LinkedinFacebook
Pyydä tarjous

Fastroi on hionut Hilkka™-järjestelmän valmiiksi hyvinvointialueiden tarpeisiin

Digipalvelut
09.05.2022 | Sosiaali- ja kuntatalous

– Hilkka™-järjestelmä on käytössä yli sadassa kunnassa ja usealla hyvinvointialueella. Olemme tehneet yhteistyötä jo vuosia monien alueellisten sote-organisaatioiden kanssa, joten hyvinvointialueet eivät ole meille uusi asia, sanoo Fastroin myyntijohtaja Mika Sipilä.

– Sote-uudistukseen olemme valmistautuneet määrätietoisesti, joten järjestelmiemme puolesta kyseessä ei ole mullistava muutos. Olemme valmiina hyvinvointialueiden tuloon, joten nykyiset ja tulevat asiakkaamme voivat olla luottavaisin mielin.

Hilkka™-järjestelmä kotihoitoon ja asumispalveluihin

Hilkka™-järjestelmä on tehokas ja helppokäyttöinen toiminnanohjaus- ja asiakastietojärjestelmä kuntien ja yksityisten palveluntarjoajien kotihoitoon, kotiin annettaviin palveluihin ja asumispalveluihin.

Hilkka™ on käytössä reilusti yli tuhannessa yksityisen ja julkisen sektorin toimipisteessä Suomessa. Järjestelmä helpottaa yli 35 000 ammattilaisen päivittäistä työtä. Käyttäjätyytyväisyys on tutkitusti erittäin korkealla tasolla.

– Olemme onnistuneet helpottamaan asiakkaidemme arkea. Olemme saaneet jatkuvasti uusia asiakkaita. Asiakkaiden parissa saavutettuun luottamukseen on syytä nöyrin mielin olla tyytyväinen, Sipilä toteaa.

Työnjohdon palaset paikoilleen optimointityöpöydällä

Hilkka™ mahdollistaa tehokkaan ja ajantasaisen palvelujen, kotikäyntien, asiakastietojen ja laskutuksen hallinnan. Näin varsinaiseen hoito- ja asiakastyöhön jää enemmän aikaa, eikä hankalien ja vanhanaikaisten järjestelmien käyttö vaikeuta työn tekoa.

– Kotihoidon ja hoivapalveluiden töiden optimointia olemme tarjonneet jo kymmenen vuotta. Nyt olemme Hilkka™-järjestelmään kehittäneet optimointityöpöydän helpottamaan töiden suunnittelua.

Hilkan optimointityöpöydällä voi näppärästi tehdä työnjaon palapelin kokonaan valmiiksi ennen sen julkaisemista – toisin kuin useimmilla muilla välineillä, joissa kaikki muutokset täytyy julkaista yksi kerrallaan. Tällöin työvuorolistat muuttuvat työntekijöillä jatkuvasti, mikä tietenkin kummastuttaa ja herättää kysymyksiä.

– Simppelisti käytettävä optimointityöpöytä on vastaus nykyajan nopeatahtisuuteen ja yllätyksellisyyteen. Työpöydällä johto voi organisoida työt reaaliaikaisesti, muutosten tekeminen onnistuu näytöllä "vedä ja pudota" -periaatteella, Mika Sipilä kuvailee.

– Hilkka™-järjestelmässä optimointityöpöytä on turvallinen kehys, jossa kokonaisuuden voi kaikessa rauhassa hienosäätää valmiiksi ja julkaista vasta sitten.

Asiakasturvallisuus lisääntyy, virheiden mahdollisuus vähenee

Optimointi huomioi Hilkka™-järjestelmään viedyt tiedot henkilöstön osaamisesta ja muista mahdollisista rajoittavista tekijöistä. Esimerkiksi lääkehoitoa sisältävään työtehtävään ei ole mahdollista ohjata työntekijää, jolla ei ole järjestelmään merkittyä lääkelupaa.

– Optimointi vähentää inhimillisten virheiden mahdollisuuksia, Sipilä tiivistää.

Hilkka™ toimii myös työvuorojen toteutumisen seurannassa, joten erillistä työvuorojärjestelmää ei tarvita.

– Järjestelmä hälyttää esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, jos kotoaan suoraan työtehtäviin lähtevä hoitaja ei olekaan ilmoittautunut työvuoroon. Tämä ominaisuus parantaa asiakasturvallisuutta.

Mika Sipilän mukaan optimointityöpöytä helpottaa merkittävästi palveluntarjoajan töiden suunnittelijan urakkaa.

– Väline on koettu erittäin hyväksi. Optimointi on Hilkka™-järjestelmän maksullinen lisäominaisuus. Taitaa olla niin, että kaikki, jotka sitä ovat kokeilleet, ovat sen ottaneet käyttöön.

Mobiili uudistuu

Hilkka™-järjestelmä mahdollistaa reaaliaikaisen ja säädösten mukaisen kirjaamisen niin tietokoneen selaimella kuin mobiilissa.

Hilkka™-mobiilissa voi mm. sanella kirjauksen, jolloin kirjaus on mahdollista tehdä nopeasti ja asiakkaan kanssa yhdessä mobiililaitteella. Mobiilisti tehtävät kirjaukset säästävät aikaa toimistotöiltä, ja kaikki tiedot ovat aina ajan tasalla.

– Kehitämme jatkuvasti Hilkka™-järjestelmää mahdollistamaan tehokkaampaa hoitotyötä asiakkaidemme toivomalla tavalla. Mobiiliversio on yleisin käyttötapa hoitajien käytännön työssä, joten olemme panostaneet voimakkaasti sen kehittämiseen. Täysin uudistettu Hilkka™-mobiili tulee pilottikäyttöön alkusyksyllä 2022, paljastaa Mika Sipilä.

– Uusi versio on aiempaa helppokäyttöisempi ja nopeampi, mikä tarkoittaa hoitajille lisää aikaa asiakkaalle ja vähemmän aikaa kirjauksiin. Uusi Hilkka™-mobiili vastaa täysipainoisesti hyvinvointialueiden tarpeisiin.

Toimivat rajapinnat muihin järjestelmiin

Hilkan™ monet rajapinnat ja laajennusmahdollisuudet mukautuvat erilaisiin työympäristöihin. Rajapinnat esimerkiksi palkanlaskenta-, palveluseteli-, hoitajakutsu-, turvaranneke-, taloushallinta- ja laatujärjestelmiin mahdollistavat tiedon monipuolisen hyödyntämisen ja laajat tiedonsiirtomahdollisuudet. Fastroi Hilkka™ on luokiteltu Valviran tietojärjestelmäluokkaan A.

Mika Sipilä kertoo, että vaiheittain etenevä Kanta-palvelujen Sosiaalihuollon asiakastiedon arkisto avaa uusia mahdollisuuksia asiakastietojen siirtämiseen eri järjestelmien ja palveluntuottajien välillä.

– Hilkka™-järjestelmän pystyy jo nyt liittämään mm. maakunnalliseen RAI-järjestelmään ja tämän vuoden lopulla sosiaalihuollon Kantaan. Toimivat rajapinnat edistävät tiedolla johtamista ja vaikuttavuuden arviointia, kun esimerkiksi kunnassa voidaan saada tietoa omien palveluntuottajien tehokkuudesta.

– Kehitämme Hilkka™-järjestelmää tulossa olevat sosiaalihuollon Kanta-palvelut huomioiden. Kun Sosiaalihuollon asiakastiedon arkisto tulee täysimääräisenä käyttöön, Hilkka™ on siihen valmis, eikä asiakkaillemme tule mitään yllättävää rysäystä, Sipilä kertoo.

– Tässäkin asiassa kuljemme kohti tulevaisuutta yhtä jalkaa asiakkaidemme kanssa.

fastroi.com

[email protected]

Facebook

Twitter

LinkedIn

Fastroi on nyt osa myneva Groupia

Vuonna 2003 perustettu Fastroi on sosiaali- ja terveysalan innovatiivinen järjestelmätoimittaja, joka tarjoaa asiakastiedon hallinnan ja toiminnanohjauksen ratkaisuja asumispalvelujen, kotihoidon ja lastensuojelun ammattilaisille. Fastroin toimipisteet sijaitsevat Joensuussa, Tampereella, Vantaalla ja Skelmersdalessa (UK).

Maaliskuusta 2022 lähtien Fastroi on osa saksalaista myneva-konsernia, joka on Euroopan suurimpia sote-ratkaisujen toimittajia.

– Yhdistymisen myötä saamme käyttöömme valtavan määrän tietämystä järjestelmien kehityksestä, trendeistä ja vaatimuksista Euroopassa, mikä vahvistaa osaamistamme huomattavasti, toteaa Fastroin myyntijohtaja Mika Sipilä.

Muita uutisia