Kunta- ja hyvinvointialan työnantajat uskovat tekoälyn lisäävän alan tuottavuutta

Tekoäly voi mm. tukea ammattilaisia rutiinitehtävissä, vapauttaa resursseja asiakastyöhön ja auttaa parantamaan työssä jaksamista.
Tekoäly voi mm. tukea ammattilaisia rutiinitehtävissä, vapauttaa resursseja asiakastyöhön ja auttaa parantamaan työssä jaksamista.
09.04.2025 | Sosiaali- ja kuntatalous

Kunta- ja hyvinvointialan organisaatioista 85 prosenttia hyödyntää tekoälyä vähintään jonkin verran. Vuosi sitten vastaava osuus oli 70 prosenttia.

Kunta- ja hyvinvointialan johtajat odottavat tekoälyn parantavan palveluiden laatua ja tehostavan toimintaa. Yli 70 prosenttia kunta- ja hyvinvointialuetyönantajista uskoo, että tekoäly parantaa alan palveluja ja lisää tuottavuutta.

Palvelut voivat parhaimmillaan tehostua niin paljon, että tekoäly voi tarjota ratkaisuja jopa henkilöstöpulaan. Tämä on mahdollista, koska tekoäly voi muun muassa tukea ammattilaisia rutiinitehtävissä, vapauttaa resursseja asiakastyöhön ja auttaa parantamaan työssä jaksamista.

Tulokset käyvät ilmi Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n tekoälykyselystä, jolla selvitettiin tekoälyn käyttöä kunnissa, hyvinvointialueilla ja näiden omistamissa yrityksissä.

Helmikuussa tehty kyselytutkimus osoittaa, että tekoälystä on vastaajien mukaan hyötyä esimerkiksi asiakaspalvelun parantamisessa, rutiinitehtävien nopeuttamisessa ja päätöksenteon tehostamisessa kunta- ja hyvinvointialalla.

Tekoäly automatisoi ja nopeuttaa töitä

Tekoälyn avulla asiakaspalvelusta voi tehdä sujuvampaa, päätöksenteon laatua voi parantaa ja hallinnollisia prosesseja voi automatisoida entistä tehokkaammin.

– Myös tiedolla johtaminen kehittyy, kun tekoälyn avulla voidaan tunnistaa kehityskohteita ja trendejä aikaisempaa tarkemmin, KT:n osaamisen ja koulutuspolitiikan asiantuntija Mertzi Bergman sanoo.

Tekoälyn käyttö kunta- ja hyvinvointialoilla lisääntyy nopeasti, sillä tekoälyä ainakin jonkin verran käyttäneiden organisaatioiden määrä on lisääntynyt vuodessa 70 prosentista 85 prosenttiin.

– Tekoälyn täysi hyödyntäminen vaatii tavoitteellista strategiaa, riittäviä resursseja ja henkilöstön kouluttamista, KT:n työmarkkinatutkija Piitu Parmanne sanoo.

Hän uskoo, että ne organisaatiot, jotka ottavat tekoälyn käyttöön suunnitelmallisesti, saavat siitä suurimman hyödyn palvelujen laadun ja tuottavuuden parantamisessa.

Lähde: Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä

Katso myös tämä

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä paremman selauskokemuksen tarjoamiseksi
Näihin kuuluvat olennaiset evästeet, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta, sekä muut evästeet, joita käytetään vain anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin, mukavuusasetuksiin tai henkilökohtaisen sisällön näyttämiseen. Voit itse päättää, mitkä luokat haluat sallia. Huomaa, että asetuksista riippuen kaikki sivuston toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä. Mikäli muutat valintoja, niin päivitä sivu uudelleen asetusten tallentamisen jälkeen.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä paremman selauskokemuksen tarjoamiseksi
Näihin kuuluvat olennaiset evästeet, jotka ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta, sekä muut evästeet, joita käytetään vain anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin, mukavuusasetuksiin tai henkilökohtaisen sisällön näyttämiseen. Voit itse päättää, mitkä luokat haluat sallia. Huomaa, että asetuksista riippuen kaikki sivuston toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä. Mikäli muutat valintoja, niin päivitä sivu uudelleen asetusten tallentamisen jälkeen.
Evästeasetuksesi on tallennettu