Pyydä tarjous

Helppokäyttöinen ja äärimmäisen tarkka 3D-koneohjaus L5 Navigationilta

Digipalvelut
04.07.2022 | Yrityselämässä tapahtuu, Rakentaminen

Uuden L5 Navigation -koneohjaustuotelinjan lanseeraus tapahtui viime vuoden maaliskuussa. Tuotelinjan L5 U3D sisältä löytyvät omat koneohjaukset kaivinkoneille (X), käsimittalaitteille (S), pyöräkuormaajille (L ja L+), monitoimikoneille kuten Lännen Tractor ja Huddig (XL). L5 Navigationin koneohjauksen etuihin kuuluu sen tarkkuus, helppokäyttöisyys sekä kilpailukykyinen hinta.

– L5 U3D -ohjelmiston kehittämisestä on vastannut tanskalainen UniControl, jonka me muokkaamme Pohjoismaihin sopivaksi. Uusi 3D-koneohjausjärjestelmä soveltuu kaikkiin erilaisiin työkoneisiin, joissa se toimii kuljettajaa opastavana järjestelmänä. Laitteet ovat helppokäyttöisiä, joten kynnys niiden käyttämiseen työmailla on hyvin matala, L5 Finland Oy:n toimitusjohtaja Sven-Erik Emtö kertoo.

Arvokkaiden maahan kaivettujen kaapeleiden sijainti on tärkeää tietää tarkasti, etteivät ne vahingoittuisi maanrakennustöissä. L5 Navigationin uudella tuoteperheellä kaapeleiden paikannus onnistuu helposti, mutta laitteistolla voidaan tehdä paljon muutakin. Emtö mainitsee, että laitteita on myyty paljon mm. Ruotsin metsähallituksen käyttöön.

– Kynnys laitteiden hankintaan on madaltunut, koska laitteiston hintatasoa sekä käyttöönottokynnystä on saatu merkittävästi matalammaksi. Aikaisemmin kustannus on ollut liian korkea suhteessa laitteiston todelliseen käyttöasteeseen, nyt tämä epäsuhta on historiaa.

Opastusta ja urakoiden dokumentointia

Laitteisto opastaa digitaalisia malleja, opastaa digitaalisten mallien rakentamiseen ja lisäksi järjestelmään sisältyy L5 Navigationin käyttämä Unicontrol-pilvipalvelu. Koneohjaus saa tietonsa suoraan pilvestä, joka opastaa työssä ja työn valmistuttua työn tulokset raportoidaan takaisin pilveen.

– Esim. ruoppauskohteissa voidaan tallentaa kauhan liikkeet, joiden kautta voidaan todentaa kuinka syvällä kauha on käynyt. Monessa tapauksessa raportti siirtyy edelleen johonkin toiseen asiakkaan ohjelmistoon L5 Navigationin pilvipalvelusta.

Emtö mainitsee, että pilvipalvelusta suunniteltu digitaalinen malli saadaan siirrettyä suoraan koneohjaukseen tai käsikeppiin. Koneohjaukseen voi syöttää tiedot myös manuaalisesti, mikäli valmista aineistoa ei ole ladattavissa.

– Siellä voidaan käyttää taustakuvia, pintamalleja ja muuta paikkatietoa. Nyt esimerkiksi sähköyhtiötkin voivat itse mitata kaapeleiden ja vaihteiden paikat, koska kynnys laitteiston käyttöön on riittävän matala.

Antureiden asentaminen vaatii ammattitaitoa

– 3D-koneohjausjärjestelmän asentamisessa on ensiarvoisen tärkeää, että ymmärtää koneen rakennetta. Perusjärjestelmässä on viisi anturia, jotka hoitavat koneen rungon liikkeitä sekä puomistoa. Nyrkkisääntönä on, että koneohjauksen asentaminen ja kalibrointi on noin 16 tunnin työ. Kalibroinnissa huomioidaan kaikki asiakkaan eri kauhat. Lisäksi tarjoamme laitteiston käyttökoulutusta. Käyttökoulutusta voidaan jatkaa pilven kautta etänä, kun koneohjausta päästään käyttämään käytännössä, Emtö toteaa.

Yksinkertainen ja tarkka järjestelmä

– Meidän 3D-koneohjausjärjestelmän rakenne on sellainen, jonka kautta haluamme todistaa, että tämän voi tehdä yksinkertaisestikin.

Emtö kertoo, että kalibroidussa koneessa on CAN-väylä hoitamassa antureita ja liikkuvia osia, GNSS-yksikkö hoitaa puolestaan paikannuksen satelliittien avustamana. Järjestelmä keskustelee WiFin välityksellä hytissä olevan tabletin kanssa.

– Tabletti on irrotettavissa ja vietävissä myös hytin ulkopuolelle, jolloin piirustusten tarkastelu voi olla helpompaa. Hytissä on perinteisen käsi-GPS:n tyyppinen rakenne, jossa on vähemmän työtä haittaavia piuhoja ja lisälaitteita. Pyrimme siihen, että järjestelmä olisi ajaton, mutta jos päivitykselle sattuisi tulemaan tarvetta, olisivat järjestelmän vaihdettavat osat halpoja.

L5 Navigationin toimitukseen sisältyy kaikki tarvittava, eli anturit, käyttöjärjestelmä, käyttöliittymänä toimiva tablettitietokone sekä pilvipalvelut.

– Käytämme koneohjausjärjestelmissämme amerikkalaisia SignalQuestin antureita, jotka ovat äärimmäisen tarkkoja ja laadukkaita. Kaikkien koneohjausjärjestelmien osalta on tärkeää, että järjestelmä on asennettu ja kalibroitu huolellisesti, jotta se toimisi suunnitellusti, Emtö painottaa.

L5 Navigationin käyttäjille päivystävä online-tuki

– Meillä on Pohjoismaiden kattava päivystävä online-tuki. Puhelintukipalvelutkin ovat hyvin hoidossa. Pelkästään Suomesta löytyy yhteensä kuusi teknisen tuen henkilöä, jotka voivat antaa asiakkaillemme puhelintukea, itseni mukaan lukien.

Emtö kertoo, että L5 Navigationin tavoitteena on olla Pohjoismaiden suurin koneohjausjärjestelmätoimittaja viiden vuoden kuluessa.

– Kaikki järjestelmäpäivitykset tapahtuvat automaattisesti, joten asiakkaan ei tarvitse huolehtia laitteiston ohjelmistopäivityksistä. Järjestelmä kehittyy jatkuvasti, joten pyrimme vastaamaan asiakkaiden esittämään toivelistaan aina mahdollisuuksien mukaan. Ihan jokaista toivetta emme voi toki toteuttaa. Päivitystä testataan aina useassa eri vaiheessa, ennen kuin uusi virallinen versio jaetaan kaikille asiakkaille.

Vihreää teknologiaa ja uusia mahdollisuuksia

Emtö mainitsee, että helppokäyttöinen L5 Navigation -3D-koneohjausjärjestelmä houkuttelee aiempaa enemmän pienempiäkin maanrakennusyrittäjiä. Samalla yrittäjät voivat päästä kiinni uusiin projekteihin ja heidän toimintatapansa muuttuu aiempaa tehokkaammaksi.

– Voidaan jopa väittää, että tämä on osittain aika vihreä teknologia, koska parhaassa tapauksessa koneen kauha ei tee enää turhia liikkeitä, olettaen että konetta ohjaava malli on hyvä ja kone on kalibroitu oikein. Tekniikka on kehittynyt huimasti siitä, kun ensimmäiset 3D-koneohjaukset tulivat 2000-luvun alkuvuosina Suomeen. Maapalloa kiertävien satelliittien määrän kasvaessa, myös koneohjauksen tarkkuus paranee entisestään.

www.l5navigation.fi

www.facebook.com/L5NavigationGlobal

www.linkedin.com/company/l5-navigation-systems-ab

twitter.com/l5navigation

YouTube-kanava