Kalajoen Satama kehittyy, valmiina lisääntyviin liikennemääriin

Facebook
26.03.2021 | Teollisuus
Kalajoen satama on suurista integraateista riippumaton vapaa kauppasatama, joka palvelee asiakkaita tasapuolisesti. Sataman ja satamaoperaattoreiden kautta vienti- ja tuontitoiminnot toteutetaan tehokkaasti, kilpailukykyisin hinnoin. Satamasta on kehittymässä hyvää vauhtia merkittävä logistiikkakeskittymä.- Kalajoen Sataman uusi laiturin osa otettiin käyttöön kesällä 2019, jonka myötä Länsilaiturin pituus kasvoi 123 metriä ja samalla kasvoi myös sataman varastokenttä. Investoinnit ovat valmistautumista tulevaan. Meillä on nyt hyvät valmiudet ja enemmän tilaa ottaa enemmän laivoja ja lasteja vastaan, summaa Kalajoen Satama Oy:n toimitusjohtaja Petri Nikupeteri.Hyvä toimintaympäristö teollisille toimijoilleNikupeterin mukaan Kalajoella halutaan palvella olemassa olevia asiakkaita entistä paremmin ja tehokkaammin, huomioiden asiakkaiden tarpeet ja kustannustehokkuus. Samaan aikaan satamaa markkinoidaan aktiivisesti uusillekin asiakkaille. Satamassa on tarjolla runsaasti teollista toimintaa palvelevaa hallitilaa, mutta myös sataman ympärillä sijaitsevalla teollisuusalueella on loistavat mahdollisuudet uuden liiketoiminnan aloittamiseen.− Haluamme viestittää, että kehitämme jatkuvasti logistiikkaketjuamme ja muutakin toimintaa Kalajoen Sataman ympärillä.Nikupeteri kertoo, että Kalajoen Sataman operaattoreina toimivat huolintaliikkeet Rahjan Huolinta Oy ja Oy Blomberg Stevedoring Ab.− Kumpikin operaattoreistamme on investoinut kalustoonsa ja kasvattanut resurssejaan. Lastien lastaus ja purku tapahtuvat nopeasti, mikä parantaa toiminnan kustannustehokkuutta, kehuu Nikupeteri.Helpot kulkuyhteydet ja riittävästi nostokapasiteettiaTuulivoimalatoimituksiin ja muihin projektilasteihin Kalajoella on erityisen hyvät toimintaedellytykset. Maantieyhteydet ovat hyvät aina itäisimpään Suomeen. Myös nostokapasiteettia on tarjolla tarpeen mukaisesti.- Kalajoen Satamaan on toimitettu Havator Oy:n Gottwald HMK 300 E -satamanosturi, joka mahdollistaa muun muassa projektikuormaukset sekä muiden suurten, jopa 100 tonnia painavien taakkojen nostot. Satama voi nyt jatkossa palvella tehokkaasti esimerkiksi tuulivoimaliiketoiminnan logistisia tarpeita. Kalajoelta on hyvät ja helpot yhteydet valtateille 8 sekä 4, joiden kautta liikkuu paljon muun muassa tuulivoimakuljetuksia. Satamassa on satamanosturin lisäksi operaattoreiden uusia materiaalinkäsittelykoneita, jotka ovat tärkeä osa sataman toimintaan ja mahdollistavat erilaisten tuotteiden käsittelyn. Satama valmistautuu tuulivoimakuljetuksiin myös lisäämällä kenttätiloja usealla hehtaarilla sekä parantaa entisestään sataman infraa helpottamaan pitkien osien kuljettamista pois sataman alueelta, kertoo Nikupeteri.Sataman teollisuusalueella sijaitseva konepajakiinteistö tukee tulevaisuuden kehittämistoimintojaSataman välittömässä läheisyydessä sijaitseva, entinen Ruukki Engineering Oy:n konepajahalli varusteineen on loistava lisä sataman toimintojen kehittämiselle. Tilaa hallissa on noin 9000 m², josta reilut puolet on tällä hetkellä teollisessa käytössä.- Kalajoen Sataman ensisijainen tarkoitus on vuokrata kiinteistö toimijalle, joka käyttää myös sataman palveluja sekä tuo alueelle työpaikkoja. Satama pystyy vuokraamaan joustavasti kiinteistöltä kenttäaluetta ja hallitilaa myös muille toimijoille.Kiinteistöstä on mahdollista osoittaa myös pienempiä kokonaisuuksia. Tällä hetkellä vapaata tilaa on noin 4000 m². Konepajakiinteistö sijaitsee satama-alueella, satama-altaan reunalla, joka mahdollistaa isojenkin kappaleiden lastaamisen suoraan tehdasalueelta laivaan, korostaa Nikupeteri.www.portofkalajoki.fiArtikkeli on julkaistu Teollisuusuutiset-lehdessä 1/2021.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä