Hardox® 500 Tuf – kevyt, kestävä ja ympäristöystävällinen

Facebook
28.10.2021 | Teollisuus

Pienempi vaihtolavan paino kasvattaa hyötykuormaa, jolloin liikenteessä sekä hiilidioksidipäästöt että polttoaineenkulutus vähenevät.

Ferreus Oy:n valmistamassa vaihtolavassa käytetty SSAB:n Hardox® 500 Tuf -kulutuslevy on Hardox®-tuoteperheen uusin jäsen. Siinä yhdistyvät teräksen erinomainen lujuus, kovuus ja sitkeys. Vaikka kulutuslevy on uusi, se on osoittanut jo nyt soveltuvuutensa esimerkiksi maansiirtolavoihin, vaihtolavoihin, maatalouskoneisiin, kaivosteollisuuden lavoihin sekä kaikenlaisiin kauhoihin ja kulutusosiin.

Ferreus Oy:n toimitusjohtajan Mika Raudan mukaan Hardox® 500 Tufilla ei ole ainakaan vielä varteenotettavaa kilpailijaa markkinoilla.

– Hardox® 500 Tufista on vaikea pistää paremmaksi. Sen ominaisuudet ovat täysin omaa luokkaansa, Rauta toteaa.

Hyötykuorma kasvaa ja käyttöaika pitenee

Hardox® 500 Tuf -kulutuslevyn erinomaisen kulutuskestävyyden ansiosta muun muassa kauhojen ja muiden lisäosien käyttöikä pitenee ja ylimääräisiä kulutusosia tarvitaan entistä vähemmän. Esimerkiksi Hardox® 450 -kulutuslevystä valmistettuihin kauhoihin verrattuna käyttöikä voi kasvaa lähes puolella.

– Ero tavallisesta teräksestä valmistettuihin tuotteisiin on vielä suurempi, Rauta huomauttaa. Hardox® 500 Tuf ei tarjoa ainoastaan kulutuskestävyyttä, vaan myös erinomaista sitkeyttä rakenteellisena kulutuslevynä muun muassa kovaan käyttöön tarkoitetuissa lavoissa. Se tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia tukirakenteiden vähentämiseen ja poistamiseen. Hardox® 500 Tuf voi nimittäin kantaa kuorman niiden sijaan.

– Lava ilman tukipalkkeja on kevyempi, rakentuu vähemmistä osista ja säästää näin ollen merkittävästi myös valmistuskustannuksissa. Pienempi taarapaino suurentaa hyötykuormaa sekä vähentää polttoaineenkulutusta kuljetettua tonnia kohden. Polttoainesäästön ansiosta myös hiilidioksidipäästöt pienevät. Näin ollen tuote on ympäristöystävällinen ja samalla myös taloudellinen.

Raudan mukaan sileälaitainen vaihtolava on aerodynaamisilta ominaisuuksiltaan selkeästi parempi. Aerodynamiikan osuus polttoainekulutuksesta maantienopeuksilla on täysiperävaunuyhdistelmässä yli 30% täydessäkin kuormassa (VTT:n tutkimukset 2019). Sileälaitainen vaihtolava mahdollistaa erilaisten automatisoitujen kattoratkaisujen rakentamisen, jotka tolppalaitaisiin vaihtolavoihin verrattuna ovat selkeästi vaikeampi toteuttaa.

– Näin ollen Hardox® teräs mahdollistaa myös uusi hyötyjä, joita ei aina pelkkiä kiloja vertaillessa välttämättä huomata.

Kuinka paljon hyötykuorma voi sitten kasvaa? Raudan mukaan se riippuu täysin tuotteesta ja sen käyttökohteesta.

– Ero on merkittävä, jos Hardox® 500 Tufia verrataan esimerkiksi tavalliseen teräkseen. Hardox® 500 Tufia käyttämällä voidaan päästä jopa yli 2000 kilon hyötykuorman kasvuun ajoneuvoyhdistelmässä.

Käyttäytyminen tuotannossa

Hardox® 500 Tuf on puhdasta terästä, jolla on erittäin vakaat ja taatut tasomaisuus-, paksuus- ja taivutusominaisuudet. Se on myös hyvin muokattava tuote.

– Terästä voi hitsata kaikilla tavanomaisilla tekniikoilla, mutta niin kuin muutkin kovat teräkset, myös Hardox® 500 Tuf vaatii paljon tarkkuutta tuotannossa, jotta kaikki ominaisuudet saadaan hyödynnettyä.
Raudan mukaan SSAB:n materiaalit ovat aina olleet tasalaatuisia ja hyvillä laadunvarmistuksilla tehtyjä, minkä vuoksi kulutuslevyn tuotannossa ei ole ollut suurempia haasteita.

– Se on myös yksi syy, miksi me olemme käyttäneet SSAB:n tuotteita jo pitkään.

Esimerkki painonsäästöstä - Hardox® 500 Tufista tehty vaihtolava

Käyttökohde: Hakkeenajo

Tekijä: Ferreus Oy

Vaihtolavan mitat:

  • Leveys 2550 (ulkoleveys) laatikko 2380
  • Korkeus 2860 (laita) + kiskot
  • Pituus 8500 (vetolenkin keskeltä perään), laatikon pituus 8300
  • Tilavuus ~57 m³
  • Pohja 3mm Hardox® 500 TUF
  • Laita 2,5mm Hardox® 450
  • Paino ~3100kg à-1170kg (-27%)

Painonsäästö:
- 621 kg levymateriaaleista
- 550 kg tolpista ja palkeista

Fossiilivapaa teräs -hanke ja Hardox® In My Body -laatuohjelma

Vuonna 2016 SSAB käynnisti yhteistyökumppaneidensa kanssa hankkeen, jonka päätavoitteena on tuoda markkinoille täysin fossiilivapaa teräksenvalmistustekniikka (HYBRIT) vuoteen 2026 mennessä. HYBRIT-tekniikan avulla teräksen valmistuksessa syntyvät hiilidioksidipäästöt pystytään poistamaan. Lisäksi asiakkaiden ilmastovaikutukset pienenevät.

Mika Raudan mukaan Hardox® 500 Tufissa on samoja elementtejä kuin HYBRIT-hankkeessa: hiilidioksidipäästöjä on pyritty vähentämään.

– Kevyemmän kulutuslevyn valmistukseen tarvitaan vähemmän terästä, ja sitä kautta myös päästöt vähenevät, Rauta selventää.

– Hyötykuorman kasvaessa liikenteessä sekä hiilidioksidipäästöt että polttoaineenkulutus vähenevät, hän jatkaa.

Ferreuksen Hardox® 500 Tufista valmistettu vaihtolava on osa Hardox® In My Body -ohjelmaa, mikä tarkoittaa sitä, että Ferreus Oy on valmistanut lavat tiettyjen laatustandardien mukaisesti ja näin ollen se saa käyttää tuotteissaan Hardox® In My Body -tuotetarraa.

– Tämä logo tuotteessa takaa, että tuote on valmistettu Hardox® -kulutuslevystä eikä huonolaatuisesta jäljitelmästä, Rauta selventää.

Rauta kertoo olevansa ylpeä siitä, että Ferreus Oy on ollut mukana Hardox® In My Body -ohjelmassa jo vuosia.

– Se ei ole pelkästään vain logotarra. Se on osoitus luottamuksesta ja ammattitaidosta.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä