Plandentiltä kotimaiset laitteet ja ohjelmistot hammaslääkärin vastaanotolle

Facebook
30.01.2023 | Sosiaali- ja kuntatalous

Plandentin valikoimiin kuuluvat kaikki hammaslääkärin vastaanotolla tarvittavat laitteet ja ohjelmistot. Hammashoidon ammattilaisille on tarjolla alan kattavin digitaalinen kokonaisratkaisu, jonka ansiosta hoitohenkilökunta voi nauttia sujuvasta ja ergonomisesta työnkulusta sekä keskittyä kaikkein tärkeimpään – hyvään potilashoitoon.

Plandent toimittaa kaikki vastaanotolla tarvittavat laitteet ja ratkaisut pienlaitteista ja ohjelmistoratkaisuista aina hammashoitokoneisiin, röntgenlaitteisiin, CAD/CAM-tuotteisiin sekä välinehuollon laitteisiin. Yrityksen kaikki toiminta tähtää suunterveyden ammattilaisten työn sujuvoittamiseen ja paremman potilashoidon tarjoamiseen.

Plandent myy ja huoltaa kotimaiset Planmeca-tuotteet

Planmecalla ja Plandentilla on sama omistaja. Plandent on täyden palvelun tukkukauppa, jonka valikoimaan kuuluu tuotteita instrumenteista aina isoihin hammashoitolaitteistoihin ja kaikki siltä väliltä. Planmeca puolestaan suunnittelee, kehittää ja valmistaa laitteita sekä vie niitä maailmalle. Plandent on Planmecan tuotteiden jälleenmyyjäyritys.

Planmeca on tällä hetkellä maailman suurin yksityisomisteinen hammaslääkärilaitteiden valmistaja. Yrityksen omistaa Heikki Kyöstilä perheineen. 100 % suomalaisessa omistuksessa olevan yrityksen kokonaishenkilöstömäärä on tällä hetkellä 4500. Suomessa yrityksen palveluksessa työskentelee 1000 henkilöä – yritys on Itä-Helsingin suurin työnantaja.

Planmeca vie tällä hetkellä hammashoitoyksiköitä ja kuvantamislaitteita 120 maahan. Kaikki Planmecan brändin alla tehdyt laitteet, valmistetaan Herttoniemessä, Helsingissä. Myös kaikki yrityksen tuotekehitys tehdään myös Suomessa.

– 98 % Planmecan tuotteista menee vientiin ja vain 2 % jää Suomen markkinoille. Nämä kaksi prosenttia edustavat kuitenkin meidän tärkeimpiä prosentteja, koska jos emme ole omalla kotipihallamme vahvoja, emme ole vahvoja missään muuallakaan. Meidän markkinaosuus, kiitos suomalaisen hammashoitohenkilökunnan ja heidän luottamuksensa, on todella korkealla tasolla, myyntipäällikkö Markku Nappari kiittelee.

Tarkasti viritetty toimituskokonaisuus

Plandentin laitetoimitukseen sisältyy paljon valmisteltavia asioita ennen varsinaista toimitusta. Yritys tähtää aina täysin onnistuneeseen lopputulokseen, johon liittyy asiakkaalle annettavat kohteen valmisteluun liittyvät detaljit, ohjeet sekä suunnittelussa avustaminen. Mitä aikaisemmassa vaiheessa Plandent pääsee mukaan hoitolaitteiston suunnitteluprosessiin, sitä helpommaksi koko toimitusputki muodostuu.

Napparin mukaan alan toimijoiden luottamus on ansaittu korkeatasoisten palveluiden kautta.

– Olemme kokonaisyhteistyökumppani meidän asiakkaalle. Pystymme auttamaan asiakastamme suunnitteluvaiheesta aina lopputoteutukseen saakka. Olemme aina paikalla, koska otamme toimitusprosessiimme mukaan eräänlaisen projektijohdon. Meillä on oma vastaanottosuunnittelija ja oma tekninen porukka, joka tuottaa ja antaa tietoa. Lisäksi tulemme vielä paikan päälle varmistamaan, että kokouksissa annettu tieto toteutuu myös kohteessa. Varmistamme aina, että kohteessa on oikeat asiat oikeissa paikoissa, käsittäen kaikki johdotukset ja putkitukset. Toimintatapamme on kohtalaisen ainutlaatuinen segmentissämme ja olemme saaneet siitä myös kiitosta.

Suunnittelussa ei kannata oikaista

Hammashoitoyksikön toimitus on vaativaa kohteen suunnittelun näkökulmasta, koska hammashoitoyksikkö vaatii paljon erilaisia elementtejä toimiakseen.

– Tarvitaan putkistoja, kaapeleita, viemäröintejä, paineilmaa, vettä sekä sähköä. Mihin kohtaan eri elementit tuodaan ja millaisia näiden tulee olla – kysymyksiä on paljon, koska puhutaan lääkinnällisistä laitteista.

Napparin mukaan yrityksestä löytyy useita vuosikymmenten kokemuksen omaavia ammattilaisia, jotka tuntevat nykyisen toimintakentän ja osaavat varautua myös huomisen tekniikan käyttöönottoon kohteen suunnittelussa.

CAD/CAM-tekniikka sujuvoittaa hoitoprosessia merkittävästi

Nappari kertoo, että CAD/CAM -tekniikka tekee vahvasti tuloaan. Kun potilaan suusta otetaan jäljennyksiä, niitä tehdään vielä toistaiseksi aika monessa tapauksessa jäljennysaineilla. CAD/CAM-tekniikan myötä potilaan suu skannataan, ja siitä lähetetään tieto joko omalle jyrsimelle tai eteenpäin hammasteknikolle, joka suunnittelee tilatun kappaleen.

– CAD/CAM-laitteisto saadaan yhdistettyä suoraan hammashoitokoneeseen, eli paikan päälle ei tarvitse rullata mitään erillisiä laitteita. Hoitokoneessa on kaikki tarvittavat liittimet valmiina.

Tämän päivän sana on Napparin mukaan 3D-kuvantaminen, joka tukee myös CAD/CAM-laitteita.

– Suurin osa meidän koko kallon kuvaamiseen käytettävistä laitteista on kartiokeilalaitteita. Kuvantamislaitteilla saadaan 3D-kuvaa hampaista, jota käytetään mm. leikkauksissa sekä implanttihoidoissa.

Digitaaliset hammashoitokoneet

Nappari mainitsee, että digitaalisuus mahdollistaa kaikkien hammashoitokoneiden verkkoon kytkennän, jolloin Plandentin on mahdollista ennakoida huoltotarpeita, ennen kuin ongelmia ehtii edes syntyä.

– Saamme kytkettyä koneet kiinteistöjärjestelmään, joka antaa tarvittaessa hälytyksiä. Jos esim. vedenlaadussa tai paineilmassa ilmenee toimintahäiriöitä, voidaan hoitokone diagnosoida ja mahdollisesti myös korjata etänä, jolloin meille ei tarvitse edes soittaa.

Nappari kertoo, että Plandent pystyy tekemään hoitokoneiden päivityksiä verkon yli kaikille Planmecan laitteille, joka kuitenkin edellyttää, että hoitokoneet saadaan verkotettua omilla ip-osoitteilla.

Käyttäjäkohtaiset säädöt id-korttia näyttämällä

Kun rakennetaan isoja kokonaisuuksia, joissa on kymmeniä hoitohuoneita, on todennäköistä, että henkilökunnan työhuone välillä vaihtuu. Jokainen hammaslääkäri tai suuhygienisti haluaa kuitenkin Napparin mukaan käyttää hoitokoneissa omia säätöjään.

– Kun henkilökunnan edustaja näyttää hoitokoneelle omaa id-korttiaan, kaikki hoitokoneen käyttäjäkohtaiset asetukset periytyvät hoitokoneeseen, olipa kyseessä ergonomia, laitteen säätö tai hygienia – henkilön ei tarvitse painaa yhtäkään säätöön liittyvää nappulaa. Hoitokoneessa on RFID-lukija, joka lukee tiedon kortilta ja säätää hoitokoneen käyttäjän mukaan. Ominaisuuden ansiosta hoitohuoneiden vaihtaminen on hyvin vaivatonta ja nopeaa.

Hoitokoneen ominaisuudet kehittyvät käyttäjän tarpeiden mukana

Planmecan hammashoitokoneet ovat siinä mielessä ainutlaatuisia, että hoitokoneen kehityskaari alkaa vasta kun se asennetaan.

– Meidän hoitokone on ainoa hoitokone, johon voi hankkia uusia laitteita, ilman että huoltomiehen tarvitsee tulla fyysisesti paikalle. Käyttäjän on mahdollista rakentaa Planmecan hoitoyksikköä osanen kerrallaan tai ohjelmistopäivitysten kautta.

Valttikortteina asiantuntemus, pitkä kokemus sekä kotimaisuus

Plandentin pitkä kokemus näkyy asiakkaan suuntaan mm. toimitusputken laadukkuuden ja sujuvuuden kautta.

– Tiedämme laitteiden ominaisuudet, joten pystymme neuvomaan asiakkaitamme hyvin täsmällisesti käyttäjäkoulutuksessa. Koska olemme suomalainen valmistaja, kaikki ohjeet ja manuaalit on saatavilla suomen kielellä. Myös varaosien saatavuus on keskeistä laitteiston toimintavarmuuden näkökulmasta. Pystymme huolehtimaan nopealla aikataululla varaosatarpeista Helsingissä sijaitsevan tehtaamme ansiosta.

Plandent on Napparin mukaan panostanut erityisen paljon huolto-organisaatioon, johon kuuluu yhteensä 35 huoltomiestä ympäri Suomen. Huoltoasiantuntija löytyy aina asiakkaan läheltä.

Planmeca osti KaVo:n hammashoitokone- ja instrumenttiliiketoiminnan

– Planmeca teki ison yrityskaupan vuoden 2022 alussa, ostaessaan perinteikkään saksalaisen KaVon hammashoitokone- ja instrumenttiliiketoiminnan, jonka myötä Planmeca Group kasvoi 1600 uudella työntekijällä. Kauppahinta oli hieman vajaa 400 miljoonaa euroa. KaVo valmistaa myös porainstrumentteja, Nappari kertoo.

plandent.fi
instagram.com/plandent_finland/
facebook.com/PlandentOy/
linkedin.com/company/plandent-oy/
vimeo.com/plandentoy
Vaihde puh. 020 779 5200

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä