Oy Adolf Lahti Yxpila Ab on joustava ja nopealiikkeinen moniosaaja

Facebook
09.11.2020 | Teollisuus
Oy Adolf Lahti Yxpila Ab on nykyaikainen konealan ammattilainen, joka tarjoaa kokonaisvaltaisia ja asiakaskohtaisia logistiikka- ja konepalveluratkaisuja teollisuuden eri aloille. Yhdessä ahtaukseen ja laivaukseen erikoistuneen Oy M. Rauanheimo Ab:n kanssa Adolf Lahti on mukana mm. kaivosteollisuuden satamaoperoinnissa. Adolf Lahti ja Rauanheimo kuuluvat kotimaiseen KWH-konserniin ja sen KWH Logistics -liikeryhmään.– Asiakkaat hakevat vaivatonta ja kustannustehokasta logistiikkaa, ja nimenomaan sitä me tarjoamme, toteaa Adolf Lahden aluejohtaja ja myynnistä sekä markkinoinnista vastaavaa Pekka Pöllänen.– Esimerkiksi kaivosteollisuudelle pystymme tarjoamaan kilpailukykyisen toimitusketjun kokonaisuudessaan. Yhteistyössä raideoperaattorin kanssa voimme tarjota kuljetusketjun kaivokselta satamaan ja laivaan asti.Toimintaa Torniossa 1.1.2021 alkaenAdolf Lahti ja sisaryritys Rauanheimo tekevät tiivistä yhteistyötä. Adolf Lahti tarjoaa urakointipalveluita omalla konekalustollaan sekä tarjoaa asiakkailleen vuokrakalustoa full service -periaatteella. Rauanheimo puolestaan on johtava satamaoperaattori ja Suomen suurin transitoliikenteen toimija. Rauanheimo käyttää suurelta osin Adolf Lahden vuokrakalustoa.– Yhdessä Rauanheimon kanssa alamme ensi vuoden alusta toimia Tornion satamassa Outokummun terästehtaan tuotteiden käsittelyssä. Satamaan tulee mittava 8 miljoonan euron nosturi-investointi: neljä kappaletta kotimaisia Mantsisen materiaalinkäsittelykoneita. Koneisiin tulee laaja repertuaari erilaisia lisälaitteita, Pekka Pöllänen kertoo.– Kyseessä on merkittävä päänavaus. Konsepti on sinänsä tuttu, eli koneet ovat Adolf Lahden huollossa ja kunnossapidossa, ja koneita käyttävät Rauanheimon ahtaajat. Tornion satamassa käy vuosittain n. 500 alusta, ja tavaraliikenteen määrä on tällä hetkellä hieman alle 3,0 miljoonaa tonnia vuodessa.Itämeren alueen tehokkainta lastinkäsittelyäPekka Pölläsen mukaan sillä osaamisella ja tietotaidolla, mikä Adolf Lahdella ja Rauanheimolla on, yhtiöt pystyvät yhdessä tarjoamaan Itämeren alueen tehokkainta lastinkäsittelyä satamissa.– Koverharin satamassa Adolf Lahti tekee ahtausta Rauanheimon transitoliikennesopimuksen kautta. Koverharissa on hyvät mahdollisuudet kierrätysliiketoimintaan, johon satsaamme myös. Ensimmäisiä asiakkuuksia olemme jo saaneet, kierrätysmetallia menee Koverharin satamasta Keski-Euroopan kautta Lähi-Idän markkinoille.– Raumalla vastaamme UPM:n paperitehtaan tuotteiden kuljetuksista satamaan. Tehtaalla ei ole varastoa, vaan paperirullat siirretään pakkaamon jälkeen kuljettimia pitkin erikoisvalmisteisiin autoihin. Kuljetusten pitää toimia 24/7. Käytännössä Adolf Lahden auton on oltava paikalla koko ajan, kun paperitehdas on toiminnassa. Ellei auto ole odottamassa, paperitehdas joudutaan ajamaan alas muutaman tunnin kuluttua.– Rauanheimo on investoinut kovasti Kotkan Mussalon satamaan, jonne on hiljattain valmistunut rautatiekaluston purkuterminaali sekä tehty mittava varastoinvestointi hyvillä raideyhteyksillä. Mussaloon on lisätty myös varastointikapasiteettia, mikä hyödyttää sekä transitoliikennettä että suomalaista raskasta teollisuutta, Pöllänen sanoo.Porin satamaan Rauanheimo on pystyttänyt automatisoidun kuivabulkkiterminaalin, joka odottaa parhaillaan koekäyttöä.– Kaiken kaikkiaan tarjoamme transitoliikenteeseen tehokasta satamatoimintaa. Olemme satsanneet kalustoon ja kiinteään laitteistoon, joilla tavaraa saadaan maailmanmarkkinoille.Uusilla hankkeilla kasvua– Vuoden 2021 aikana meiltä tulee rautatiekuljetuksiin uusi konsepti. Akaaseen on rakenteilla raakapuun lastausterminaali, jonne autonkuljettajat ajavat puuta vapaaseen tahtiin, ja me hoidamme junien lastauksen metsäyhtiöille heidän tehtaidensa raaka-ainesyötön vaatimassa aikataulussa. Perinteisestihän kuljettajat ovat itse lastanneet puut junavaunuihin. Terminaalin louhintatyöt ovat käynnissä ja raidetta rakennetaan. Toiminnan pitäisi käynnistyä 1. kesäkuuta 2021. Täysin sähköistetyssä terminaalissa ei käytetä dieselvetureita, Pöllänen kertoo.Adolf Lahden kotikenttää on Kokkola-Pietarsaari-akseli. Myös sinne on luvassa uusia investointeja.– Kokkolan Suurteollisuusalueelle meillä on tulossa iso varastointiratkaisu, joka on räätälöity asiakkaamme vaatimusten mukaisesti. Rakennamme varaston, jonka jälkeen syötämme asiakkaan tuotantoon raaka-aineet, haemme valmiit tuotteet tuotannosta ja lähetämme ne maailmalle asiakkaan vaatimusten sekä aikataulun mukaisesti.Huollon ja kunnossapidon vahva osaajaSatamaoperoinnin ja konevuokrauksen lisäksi Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n palveluihin kuuluvat tehdaspalvelutyöt ja kunnossapito sekä raskaan kaluston huolto- ja korjauspalvelut.– Olemme vahvistaneet huolto- ja kunnossapito-osaamistamme. Meillä on joustava ja ammattitaitoinen koneiden huolto- ja kunnossapitotiimi, joka palvelee full service -periaatteella myös ulkopuolisia asiakkaita. Tarjoamme huoltopalvelua Rauanheimon ohella myös muille asiakkaille, jotka vaativat kalustoltaan korkeaa käyttöastetta sekä erityisosaamista huollon ja kunnossapidon osalta, Pekka Pöllänen huomauttaa.– Meillä on konevuokrauskohteita, joissa asiakkaat ajavat kuutta-seitsemää tuhatta tuntia vuodessa vuokrakoneillamme ja huoltopalvelumme piirissä. Esimerkiksi Raumalla vastaamme UPM:n paperitehtaan puunsyöttökoneiden huollosta ja kunnossapidosta, kuljettajat ovat UPM:n omaa väkeä.– Palvelukokonaisuus räätälöidään aina yhdessä asiakkaan kanssa. Jos asiakas tarvitsee työskentelyynsä koneet huoltoineen, meiltä kyllä ratkaisu löytyy.Moderni ja monipuolinen kalustoAdolf Lahden konekanta on vaikuttava. Yhtiöllä on yli 300 työkonetta ja kuljetusvälinettä. Kaikkeen kuormaamiseen löytyy tarvittava kalusto. Raskainta sarjaa edustaa alkuvuodesta hankittu Caterpillar 990H -pyöräkuormaaja, joka kauhoineen painii 90 tonnin kokoluokassa. Meillä on myös eniten maailmassa Mantsinen 300 -materiaalinkäsittelykoneita.– Materiaalinkäsittelykoneita meillä lienee tällä hetkellä eniten Suomessa. Suurimmat koneet ovat neljä Mantsisen valmistamaa 300-tonnista materiaalinkäsittelykonetta, ja neljäs on tulossa, Pekka Pöllänen mainitsee.– Käytämme monipuolisesti eri merkkisiä koneita. Koneinvestoinneissa olemme satsanneet nimenomaan tehokkuuteen, jotta saadaan enemmän tonneja ja kuutiometrejä tavaraa liikkumaan mahdollisimman pienillä päästöillä ja kuluilla tonnia kohden. Toimivan kaluston lisäksi tietysti ammattitaitoisen henkilöstön tietotaito ratkaisee, miten asiat kannattaa tehdä.Investointivalmis konserniLogistiikka-ala on suhdanneherkkä, ja menestyksekäs toiminta alalla vaatii investointeja. Pekka Pöllänen korostaa, että Adolf Lahdella ja koko 90-vuotiaalla konsernilla on vahva pääomarakenne.– KWH-konserni emoyhtiönä toimii hyvin pitkälle rahoittajana investointihankkeissa. Mittaviinkin investointeihin on valmius nopealla aikajänteellä.www.adolflahti.fi www.rauanheimo.fiArtikkeli on julkaistu Teollisuusuutiset-lehdessä 4/2020.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä