Terrafame keventää liikenteen hiilijalanjälkeä vastuullisesti tuotetuilla akkukemikaaleilla

Akkukemikaalitehdas sijaitsee Terrafamen teollisuusalueella.
Akkukemikaalitehdas sijaitsee Terrafamen teollisuusalueella.
16.05.2022 | Teollisuus

Terrafame on mukana vähentämässä liikenteen hiilidioksidipäästöjä toimittamalla vastuullisesti tuotettuja akkukemikaaleja sähköautojen akkujen valmistukseen. Terrafamen teollisuusalueella Sotkamossa sijaitsee yksi maailman suurimmista akkukemikaalien tuotantolinjoista. Laitos pystyy tuottamaan nikkelisulfaattia noin miljoonaan sähköautoon vuodessa.

– Sähköautojen määrä kasvaa kovaa vauhtia. Viime vuonna myytiin 6,6 miljoonaa sähköautoa, mikä on tuplamäärä toissa vuoteen verrattuna, taustoittaa Terrafamen toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen.

– Tuotamme akkuihin tarvittavia nikkeli- ja kobolttikemikaaleja. Meillä on erinomaiset kilpailuvaltit tähän liiketoimintaan.

Vahvuuksina vastuullisuus, jäljitettävyys ja pieni hiilijalanjälki

Terrafamen integroitu, ainutlaatuinen ja energiatehokas tuotantoprosessi kaivoksesta akkukemikaaleihin sijaitsee yhdellä ja samalla teollisuusalueella. Se tarjoaa asiakkaille läpinäkyvän, jäljitettävän ja aidosti eurooppalaisen akkukemikaalien tuotantoketjun. Terrafamen tuottaman nikkelisulfaatin hiilijalanjälki on yksi teollisuuden pienimmistä.

– Sähköautomarkkina kasvaa globaalisti, mutta erityisen suurta kasvu on EU:n alueella ja Kiinassa. Jos tarkastellaan tuotannon arvoketjua, Kiinassa se on jo valmis. Siellä voidaan tehdä akkukemikaaleja, katodiaktiivimateriaaleja, akkukennoja ja sähköautoja. Euroopassa edellytykset ovat vasta rakentumassa. Sähköautoja täällä jo valmistetaan, ja raaka-aineita löytyy, kertoo Lukkaroinen.

– Pitkässä juoksussa Terrafame näkee markkina-alueenaan nimenomaan Euroopan. Etumme on, että olemme luotettava ja toimitusvarma eurooppalainen toimija, mikä erityisesti tällaisina epävakaina aikoina on tärkeää.

– Akkukemikaalien tuotantomme menee alkuvaiheessa vientiin, mutta toivomme, että Suomeen rakentuu jatkojalostusta. Terrafamen raaka-aine mahdollistaa omalta osaltaan sen, että katodiaktiivimateriaaleja ja miksei akkukennojakin voitaisiin valmistaa Suomessa.

Arvokkaita valttikortteja Terrafamen toiminnassa ovat pieni hiilijalanjälki ja vastuullisuus. Yhtiön hiilijalanjälki on tutkitusti maailman vähäisimpiä: se on 60 prosenttia pienempi kuin nikkelisulfaatin valmistuksessa keskimäärin. Terrafamen akkukemikaalien tuotanto perustuu yhtiön omaan kaivostoimintaan, joten materiaalien alkuperä on täysin jäljitettävissä.

– Uuden sähköauton ostaja arvostaa sitä, että autossa käytetyt materiaalit ovat vastuullisesti tuotettuja, ja että hiilijalanjälki on pienempi kuin entisessä polttomoottoriautossa, Joni Lukkaroinen huomauttaa.

Mustaliusketta ja akkukemikaaleja (nikkelisulfaatti, kobolttisulfaatti).

Suomi paalupaikalle liikenteen sähköistämisen edistämisessä

Joni Lukkaroinen korostaa, että Suomella on mainiot mahdollisuudet tulla keskeiseksi maaksi sähköautojen akkukennojen komponenttien tuotannossa.

– Olen verrannut tilannetta metsäteollisuuden syntyyn. Suomeen ei olisi syntynyt metsäteollisuutta ilman metsiä ja alkutuotantoa. Teollisuus sijoittuu joko lähelle markkinoita tai lähelle raaka-ainelähteitä. Suomessa on sähköautojen akuissa tarvittavia raaka-aineita, ja sijaintikin on lähellä Euroopan markkina-alueen ydintä.

– Suomen maaperästä löytyy sähköautojen akuissa tarvittavia mineraaleja poikkeuksellisen laajalla skaalalla: katodiraaka-aineista on litiumia, nikkeliä ja kobolttia sekä mangaania ja alumiinia. Anodeissa tarvittavaa grafiittiakin on.

– Maassamme on jo nyt vahvaa kaivostoimintaa ja mineraalien jalostusta. Merkittäviä toimijoita on Terrafamen lisäksi muitakin. Suomella olisi tuhannen taalan mahdollisuus houkutella investointeja ja rakentaa huomattava akkuklusteri.

Onko rohkeutta varmistaa investointien edellytykset?

Joni Lukkaroisen mukaan akkuklusterin mahdollisuus on Suomessa oivallettu, mutta sen edellytysten luomisen merkitystä sen sijaan ei vielä.

– Tuotteiden korkea laatu ja tuotantoprosessien osaaminen ovat menestyksen kulmakiviä. Tarvitaan tietotaitoa, erikoistumista ja verkostoitumista – yhteistyö on aina ollut suomalaisten vahvuus. Osaaminen on Suomessa korkealla tasolla yliopistoissa ja korkeakouluissa tehtävästä tutkimuksesta lähtien teolliseen tuotantoon saakka.

– Sanoisin kuitenkin, että osaamistakin tärkeämmässä roolissa ovat hyvät edellytykset investoinneille, Lukkaroinen toteaa.

– Suuren mittakaavan akkuklusterin mahdollistaa kaivostoiminta, jota varten tarvitaan malminetsintää. Lupamenettelyjen tulisi toimia sujuvasti, mutta tässä asiassa Suomi on menossa väärään suuntaan. Isojen teollisuuslaitosten luvittaminen on tullut koko ajan hankalammaksi. Mutkattomasti toimiva luvitusjärjestelmä ei olisi ristiriidassa ympäristöturvallisuuden kanssa. Olisi huolehdittava siitä, että Suomi on maa, johon kannattaa investoida, painottaa Lukkaroinen.

Teollisesta työstä oikea käsitys nuorille

Investointien edellytyksiä ovat myös mm. energian ja ammattitaitoisen työvoiman saatavuus. Osaavien työntekijöiden riittävyys on kotimaisen teollisuuden yhteinen huoli.

– Koulutuskapasiteettia tulisi olla riittävästi, mutta toisaalta haasteena on teollisuuden ammattien heikko houkuttelevuus nuorison parissa. Kainuussa, Pohjois-Suomessa ja koko maassa perusteollisuuden ammatit eivät kuulu nuorten top 10 -urasuunnitelmiin, Joni Lukkaroinen kuvailee.

– Olisi tärkeää saada välitettyä oikeaa kuvaa modernin teollisuustyön luonteesta. Työympäristöt ovat siistejä ja työturvallisuus on kunnossa. Esimerkiksi operointi kemianteollisuuden laitoksen valvomossa tai työskentely laboratoriossa sopii kaikille.

Terrafame kehittää toimintaansa

Terrafamen akkukemikaalitehtaan tuotannon viime heinäkuussa aloitettu ylösajo jatkuu. Yhtiöllä on akkukemikaalien toimitussopimuksia useiden asiakkaiden, esimerkiksi Renault-konsernin, kanssa, ja neuvotteluja on käynnissä.

Oman toiminnan kehittäminen ei seisahdu koskaan.

– Meillä on tällä teollisuuden alalla alhaisin hiilijalanjälki jo nyt, mutta teemme kovasti töitä pienentääksemme sitä entisestään. Mahdollisuuksia siihen on esimerkiksi uusiutuvan energian käytössä ja energiatehokkuuden parantamisessa.

– Nykyisellään akkukemikaalien tuotantomme perustuu sataprosenttisesti omaan kaivostoimintaan, mutta myöhemmin voi kyseeseen tulla myös kierrätysmateriaalien hyödyntäminen jalostusprosessissa, Lukkaroinen mainitsee.

Terrafamen tiedossa oleva toiminta-aika on yli 30 vuotta, ja yhtiön näkemyksen mukaan raaka-ainetta riittää 50–60 vuodeksi.

– Varantojen täysi hyödyntäminen edellyttää ympäristölupaa kaivospiirin alueella olevaan Kolmisopen esiintymään. Toivottavasti luvitus on ennustettavaa ja riittävän nopeaa.

Luottavaisin mielin tulevaisuuteen

Joni Lukkaroinen toteaa, että Ukrainassa käytävä sota vaikuttaa Suomen asemaan.

– Venäjän naapuruus voidaan muissa maissa nähdä riskinä, jota tosin turvallisuuspoliittisilla päätöksillä voitaisiin pienentää.

– Kiinan ja Yhdysvaltojen kauppapoliittiset jännitteet ovat realismia, mutta tässä suhteessa Terrafamen eurooppalaisuus on vahvuus. Lisäksemme muita toimijoita esimerkiksi nikkelisulfaatin tuotannossa ei Euroopassa ole kovin monta.

– Energian ja polttoaineiden globaali kallistuminen nostaa tuotantokustannuksia, mutta toisaalta tilanne kannustaa kuluttajia vaihtamaan polttomoottoriauton sähköautoon. Liikenteen sähköistyminen ja fossiilisista polttoaineista luopuminen vauhdittuvat, Lukkaroinen näkee.

www.terrafame.fi
LinkedIn
Instagram

Terrafame Oy on suomalainen monimetalliyhtiö, joka tuottaa nikkeliä, sinkkiä, kobolttia ja kuparia Sotkamossa sijaitsevalla kaivoksellaan ja metallitehtaallaan. Yhtiön tavoitteena on ympäristön kannalta kestävä, turvallinen ja kannattava liiketoiminta.

Vuonna 2021 Terrafamen liikevaihto oli 378,4 miljoonaa euroa, josta ylösajovaiheessa olevan akkukemikaaliliiketoiminnan liikevaihdoksi ehti loppuvuoden aikana muodostua 27,1 miljoonaa euroa. Metallipuolituoteliiketoiminnan liikevaihto oli 351,3 M€.

Yhtiön teollisuusalueella työskentelee noin 1 800 henkilöä, joista noin puolet on kumppaniyritysten työntekijöitä. Terrafame Oy on perustettu vuonna 2015.

Toimitusjohtaja Joni Lukkaroisella on puheenvuoro Pohjoinen Teollisuus -tapahtumassa ke 18.5.2022 klo 10.25. Aiheena suomalaisen kaivosteollisuuden rooli liikenteen sähköistämisessä.

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä