Kalajoen Satama valmis lisääntyviin liikennemääriin

Facebook
15.09.2020 | Teollisuus
Kalajoen Sataman uusi laiturin osa otettiin käyttöön kesällä 2019, jonka myötä Länsilaiturin pituus kasvoi 123 metriä. Samalla kasvoi myös sataman varastokenttä.− Investoinnit ovat valmistautumista tulevaan. Meillä on nyt hyvät valmiudet ja enemmän tilaa ottaa isompia laivoja ja lasteja vastaan, summaa Kalajoen Satama Oy:n toimitusjohtaja Petri Nikupeteri.Hyvä toimintaympäristö teollisille toimijoilleNikupeterin mukaan Kalajoella halutaan palvella olemassa olevia asiakkaita entistä paremmin ja tehokkaammin, huomioiden asiakkaiden tarpeet ja kustannustehokkuus. Samaan aikaan satamaa markkinoidaan aktiivisesti uusillekin asiakkaille. Satamassa on tarjolla runsaasti teollista toimintaa palvelevaa hallitilaa, mutta myös sataman ympärillä sijaitsevalla teollisuusalueella on loistavat mahdollisuudet uuden liiketoiminnan aloittamiseen.− Haluamme viestittää, että kehitämme jatkuvasti logistiikkaketjuamme ja muutakin toimintaa Kalajoen Sataman ympärillä.Nikupeteri kertoo, että Kalajoen Sataman operaattoreina toimivat huolintaliikkeet Rahjan Huolinta Oy ja Oy Blomberg Stevedoring Ab.− Kumpikin operaattoreistamme on investoinut kalustoonsa ja kasvattanut resurssejaan. Lastien lastaus ja purku tapahtuvat nopeasti, mikä parantaa toiminnan kustannustehokkuutta, kehuu Nikupeteri.Projektilasteille runsaasti varastotilaa ja hyvät kulkuyhteydetTuulivoimalatoimituksiin ja muihin projektilasteihin Kalajoella on erityisen hyvät toimintaedellytykset. Maantieyhteydet ovat hyvät aina itäisimpään Suomeen saakka ja varastotilaa on tarjolla runsaasti. Myös nostokapasiteettia on tarjolla tarpeen mukaisesti.Liikenne kasvusuunnassaSataman liikennemäärät kehittyivät positiivisesti viime vuoden aikana. Ainoastaan alkusyksystä tuli notkahdusta maailmanmarkkinoilla, joka näkyi myös Kalajoen sataman läpi kulkeneiden lastimäärien pienenä laskuna.− Projektiliikenne kehittyy positiivisesti ja siihen myös satsataan. Syksyn aikana satamaan on tulossa myös uutta yritystoimintaa.Nikupeteri mainitsee, että kuluvan vuoden alku on ollut haastava, varsinkin kesäkuukausien osalta. Korona itsessään ei ole vaikuttanut sataman toimintoihin, mutta vientikohteissa asetetut rajoitteet ovat näkyneet jonkin verran satamaliikenteessä. Maailman markkinoiden haasteet tuovat vielä oman lisänsä liikennemäärien kehitykseen.www.portofkalajoki.fiArtikkeli on julkaistu Teollisuusuutiset-lehdessä 3/2020.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä