Käytännön tekeminen motivoi ammattikoululaisia TAO, Turun ammattiopistosäätiössä

Ennen joulua tehdään koulussa ensimmäiset ammatilliset näytöt, jossa rakennuspeltitöitä opiskelevan Tanishan on tarkoitus valmistaa ulosheittäjä, jonka avulla ohjataan sadevesi katon rännistä sadevesikaivoon. Kuvassa hän työstää peltiä niin sanotulla mankelilla.
Ennen joulua tehdään koulussa ensimmäiset ammatilliset näytöt, jossa rakennuspeltitöitä opiskelevan Tanishan on tarkoitus valmistaa ulosheittäjä, jonka avulla ohjataan sadevesi katon rännistä sadevesikaivoon. Kuvassa hän työstää peltiä niin sanotulla mankelilla.
23.11.2023 | Koulutus ja opiskelu

TAO, Turun Ammattiopistosäätiössä voi opiskella yhdeksään eri käsityöammattiin. Monilla koulutusaloilla tehdään harjoitustöiden lisäksi asiakastöitä, ja kaikkiin koulutuksiin kuuluu käytännön harjoittelua oikeissa alan yrityksissä. Työharjoittelujen ansiosta moni saakin kesätöitä opiskelemaltaan alalta tai jopa oppisopimuspaikan. Kävimme kysymässä näkemyksiä opiskelijoilta itseltään.

17-vuotias turkulaistyttö Tanisha Shanghavi aloitti rakennuspeltisepän opinnot TAOssa syksyllä 2023.

- Kuulin tästä koulusta kaveriltani, ja kun kävin tutustumassa oppilaitokseen, tuli hyvä fiilis, ja päätin hakea opiskelemaan, hän kertoo. Mukavinta ammattikoulussa opiskelemisessa on hänestä se, että pääsee tekemään alan hommia ja näkee konkreettisen lopputuloksen.

- Olen oppinut käyttämään alalla tarvittavia laitteita ja tekemään pellistä erilaisia esineitä, hän iloitsee.

Kiitosta Tanishalta saa myös se, että opettaja ei huohota hallissa niskaan, mutta apua saa aina, kun tarvitsee.

- Syksyllä kävimme oikealla työmaalla asentamassa hallissa tekemiämme savupiipun hattuja ja suojia.

Katolle kiipeäminenkään ei tätä nuorta naista hirvittänyt.

- Ei se ollut paha juttu, ja tasakatolla työskentely oli ihan helppoa.

Ammattikoulua hän pitää hyvänä vaihtoehtona niille, jotka haluavat oppia käytännön töitä tekemällä.

Palakanttikoneella voi tehdä kasettiseinän osiin tarvittavia reunoja. Kuvassa Kosti Fihlström esittelee valmiita osia.

Rakennuspeltisepän ammattia tulevaisuudessa haluaa tehdä myös Kosti Fihlström, jonka opinnot ovat jo puolivälissä.

Hänen mielestään rakennuspeltisepän työ on monipuolista, joten työhön ei sen ansiosta kyllästy. Viime keväänä hän oli opiskeluun kuuluvassa työharjoittelussa Virtemetalli Oy:ssä.

- Siellä sai oppia vanhoilta mestareilta ja muutenkin lähempää kosketusta siitä, miten oikeissa työolosuhteissa toimitaan, kertoo Kosti.

Kyseinen yritys valmistaa tehdasolosuhteissa erilaisia tuotteita pellistä, joten kattotöitä ei tässä yrityksessä tehty. Kostin työpanokseen harjoittelujaksolla oltiin sen verran tyytyväisiä, että hän sai jäädä samaan yritykseen myös kesätöihin. Alalla onkin suuri pula osaavista työntekijöistä, joten valmistuvien työllisyysnäkymät ovat valoisat.

Oppisopimus bussimaalaamossa

Paimiolainen Lucas Kuusivaara on aina ollut kiinnostunut autoista.

- Korjaaminen ei kuitenkaan ole minun juttuni, mutta ajoneuvojen maalaaminen alkoi kiinnostaa, kun kävimme yläasteella tutustumassa TAOn pintakäsittelylinjaan, hän kertoo.

Nyt tämä 17-vuotias nuorukainen suorittaa ammatillisen perustutkinnon toista vuotta oppisopimuksessa Suomen Korikorjaus Oy:ssä. Miten se on mahdollista ja vieläpä alaikäisenä?

- Olin viime keväänä koulutussopimuksessa samassa yrityksessä, minkä jälkeen pääsin kesätöihin, hän kuvailee.

Syyslukukauden alussa tehtiinkin jo sitten oppisopimus, mikä tarkoittaa, että suurin osa oppimisesta tapahtuu työpaikalla. Yhteisiä tutkinnon osia piti opiskella koulussa, mutta ammatilliset opinnot hoituvat suurimmaksi osaksi työtä tekemällä.

Ennen maalaamista pitää suojata bussista ne osat, joihin maaliroiskeita ei haluta, tietää pintakäsittelyä opiskeleva Lucas.

- Ensimmäisestä päivästä lähtien pääsin tekemään kaikenlaisia pintoja, ei vain esikäsittelyä, iloitsee Lucas.

- Bussihommissa on se kiva puoli, ettei se ole niin pikkutarkkaa. Normaali työpäivä on 7,5 tuntia, ja Lucas on mielellään tehnyt välillä myös ylitöitä, jos joku maalaustyö on pitänyt saada nopeasti tehtyä.

- Jos joku homma on kesken, se tehdään valmiiksi, hän kiteyttää. Työmatkat Orikedolle ovat hoituneet kätevästi autolla, sillä ajokortin hän sai suoritettua erikoisluvalla juuri sopivasti elokuussa.

Oppisopimuspaikassa oppii hyvin työelämän toimintatavat.

- Täällä on hyvä työilmapiiri, ja aina autetaan, jos sitä tarvitsee. Työkavereilta saa myös paljon hyviä vinkkejä ja oppii myös uusia työtekniikoita.

- Jokaisella on kuitenkin oma tapa tehdä, ja täällä on mahdollisuus kokeilla, mikä sopii itselle parhaiten.

- Hyvä puoli tässä oppisopimuksessa palkan lisäksi on se, että valmistumista saa nopeutettua noin puolella vuodella, lisää Lucas Kuusivaara.

Uuden oppiminen ja maailman pelastaminen inspiroivat verhoilijaopiskelijoita

Jatkuva haku on yksi tapa päästä opiskelemaan ammattikouluun. TAOssa se tarkoittaa sitä, että opiskelijaksi voi hakea suoraan oppilaitokseen vaikka kesken lukukauden. Tästä ovat oivallisia esimerkkejä verhoilualan opiskelijat Iida Jurvanen ja Johanna Väyrynen.

Iida opiskeli ensin puusepäksi, ja viimeisessä harjoittelupaikassaan hän tutustui verhoiluun.

- Siitä se mielenkiinto heräsi, ja edelliskeväänä sitten aloitin opiskelun TAOssa.

Johanna puolestaan sai koronakeväänä kiireapulaisen paikan Verhoomo Kuusivaaralta ja innostui kivasta työstä.

- Työnantaja sitten ehdotti, että jos hakisin tänne kouluun, ja isona porkkanana on se, että valmistumisen jälkeen he voisivat kuulemma tarjota lisää töitä ja vaativampia tehtäviä.

Iida (oik.) ja Johanna iloitsevat uuden oppimisesta ja itsensä haastamisesta. Verhoiluala tarjoaa monipuolisia töitä veneen patjoista kauniisiin istuimiin ja kaikkea siltä väliltä.

Molempia motivoi myös se, että saa oppia uutta ja haastaa itseään. TAOn verhoomossa on näiden nuorten naisten mukaan kannustava ilmapiiri, kivat opettajat ja laadukas opetus.

- Apua ja palautetta annetaan, ja korostetaan aina, että virheitä saa tehdä, koska sillä tavoin oppii myös ongelmanratkaisua, kertovat Iida ja Johanna.

Opinnoissa korostuu myös joustavuus, sillä opiskelijoiden erilaisia tarpeita ja oppimisen haasteita otetaan huomioon.

Iida korostaa, että verhoilijat eivät ompele verhoja, vaan verhoilutyöt ovat vaihtelevia ja huonekalut, joihin verhoiluja tehdään, ovat erilaisia.

- Yksi kiinnostava asiakastyö, jonka tein, oli auton ratin päällystäminen nahalla. Pidän myös punontatöistä, joissa paperinarulla voi tehdä tuoleihin istuinosia ja selkänojia.

Johanna puolestaan on mielissään siitä, että verhoilussa korostuu myös kiertotalous.

- Vanhoja huonekaluja korjaamalla voi tehdä oman osansa maailman pelastamisessa.

Hän korostaa lisäksi sitä, että toisen asteen opinnoissa löytää myös omia vahvuuksiaan ja oppii elämisen taitoja.

www.taos.fi

Facebook | Instagram | YouTube

TAO, Turun Ammattiopistosäätiössä

  • Voit opiskella yhdeksään eri käsityöammattiin. Näitä ovat: maalari, pintakäsittelijä, lattianpäällystäjä, veneenrakentaja, verhoilija, sisustaja, rakennuspeltisseppä, kiinteistönhoitaja ja restauroija.
  • Kaikkiin koulutuksiin kuuluu työelämässä tapahtuvaa opiskelua. Osa opinnoista on mahdollisuus suorittaa oppisopimuksessa alan yrityksessä.
  • Voit suorittaa kaksoistutkinnon, mikäli olet peruskoulusta juuri valmistunut ja sinulla on päättötodistuksessa vähintään arvosana 7 matematiikassa, äidinkielessä ja englannissa.
  • Vaalitaan käsityötaitoa ja perinteitä. Vuonna 1929 perustettu yksityinen oppilaitos on Suomen vanhimpia ammattikouluja.
  • Toteutetaan kestävän kehityksen periaatteita, mikä näkyy esimerkiksi vanhan korjaamisena, huoltamisena ja materiaalien vastuullisuuden huomioon ottamisena.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Muita uutisia