Uudenkaupungin satamasta on suora yhteys Keski-Eurooppaan

Facebook
18.02.2021 | Teollisuus
Uudenkaupungin sataman traileriliikenteen kenttätilan laajennus on valmistunut. Asfaltoitua kenttää on nyt 1,3 hehtaaria enemmän.– Trailerimääränä se tarkoittaa viittäkymmentä lisäpaikkaa. Laajennus tuo meille enemmän joustavuutta laivojen käännöissä. Kapasiteetti riittää, vaikka edellisessä aluksessa tulleet trailerit eivät olisi ehtineet pois alta ennen seuraavan aluksen saapumista, toteaa toimitusjohtaja Teemu Vaahtera.– Tämän vuoden iso hanke on hallisaneeraus. Se on juuri alkanut, ja valmista pitäisi olla kesän loppuun mennessä. Lisää tilaa tulee hieman yli 1 000 m². Osa tilasta on tarkoitettu irtotavaralle, ja osaa tilasta on mahdollisuus lämmittää. Lämmitettävässä osassa voidaan säilyttää kappaletavaraa tai muuta materiaalia, jota on pidettävä plussan puolella olevassa lämpötilassa.Säännöllinen linjaliikenne SaksaanUudenkaupungin satamassa on toimintaa 24/7, eli satama ei koskaan nuku. Satamaan voi tuoda ja sieltä voi hakea trailereita ympäri vuorokauden, jokaisena viikonpäivänä. Myös alusten purku ja lastaus onnistuu kellon ympäri.Uudenkaupungin satamasta on tällä hetkellä kolme viikoittaista Finnlinesin RoRo-vuoroa Saksan Travemündeen. Lisäksi kaksi kertaa viikossa autolaivat liikennöivät edestakaisin Bremerhaveniin.– Viennin ohella autolaivoilla myös tuodaan autoja Suomeen, mikä onkin logistisesti järkevää. Toinen autolaivoista ajaa Södertäljen kautta, eli Saksan lisäksi myös Ruotsista voidaan saada autoja kuljetukseen, Teemu Vaahtera mainitsee.Uudenkaupungin sataman palveluista voivat hyötyä esimerkiksi kuljetusliikkeet, joilla on liikennettä Keski-Eurooppaan.– Säännöllinen yhteys Saksaan mahdollistaa monenlaisten tuotteiden viennin ja tuonnin. Travemündesta on hyvät rautatieyhteydet kaikkialle Keski-Eurooppaan.Logistisesti mainio sijaintiUudenkaupungin satamaan on valtatieltä 8 vain 20 km:n osuus erittäin hyväkuntoista tietä. Tiestö on laadukasta niin Rauman, Turun kuin Eurankin suuntaan. Satamaan tulee myös raideyhteys.– Satamamme saavutettavuus on erinomainen. Jos ajatellaan linjaliikennettä Saksaan Länsi-Suomesta, niin Uusikaupunki on paras vaihtoehto. Länsi-Suomesta on huomattavasti lyhyempi matka tulla Uuteenkaupunkiin kuin vaikkapa Helsinkiin, Teemu Vaahtera huomauttaa.Kattavat palvelut kaikille asiakkailleUudenkaupungin satamassa on kaksi laituripaikkaa nosturilla purettaville ja lastattaville laivoille. Satama tarjoaa varastointia lift-on/lift-off-alusten rahdeille.– Pystymme käsittelemään ja varastoimaan alusten irtolastia. Kauttamme kulkee mm. kasvituotteita, rehua, metallia ja soodaa.Teemu Vaahtera painottaa, että Uudenkaupungin satama ei ole pelkästään autotehtaan käytössä.– Vaikka iso osa liikenteestämme liittyy autotehtaan toimintaan, meillä riittää kapasiteettia muullekin rahdille. Esimerkiksi soijaa jalostava Nordic Soya Oy on meille iso asiakkuus irtotavarapuolella. Heidän raaka-aineensa tulee satamaan irtotavarana, jonka operaattori purkaa, me välivarastoimme sen, ja varastosta soijatehdas ottaa tavaraa oman tarpeensa mukaan tehtaalle purkuun. Myös tehtaan valmiita tuotteita lähtee meidän kauttamme maailmalle.Ympäristöystävällisyys korostuuKaikki sataman kenttävalot on vaihdettu LED-valoihin, ja parhaillaan menossa on hallivalaistuksen vaihtaminen LEDeihin. Tavoitteena on sekä tehokas että ekologinen valaistus.– Kattavalla valaistuksella parannamme turvallisuutta. Joka kolkan on syytä olla valaistu, kun ahtaajat työskentelevät ympäri vuorokauden, ja trailereita tuodaan ja haetaan. Lisäksi talvisaikaan lunta aurataan kelloon katsomatta.– LED-valoilla säästämme sähkönkulutuksessa. Samalla pienennämme aiheuttamaamme ympäristökuormitusta. Olemme teettäneet tutkimuksen koko sataman aiheuttamasta hiilijalanjäljestä, jota pyrimme pienentämään. Ympäristönäkökulman huomioimisesta on tullut luonteva osa toimintaamme, Teemu Vaahtera kertoo.– Viime vuonna uudistimme toimintajärjestelmiämme sekä laadimme uuden toimintakäsikirjan, ja tänä vuonna on tarkoitus saavuttaa laatu-, henkilöstö- ja ympäristösertifikaatit.Käytössä uusin teknologiaTeemu Vaahteran mukaan Uudenkaupungin satama pyrkii tukemaan suomalaista valmistavaa teollisuutta joustavilla ja tehokkailla palveluilla.– Pohdimme jatkuvasti toimintamme kehittämistä yhdessä nykyisten ja mahdollisten tulevien asiakkaiden kanssa.Sataman toimintaa tehostetaan moderneilla digitaalisilla ratkaisuilla. Projektihankkeena on mm. järjestelmä, joka näyttää trailereiden sijainnit ja säilytysajat.– Järjestelmä tulee vähentämään ylimääräistä ajoa satamakentällä. Ylimääräisen ajon minimointi pienentää päästöjä, lyhentää satamassaolon kestoa ja parantaa turvallisuutta, Teemu Vaahtera listaa.– Tulevaisuudessa tähtäämme kameroiden ja tekoälyalgoritmien käyttämiseen traileriyksiköiden reaaliaikaisessa seurannassa. Pitkälle viedyssä automatisoidussa järjestelmässä kuljetusyhtiöllä ja loppuasiakkaalla olisi ajantasainen tieto yksittäisen trailerin sijainnista.www.ukiport.fi

Uudenkaupungin Satama Oy

  • Väylän syvyys 8,5 m
  • Aluskäyntejä 350/vuosi
  • Tavanomainen rahtimäärä n. miljoona tn/vuosi
  • Sataman maa-alue n. 16 ha
  • Henkilöstöä 6
Artikkeli on julkaistu Turun seudun Yritysmaailma -lehdessä 1/2021.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä