hissi hankaloittaa myös sairaalan henkilöstön, vierailijoiden ja tavarantoimittajien liikkumista. Olisikin hyvä tietää etukäteen, jos jokin hissi on menossa rikki. Tällöin asiaan voidaan puuttua ennakoivasti.KONE Hissit Oy:n myyntipäällikkö Kristoffer Ekströmin mukaan KONE 24/7 Connect -etävalvontapalvelu on ratkaisu ongelmaan.– Älykäs KONE 24/7 Connect -palvelu auttaa ennakoimaan häiriöt ja suorittamaan huollot ja korjaukset ennen hissin rikkoutumista. Uusissa KONE-hisseissä valmius verkkoyhteydelle on valmiiksi sisäänrakennettuna. Vanhempiin hisseihin voidaan asentaa lisälaite, jolla hissi kytkeytyy verkkoon ja KONE 24/7 Connect -palvelu voidaan ottaa käyttöön.– Palvelu kerää sensoreiden kautta hissistä ja sen toiminnasta tietoa, jota se tekoälyn avulla analysoi. Mitä pidempään laite on ollut hississä kiinni, sitä paremmin se pystyy tilannetta analysoimaan ja erottamaan poikkeukset normaalista tilanteesta.– Jos esim. ovet eivät avaudu kuten kuuluisi, tai jos koneistossa tai komponenteissa esiintyy värähtelyä tai lämpötilavaihtelua, KONE 24/7 Connect rekisteröi poikkeaman, arvioi sen vakavuuden ja ilmoittaa asian huollolle joko kiireellisesti hoidettavana tai seuraavan huollon yhteydessä huomioitavana. Ongelma ja sen sijainti näkyvät huoltohenkilöstön kenttäpäätteellä, joten vikaa ei tarvitse etsiä, Ekström kertoo.– Lisäosan asentaminen hissiin käy nopeasti: tunti tai puolitoista, ja hissi on valmis palveluun liitettäväksi. Käytännössä KONE 24/7 Connect -palvelusta tulee osa huoltosopimusta.Turvallisuutta ja toimintavarmuuttaKristoffer Ekström kertoo, että KONE 24/7 Connect on saanut asiakkailta positiivista palautetta.– Hyödyt ovat selkeitä: hissien luotettavuus on noussut ja käyttäjäkokemus parantunut. Automatisoinnin ansiosta asiakkaat itse eivät ole juurikaan joutuneet enää ilmoittamaan vioista ja orastavat ongelmat on hoidettu ennakolta.– Enemmän käytössä oleva hissi tarvitsee enemmän huoltoa kuin vähemmän käytössä oleva. Käyttöaste voi vaihdella paljonkin jopa toistensa lähellä sijaitsevien hissien välillä. KONE 24/7 Connect -palvelu osoittaa enemmän huoltoa tarvitsevat hissit, joihin toimenpiteitä voidaan allokoida. Oikea-aikainen huolto pidentää hissien elinkaarta, Ekström korostaa.KONE Online -palvelusta hissien omistaja voi seurata hissien toimintaa. KONE 24/7 Connectiin liitettynä tieto näkyy KONE Onlinessa reaaliaikaisesti. KONE Online -palvelussa näkyvät myös huollossa olevien laitteiden kunto ja laitteille tehdyt toimenpiteet.Datalähtöistä pitkän tähtäimen suunnitteluaConnectia voi täydentää KONE 24/7 Planner -palvelulla, jolla tehdään kerättyyn dataan perustuvaa pitkän tähtäimen suunnittelua. Laitteiden kuntoa koskeva data auttaa priorisoimaan investointien kohteet ja ajankohdat. Tieto tulevista korjauksista ja päivityksistä mahdollistaa töiden ajoittamisen siten, että ne häiritsevät laitteiden käyttäjiä mahdollisimman vähän.– Pitkän tähtäimen huoltosuunnittelua on aiemmin tehty yleensä manuaalisesti ja silmämääräisiin arvioihin perustuen. Se on ollut hankalaa, varsinkin jos hissikanta on suuri, Ekström mainitsee.AirPurifier puhdistaa hissin sisäilmanKONE-hisseihin on saatavana sairaalakäytössä erittäin tarpeellinen KONE Elevator AirPurifier -ilmanpuhdistin, joka poistaa hissin sisäilmasta epäpuhtauksia fotokatalyyttisen oksidaation (Photocatalytic Oxidation PCO™) avulla.Puhdistimen katalysaattorissa UV-valo saa yhdessä fotokatalyysireaktion kanssa aikaan hapettimia, jotka poistavat ilmasta viruksia, bakteereja, hajuja, ilmansaasteita, VOC-yhdisteitä, savua ja hometta.– AirPurifier sijoitetaan huomaamattomasti hissin kattorakenteeseen, josta se ei näy ulospäin, kertoo Kristoffer Ekström.www.kone.fi/24-7Asiakaspalvelu (ark. klo 8–16) Puh: +358 (0) 800 150 63 (valinta 3) Varanro: +358 (0) 800 144 774 [email protected] FacebookLinkedInTwitterYouTubeArtikkeli on julkaistu Sosiaali- ja kuntatalous -lehdessä 1/2021.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä