Moderni KONE-hissi on älykäs ja energiatehokas

Facebook
27.01.2023 | Sosiaali- ja kuntatalous

Hissin energiankulutus muodostuu kolmesta tekijästä: ohjaus, valaistus ja nostotekniikka, joista kaksi viimeksi mainittua ovat energiansäästön kannalta keskeisimmät.

– Nykyaikainen hissi kuluttaa sähköä noin puolet vähemmän kuin vanha, toteaa KONE Hissit Oy:n modernisointiliiketoiminnan johtaja Pasi Paukkonen.

Uudella hissillä varmasti nykyaikaan

Pasi Paukkosen mukaan kovassa käytössä, kuten sairaalassa, olevan hissin elinkaari on 15–20 vuotta.

– Jos nykyisen hissin modernisointi ei ole tarkoituksenmukaista teknisesti tai käyttötarpeiden vuoksi, on suositeltavaa uusia hissi kokonaan, eli purkaa entinen pois ja sijoittaa tilalle uusi laite. Mittojen mukaan räätälöidyn KONE-hissin asentaminen ei edellytä massiivisia rakennustöitä.

– Asiakas voi luottaa siihen, että uusi hissi on jokaista komponenttia myöten nykyaikainen sekä täyttää kaikki turvallisuusmääräykset ja käytettävyyteen liittyvät odotukset.

Järkevää modernisointia uudemmille hisseille

Jos hissi täyttää asiakkaan käyttötarpeet ja on tekniikaltaan uudempi, on modernisointi järkevä ja kustannustehokas ratkaisu. Modernisoinnissa hissiin vaihdetaan osia tai osakokonaisuuksia asiakkaan tarpeen mukaan.

– Sähköistyksen, painonappien ja kerrosnäyttöjen päivittäminen parantaa hissin käyttövarmuutta, energiatehokkuutta ja turvallisuutta, mutta hissin nopeutta, korikokoa tai kantavuutta ei näillä toimilla voida kasvattaa, Pasi Paukkonen kertoo.

Ennakointia huoltoon ja budjetointiin

Uudet ja/tai päivitetyt KONE-hissit luovat erinomaisen pohjan ennakoivalle kunnossapidolle.

– KONE 24/7 Älykäs -huoltopalvelu seuraa reaaliajassa kunkin hissin toimintaa ja tarkastelee mahdollisia vikaantumisen ensioireita. Huollolle lähtee automaattisesti viesti jo ennen kuin hissi menee varsinaisesti rikki, kuvailee Paukkonen.

– Asentaja saa käyttöönsä hissin ”terveystiedot” ja ”hoitosuosituksen” eli laitteen datahistorian sekä korjausehdotuksen.

Vikojen ennakoiva korjaaminen ennen kuin hissi lakkaa toimimasta lisää turvallisuutta, käyttövarmuutta ja käytettävyyttä.

– Samalla syntyy selvää säästöä, kun korjaamiseen ei tarvita päivystyskäyntiä mahdollisesti ilta- tai yöaikaan, Paukkonen lisää.

KONE 24/7 Älykäs tarjoaa myös reaaliaikaisen arvion hissien tulevista korjauksista tekniikan kulumiseen ja käyttömääriin perustuen, mikä antaa KONEen asiakkaalle arvokasta näkyvyyttä kunnossapidon tuleviin tarpeisiin ja budjetointiin.

Asiantuntijuutta asiakkaan hyödyksi

Huollon ja kunnossapidon lisäksi KONE tarjoaa alan edelläkävijän osaamista hissiratkaisujen suunnitteluun. KONEen palveluajatus lähtee siitä, että asiakkaan toiveet ja tarpeet käydään läpi yhdessä.

– Palvelemme paikallisesti. Olemme läsnä ympäri maata yli kahdellakymmenellä paikkakunnalla, Pasi Paukkonen korostaa.

– Autamme asiakasta sekä teknisten että taloudellisten resurssien hahmottamisessa. Osaamme kertoa, millaiset ratkaisut olisivat teknisesti järkeviä ja millaiset olisivat eri vaihtoehtojen kustannukset.

Sairaalarakentamisen tuttu kumppani

KONEeen asiantuntemus on asiakkaan käytettävissä jo rakennusprojektin alusta lähtien. Uudisrakentamisessa voidaan hyödyntää KONEen People Flow -suunnittelupalvelua, jonka avulla asiakkaat pystyvät määrittämään kohteeseen parhaiten soveltuvat liikkumisen ratkaisut.

Pasi Paukkonen huomauttaa, että uudisrakentamisen ohella kannattaa muistaa olemassa oleva rakennuskanta hisseineen.

– Hissien toimivuus on ratkaisevan tärkeää kiinteistöjen sujuvan käytön kannalta.

– Sairaalaympäristössä korostuu esteettömyys. Kutsunappien on oltava selkeästi havaittavissa ja saavutettavissa sekä merkitty pistekirjoituksella. Hisseissä tarvitaan myös ääni-informaatiota, joka kertoo, mihin kerrokseen ollaan saapumassa. Huolella suunnitellut sisustus ja valaistus tukevat hissin käytettävyyttä kaikille käyttäjäryhmille ja kaikkiin käyttötarkoituksiin.

– Lisäksi KONE Health and Well-being -ratkaisuista löytyy toiminnallisuuksia, jotka ovat sote-sektorin kohteissa erittäin hyödyllisiä. Esimerkiksi KONE Elevator AirPurifier -ilmanpuhdistin poistaa hissin sisäilmasta epäpuhtauksia. Tarjolla on myös antibakteerisia pintoja hisseihin.

www.kone.fi
Asiakaspalvelu (ark. klo 8–16) 0800 150 63, valinta 3
[email protected]
Facebook
LinkedIn
Twitter
YouTube

Haluatko oman yrityksen esille tähän?

Ota yhteyttä